Huvudmeny

Swebus bussar

Startat av Stefan P, 06 februari 2009, 16:20:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur många bussar med kvitterlåda hade Swebus av sorten 2577?

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Stefan P skrivet 06 februari 2009, 16:20:05 PM
Hej

Hur många bussar med kvitterlåda hade Swebus av sorten 2577?

mvh Stefan P

Det var många scanior det 2569-2578 minst 275X några stycken till 2881-2884 kanske några till, alla Van Hool DD i serien 6660-6663.
I branschen 37 år

j-a

Citat från: Jan skrivet 07 februari 2009, 11:13:08 AM
Det var många scanior det 2569-2578 minst 275X några stycken till 2881-2884 kanske några till, alla Van Hool DD i serien 6660-6663.
Även 6659 ;)

JAB

Citat från: j-a skrivet 07 februari 2009, 11:25:07 AM
Även 6659 ;)

Min gamla trogna springare, som alltid behövde en liten korrigering, annars startade hon på 3-an och luktade brända lameller ;D

Peter G


j-a

Citat från: Peter G skrivet 10 februari 2009, 17:55:42 PM
Vad menas kvitterlåda?:)
Scanias CAG som pep när växeln "förhoppninigsvis gick i" ;)

Peter Andersson

Citat från: Jan skrivet 07 februari 2009, 11:13:08 AM
Det var många scanior det 2569-2578 minst 275X några stycken till 2881-2884 kanske några till, alla Van Hool DD i serien 6660-6663.


2752 och 2753 såldes till Buss i Väst Ab (Byggets buss och Sennans Buss). 2754 hade Swebus. 2563 var de inte kvitterlåda på. Denna hade Automat. 2574 hade swebus men 2575 såldes ochså till ett Buss i väst bolag nämligen Veinge Buss. 2881 till 2884 Bygdes ju om Till comfort shift som redan nämts. 2750 och 2751 var Automat lådor på

MVH Peter
X-län (Fördetta Halmstadsbo)

Stefan P

Hej

En följd fråga, vilka år fanns CAG lådan hos Scania bussar?

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 februari 2009, 11:21:33 AM
De sista årgångarna var riktigt driftsäkra vilket man inte kan säga om de första årens bussar.
Med rätt skötsel och en kunnig förare så...:-)

Jag var stort sett ensam på 2578 under några år, detta gjorde att det fungerade helt utmärkt. Lådan skulle inte ha för många förare.
I branschen 37 år

S Svensson

Citat från: Peter Andersson skrivet 13 februari 2009, 03:27:00 AM

2752 och 2753 såldes till Buss i Väst Ab (Byggets buss och Sennans Buss). 2754 hade Swebus. 2563 var de inte kvitterlåda på. Denna hade Automat. 2574 hade swebus men 2575 såldes ochså till ett Buss i väst bolag nämligen Veinge Buss. 2881 till 2884 Bygdes ju om Till comfort shift som redan nämts. 2750 och 2751 var Automat lådor på

MVH Peter
X-län (Fördetta Halmstadsbo)

Rent formellt var det Vänersborgs Linjetrafik som övertog bussarna från Swebus och fördelade dem senare på bolag.
CAG låda har de bussar Scania Åbenrå (Ascan) som har höga säten.
Jag vet inte om förarna tyckte om CAG låda. För det sägs att Olle L (teknisk chef vid SJ) fick in önskemål om CAG lådor på de bussar som skulle gåt lite "längre". Nu vet jag inte så mycket just nu om utväxling och dyligt vad gäller Scaniabussarna. . En Automatlåda kan innebära  låg hastighet. Själv åkte jag busslinje 839 Skövde-Jönköping med BTA Scania van Hool som har CAG låda. Jag märkte inga problem med växlandet där. 

Peter Andersson

Citat från: S Svensson skrivet 04 mars 2009, 17:36:26 PM
Rent formellt var det Vänersborgs Linjetrafik som övertog bussarna från Swebus och fördelade dem senare på bolag.
CAG låda har de bussar Scania Åbenrå (Ascan) som har höga säten.
Jag vet inte om förarna tyckte om CAG låda. För det sägs att Olle L (teknisk chef vid SJ) fick in önskemål om CAG lådor på de bussar som skulle gåt lite "längre". Nu vet jag inte så mycket just nu om utväxling och dyligt vad gäller Scaniabussarna. . En Automatlåda kan innebära  låg hastighet. Själv åkte jag busslinje 839 Skövde-Jönköping med BTA Scania van Hool som har CAG låda. Jag märkte inga problem med växlandet där. 

Tack så mycket för informationen om att de var vänersborgs linjetrafik som formellt tog över bussarna. Men en liten rättelse vill jag komma med när de gäller bussnamnet

De ska vara Scania Aabenraa ascan. En petitess kanske men ändå viktig

MVH Peter
X-län

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Andersson skrivet 07 mars 2009, 02:58:04 AM
Tack så mycket för informationen om att de var vänersborgs linjetrafik som formellt tog över bussarna. Men en liten rättelse vill jag komma med när de gäller bussnamnet

De ska vara Scania Aabenraa ascan. En petitess kanske men ändå viktig

MVH Peter
X-län

Aabanraa har helt riktigt alltid stavats så i karossammanhang. Enligt nutida danska stavningsregler stavas dock staden numera Åbenrå (analogt med Ålborg eller Århus).
Namnet Ascan kom till sedan Scandia i Randers på något sätt kom in i ägandet och även konstruktionerna. Scandia, som i dag ingår i Bombardier, är för övrigt mest känt för sina järnvägsfordon.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)