Det var bättre förr - eller kanske inte...

Startat av AL, 03 februari 2009, 12:21:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Citat från: Björn Ax skrivet 03 februari 2009, 22:44:25 PM
Oj oj. Märks verkligen att medelåldern är hög här.  ;D

Av min lista ovan att döma verkar det kanske som att jag är 60+, då de bussar jag kommenterade är av tidig 80-talsmodell. Dock är jag dock född i 70-talets slutskede, men har på något sätt ändå lyckats köra flertalet bussar linjetrafik som är bara några få år yngre än mig själv. ;)

Det är ändå rätt kul att jag först utbildats i 2000-talsteknik, köra de tre första åren med helt nya bussar, för att de tre efterföljande åren köra bussar från 80-talet med biljettstämpel, veva-veva-linjeskylt och/eller lång trög växelspak, och därefter hoppa fram igen till 90-talets Prodatamaskiner. Numera är det dock "nytt" på alla dessa ställen, och "gamlingarna" utgörs av MaxCi och Säffle 2000 tillverkade 1997-2001.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 03 februari 2009, 22:44:25 PM
Belysning yttre:
Ja vad ska man säga. Helt klart beroende på buss här. Swebus flygbussar 54xx i uppsala har helt underbara lysen. Blir nästan dag när man slår på helljusena. GUB's bussar gamla scanior 630-633 har urusla lysen. Ser knappt vägen.

Bedömning: förbättring beroende på bussmodell

Här har vi dock frågan hur nya och underhållna strålkastarna är på dessa gamla Scanior. Gamla bussar har ju oftast dåliga egenskaper pga slitage och eftersatt underhåll, som gör dem svåra att jämföra med nya. När det gäller halvljus måste man enligt min mening ha xenon i nybussarna för att ens kunna matcha de gamla stora H4-strålkastarna (om allt är i bra skick och det saknas spänningsfall villsäga)

F.Å

Citat från: Nico skrivet 03 februari 2009, 17:27:06 PM
Där ser man vad olika man ser på saker och ting. Själv tycker jag att funktionen tvärtom är ganska smart. Logiken i det hela torde ligga i det faktumet att det inte är så bra att kunna gasa med växeln i drivande läge och handbromsen åtdragen. Om inte annat så kan det ju uppstå vissa skador på somliga delar.



På dom vagnar du och jag stöter på i Råsta med denna funktion så går det inte ens att varva motorn med dragen handbroms och växel i neutral. Så fort p-bromsen är ansatt så är gaspedalen spärrad. Inte så praktiskt när luften tagit slut och man vill snabba på laddningen. Inte heller finns någon strömställare för tomgångshöjning som på äldre Volvo-vagnar så det blir till att vackert vänta.

Nico


Nej, det har du rätt i. Nu är inte detta riktigt mitt område, men kruxet här är (enligt en sagesman på verkstaden) är väl dels att det inte alltid är optimalt att varva alltför mycket i sig med en kall motor och dels att det tyvärr är många som övervarvar. Bäst fungerar det tydligen i området runt 1100-1200 rpm, men en del ligger långt upp i rödmarkeringen istället... med påföljd att kompressorn inte laddar alls.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 04 februari 2009, 11:04:12 AM
Nej, det har du rätt i. Nu är inte detta riktigt mitt område, men kruxet här är (enligt en sagesman på verkstaden) är väl dels att det inte alltid är optimalt att varva alltför mycket i sig med en kall motor och dels att det tyvärr är många som övervarvar. Bäst fungerar det tydligen i området runt 1100-1200 rpm, men en del ligger långt upp i rödmarkeringen istället... med påföljd att kompressorn inte laddar alls.

