En fråga till alla bussförare

Startat av Jacob, 03 februari 2009, 18:17:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

En liten fråga om vad ni bussförare gillar bäst. Delad eller hel frontruta?
Särskrivning är en dödssynd!

AL

För själva utövandet är det knappast av betydelse om rutan är delad eller inte. Ser man det emellertid ur skadesynpunkt, d v s åtgärd vid sprickor, stenskott o s v, är det att föredra delad ruta då dessa blir bytta snabbare än en odelad ruta!  Den senare tenderar att få sitta kvar ganska länge tills så många sprickor och stenskott som möjligt infunnit sig, innan den blir föremål för byte!

Nico


Delad självklart... det är mycket lättare att hålla avstånd till kantstenen vid hållplatserna med en delad ruta!  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Delad så klart   konstigt att det bara verkar vara MAN som kan leverera delad ruta nu förtiden... Säffle bara på danmarksbussar.. Stora pengar för bussbolaget att spara in på delad ruta.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Jag tycker inte det spelar någon roll. Jag brukar köra med veteranbussar och de har givetvis delad frontruta. När jag sitter och kör tänker jag faktiskt inte ens på att frontrutan är delad
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AL

Citat från: yngrot skrivet 03 februari 2009, 18:58:47 PM
Delad så klart   konstigt att det bara verkar vara MAN som kan leverera delad ruta nu förtiden... Säffle bara på danmarksbussar.. Stora pengar för bussbolaget att spara in på delad ruta.

Eller så fixar operatören till det själv!   ;D

Zella

Delad... det ser snyggare ut, sen är det väl billigare om ena delen byts ut istället för hela  :)

Knut

Det er mange fordeler med delt rute. Noen få negative.
Fordeler:
1. billigere å reparere.
2. blir mindre skader da ruten ikke blir så belastet av "spänninger" som en hel
3. Torkarblader blir ikke fyllt med snø og is

Negativt:
1. Større areal som ikke holdes frie for skit midt på ruten
2. dermed redusert sikt for fører
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

markuz85

Har pratat med många som använder stolpen mitt i rutan för att positionera sig på vägen och tycker det är smidigt.
Dessutom sparar man in pengar både på material och arbete när man använder delad ruta eftersom man kan byta en ruta själv medan det behövs minst 2 man för att byta en hel.

Jacob

#9
Aha, trodde de flesta skulle säga hel frontruta. Jag vet ju ingenting om hur det är eftersom jag bara är 14 år och aldrig kört någon buss  ;) men jag trodde att stolpen i mitten störde sikten lite. Men där ser man  :D
Särskrivning är en dödssynd!

AL

Citat från: markuz85 skrivet 03 februari 2009, 20:01:50 PM
Har pratat med många som använder stolpen mitt i rutan för att positionera sig på vägen och tycker det är smidigt.

???

Måste erkänna att det där förstår jag inte alls!  Positionera sig på vägen?  Hur menar du?

Nico


Se vad jag skrev högre upp i tråden...  ;)

Skämt åsido, rutans delning, eller rättare sagt mittlisten, hjälper till med att bedöma avståndet till vägkanten eller trottoraren. När kanten eller kantstenen ligger i linje med mittlisten sett från förarplats så har man normalt ett bra avstånd till kanten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

Jaha! Ja det förklarar om inte annat varför en del bussar är fulla av repor och bucklor!  ::)

RoTe

Delad eftersom arbetsgivaren inte drar sig lika mycket för att byta rutan plus för att torkarna är av lodrät modell.

preacher

Om man som vi har en egen verkstad så lönar det sej att byta en ruta eftersom försäkringsbolaget ersatter mer för bytet än vad självrisken kostar. ;D
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss