Äldre hållplatstavlor - Råstalinjer

Startat av Mikael T Nilsson, 06 februari 2009, 12:58:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Tidigare har det här på Bussnack visats en hel del bilder från Roslagen där äldre busshållplatstavlor finns kvar. Jag har även hittat några hållplatser utmed Råstalinje 509 som har lite äldre skyltar. Bilden visar hållplats Vendevägen i Danderyd, men även hållplatsen efter i riktning mot Djursholms torg har samma typ av skylt. Finns det fler skyltar av denna typ kvar utmed Råstalinjerna?

Hållplatstavlan borde vara från cirka 1985 och ersatte de äldre skyltarna med gamla SL-loggan och hållplatstext utstansade med dymo-apparater av modell äldre.

Överst till höger på skylten har man klistrat för zon-märket. Ursprungligen borde skylten haft zon-texten "B3" ("B" för Västra trafikdistriktet), men jag är osäker på detta. Jag minns inte om alla hållplatser inom Danderyd märktes "C3", oavsett om de avsåg 500-linjerna (Västra distriktet) eller 600-linjerna (Norra distriktet). "C" stod för Norra distriktet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Roland Hn

Jo det skall vara C3. Att passera gränsen C3 / B3 debiterades med 1 lupong till. Så var det på 607 och några andra linjer, när jag körde i Åkerby. ( 70 och 80 tal)
Roland?

Roland Hn


F.Å

Citat från: Norrortsmicke skrivet 06 februari 2009, 12:58:18 PM


Finns det fler skyltar av denna typ kvar utmed Råstalinjerna?

Du hittar ett par stycken i Holmboda/Rotebro-området, någon i Viby om jag inte minns fel, någon längs 527.

Mikael T Nilsson

Citat från: Roland Hn skrivet 06 februari 2009, 17:28:49 PM
Jo det skall vara C3. Att passera gränsen C3 / B3 debiterades med 1 lupong till. Så var det på 607 och några andra linjer, när jag körde i Åkerby. ( 70 och 80 tal)
Roland?

Tack för uppgiften. Jag letade lite och hittade äldre linjebeskrivningar från Råstalinjer och kom fram till samma slutsats.


Citat från: F.Å skrivet 07 februari 2009, 15:37:09 PM
Du hittar ett par stycken i Holmboda/Rotebro-området, någon i Viby om jag inte minns fel, någon längs 527.

Aha, då finns det fler, men lite längre ut från stan sett. Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

På Mälaröarna finns det gott om skyltar av den modellen, bl.a. på linjerna 309, 311, 312, 313, 314, 315, 317, kanske även fler.

Citat från: Roland Hn skrivet 06 februari 2009, 17:29:42 PM
Förlåt det skall vara kupong.

Använd knappen "Ändra" (högst upp till höger på ditt inlägg) så behöver du inte skriva ett nytt inlägg. ;)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Snacke skrivet 07 februari 2009, 20:22:14 PM
På Mälaröarna finns det gott om skyltar av den modellen, bl.a. på linjerna 309, 311, 312, 313, 314, 315, 317, kanske även fler.

Använd knappen "Ändra" (högst upp till höger på ditt inlägg) så behöver du inte skriva ett nytt inlägg. ;)

Tack för info om Mälaröskyltarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.