Swebus f.d. Jönköpingsvagnar (5206-5212 samt 5353-5359) är gamla provvagnar med gamla Säffle 2000-karossen, men fullspäckade med en massa ny teknik under. Bl.a har de funktionen att motorn har ett lågt varvstopp i c:a 2-3 min efter en kallstart. Minns inte vad maxvarvtalet är, men jag tror man nästan kan komma upp till där det gröna fältet slutar. Detta innebär att man kan varva tillräckligt mycket för att "pumpa luft" utan att för den delen övervarva så mycket att motorn skadas. Dock innebär funktionen även att man verkligen bör undvika att dra iväg ut på gatan direkt efter start innan stoppet hävts, för då blir det en mycket långsam färd. När motorn väl blivit varm ute under dagen kopplas aldrig varvstoppet in, t.ex efter en rast på 15-20 min med avstängd motor.

yngrot

Jaha ja hög medelålder hrm... enligt "boken" är jag ju 53 men känner mig yngre....  men håller envist fast vid att det mesta var bättre förr alla datatrams bara krånglar till det. Det är som vår förra elmek sa på de gammla bussarna är det bara att dra dit en nykabel och ett reläa så bruka det ordna sig men de nya är inte så lätt fixar du ett fel med hjälp av datan så kan du ge dig på att du får 5 nya fel i stället :P   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoTe

Som nybliven bussförare har jag redan upptäckt att ju äldre destå bättre tyvärr är sant. Vår bästa vagn är från 1996 och de sämsta från 2005.

Svemicke

Jag hann med att köra både gammalt och nytt under min tid som bussförare innan myndigheterna gjorde sitt.

Jag har kört både Volvo B10 och Scania CN113. Dessa får väl räknas till gamla. Jag har också kört Volvo B12 och MAN-vad-de-nu-heter.

MAN är det sämsta skit jag någonsin varit med om! Tror det framkommit tidigare. Ergonomiskt tycker jag bäst om Volvo B10, men körglädjemässigt vinner Scania CN113 överlägset.

Förarplats:
Scania CN113: Lite bökigt att ställa in ratten, men möjligheten finns och ratten är stor och bra. Pedalerna är stora och lättåtkomliga. Lite väl för effektiv broms, men när man väl lärt sig den är den perfekt!

Volvo B10: Bästa sättet att ställa in ratten på. En pedal på golvet för att höja och sänka ratten och ett litet vred på sidan för att ställa ratten upp eller lägga den ner. Pedalerna är stora och lättillgängliga.

MAN: Liten ratt, oergonomisk som f*n! En liten knapp på golvet gör det möjligt att höja och sänka HELA INSTRUMENTBRÄDAN. Vad ska det vara bra för? Jag vill höja ratten, inte instrumentpanelen. Efter att detta gjorts, märktes ingen skillnad. Fortfarande lika oergonomiskt. Nästan omöjligt att ratta med bara en hand.

Pedalerna får man leta efter. Särskilt bromsen som hänger i luften.

Vindrutetorkare:
Scania CN113: De sitter som de ska. Så som vi är vana vid i Sverige.

Volvo B10: Se Scania.

MAN: Ett vred på blinkersspaken som är enormt oergonomiskt att reglera och dessutom svårt att hitta första gången man kör. Under all kritik.

Dörrar:
Scania CN113: Perfekt! Vred för framdörrarna och knapp för resterande dörrar. Funktion tvångsstängning finns och det går att stänga av dörrautomatiken om det skulle vara nödvändigt (vilket det visserligen aldrig skall). När dörrarna väl är stängda pyser bussen till och dörrbromsen släpper så man kan köra.

Volvo B10: Se Scania.

MAN: Ett förbannat strulande hela tiden. Det går inte att tvångsstänga dörrarna om någon står ivägen för "ljusstrålen". Trots att man kommenderar bussarna att stänga dörrarna så väljer dem att öppna dem igen på eget bevåg och man irriterar bilister för man blinkar vänster, men kommer inte iväg på grund av ständigt återkommande dörrstrul. Någon avstängning för dörrautomatiken finns, men är inte åtkomlig för förarna. När dörrarna väl är stängda är det ändå inte säkert att dörrbromsen släpper. Det händer bara om man har tur i vissa fall.

Varningslampor:
De brydde jag mig aldrig om. Om de stod utförligt eller bara med symboler var för mig ointressant. Jag ropade på trafikledningen bara och inväntade instruktioner från dem.

Jag har inte kört Volvo B12 så mycket att jag kan ge ett rättvist omdöme om dem, varför jag valt att utesluta dem här.

Sammanfattning:
Ju mindre tekniskt "lull-lull" det verkar vara i bussarna, desto bättre och smidigare går de.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nico


Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 01:38:33 AMFörarplats:
Scania CN113: Lite bökigt att ställa in ratten, men möjligheten finns och ratten är stor och bra.

Volvo B10: Bästa sättet att ställa in ratten på. En pedal på golvet för att höja och sänka ratten och ett litet vred på sidan för att ställa ratten upp eller lägga den ner.

Tänkte mest komma med ett litet tillägg till detta med rattinställning. Visserligen är bägge de ovanstående systemen OK om de underhålls ordentligt. Har dock fortfarande Veoliatiden och det tyvärr ofta usla underhållet i färskt minne så... Den sexkantiga jättebulten som sitter på Scania och som man så att säga ska spänna fast ratten med i höjdled måste ofta få sitt skyddande gummihandtag bytt då det slits sönder inifrån mot bultskallens sex vassa kanter. Annars är det lögn att få till ratten ordentligt utan ett par rejäla arbetshandskar med sig och knappt ens då blir det bra.

Volvos system är väl lite bättre då man inte riskerar att göra sig själv illa, men pedalens fjäder måste bytas ibland. Annars så släpper den vilket man inte märker direkt utan kanske kommer på när man suttit extra framåtböjd ett tag. Själv brukar jag alltid dra tillbaka denna pedal för hand för att vara säker på att den verkligen låst ratten. Ett ytterligare krux är att man får vara lite försiktigt när man drar ratten så högt upp som det går. Finns risk för att ratten låses i ett läge som gör den trög att vrida. Händer ibland att en del förare får för sig att servot krånglar, men lösningen är ofta då bara att sänka ratten en aning så släpper detta.

Nyare bussar är i vissa lägen mer lättmanövrerade på denna punkt, men trots att jag föredrar Volvo så erkänner jag villigt att Scanias nya lösning är bättre. I nyare Volvo så kan man mest (antingen via tryckluft eller via en mekanisk pedal) ställa ratten i höjdled samt vinkla hela rattstången en aning. Däremot finns det inte längre någon funktion för att vinkla ratten i sig. Scanias lösning är istället ett reglage bredvid ratten. Reglaget går att vrida framåt eller bakåt och reglerar då höjd och vinkel på ratten på ett bra och smidigt sätt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nupski

Finns är det romantiskt att pysa runt i en gammal Scania B56 från 60-talets mitt men hur står sig en riktigt gammel buss mot en som finns att köpa i dag?

Ergonomi / förarplats:
I den gamle finns ingen möjlighet att justera ratten, men placering torde fungera för de flesta förare - dagens fordon är justering åt alla håll möjlig och du skall enkelt kunna hitta din ultimata rattposition men hur roligt är det.

Stolen i Scanian saknar justerbart svankstöd/naclstöd/armstöd samt stöd ovanför skuldrorna trots det så sitter du hyffsat idag finns det en stor variantion av gas/luft dämpade stolar med miljoner olika möjligheter till stolsinställning.

Själva instrumenteringen i Scanian är ett under av lätthet och alla knappar sitter där de skall och under står små fina kopparbrickor med knappensfunktion helt underbart, dagens bussar så behöver du minst vara elektroingenjör för att kunna förstå det minsta av all information du omges av ju mer datorer och knappar med lustiga symboler kommer hela tiden.

Vindrutetorkarna i Scanian regleras med två vred på vänster panel, ett vred för vänster och ett vred för höger ruta dessa vred styr luftillförseln till de tryckluftstyrda vindrutetorkarna och underhåller man inte systemet så är det inget roligt att jobba med men ser man till att smörja upp och ge kärlek till denna utrustning är det bara underbart. Du kan ställa vindrutetorkaren så den sveper ytterst långsamt tills att den går som en raket och ljudet från denna anläggning går inte av för hackor det svaga pysandet mellan svepen till det knappt hörbara klickandet när torkaren når ytterändan av rutan är bara magnifikt. Dagens vindrutetorkar bara gnisslar idag skall man inte ha raka rutor utan de skall bukta åt alla håll vindrutetorkarna styrs av el och du har oftast steglöst intervall Volvos steglöshet att man skall dra spaken upp och ner har konstig funktion den tyska är mer lättbegriplig där man vrider för att ställa intervallet mellan 1,5-60sek, men det går inte att skriva en kärleksroman om dagens torkare som man kan göra på en buss från 60-talet :).

Komfort:

I en gammel buss med bladfjädring så är det inte bekvämt om det är dålig väg men risken för genomslag är nästan obefintlig som förare sitter du hyffsat bekvämt då fjäderpaketet på framaxel är av parabel typ. Dagens luftfjädrade fordon är mycket lastkänsliga och oftast byggda för att gå lastade en olastad luftfjädrad buss kan vara grymt stötig och inte bjuda på samma käsnal du får från härliga bladfjäderpaket.

Stolar av galon en varm sommardag vet nog de flesta vad som händer  ;D sitter man med shorts finns risken att man fastnar  ;D oftast så var passagerarstolarna mjuka och inbjudande att sitta på. Dagens kyrkbänkar blir ingen glad av sitt i en mordern Volvo en timme gå sedan av med ryggvärk. Tror nog att fastna med skinkorna är att föredra.

Trots alla fördelar med dagens fordon så sitter jag hellre i en Scania B56, men finns chansen att välja så blir det en CF med luftfjädring på driven och parabel fram.


Bild på en Scania B56 med SKV kaross årsmodell 1964

Björn Ax

Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 01:38:33 AM
Trots att man kommenderar bussarna att stänga dörrarna så väljer dem att öppna dem igen på eget bevåg och man irriterar bilister för man blinkar vänster, men kommer inte iväg på grund av ständigt återkommande dörrstrul.

Det är precis därför man väntar med att blinka vänster tills dörrarna är stängda. Då irriterar man inte bilisterna och blir inte stressad själv.

Jag har själv i GUB's äldsta scanior väldigt svårt att få nån komfortabel sittställning och rattposition. det är för lite inställningsmöjligheter för ratten. Jag kan inte få den tillräckligt högt upp och inte tillräckligt mot mig. Nya scanior är bättre på det men måste säga att MAN är bäst. Kan nästan få upp ratten hur högt man vill. Nya MAN som GUB har följer INTE instrumentpanelen med när man ställer in ratten.

yngrot

Anledningen till att instrumentbrädan föler är ju att du inte ska komma för långt från b.la. dörrknappar. Jag har för mig att det går att välja om brädan ska följa med eller inte..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Björn Ax skrivet 05 februari 2009, 17:53:28 PM
Det är precis därför man väntar med att blinka vänster tills dörrarna är stängda. Då irriterar man inte bilisterna och blir inte stressad själv.

Jag har själv i GUB's äldsta scanior väldigt svårt att få nån komfortabel sittställning och rattposition. det är för lite inställningsmöjligheter för ratten. Jag kan inte få den tillräckligt högt upp och inte tillräckligt mot mig. Nya scanior är bättre på det men måste säga att MAN är bäst. Kan nästan få upp ratten hur högt man vill. Nya MAN som GUB har följer INTE instrumentpanelen med när man ställer in ratten.
Man blinkar i god tid för att påkalla för bilister att man ämnar lämna busshållplatsen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Martin Maltkvist

Pysljudet vid dörrstängningen på t.ex CN113 ser jag som ett diggabelt ljud och något helt annat än dagens varianter.
Runda lyktglas och dubbla blinkers fram ser så mycket bättre ut och rent estetiskt var det delvis bättre förr.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon Bertilsson

Citat från: Svemicke skrivet 05 februari 2009, 23:10:01 PM
Man blinkar i god tid för att påkalla för bilister att man ämnar lämna busshållplatsen.

Och det uppskattas, så det får ni gärna fortsätta med. :)
Irriterande när en busschaufför börjar blinka och samtidigt svänger ut när man kommer tio meter bakom med en lastbil.