Huvudmeny

Swebus 6305

Startat av Yujin Zhang, 28 oktober 2008, 17:22:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang


En helt vanlig bussbild...

...men kollar man lite mer nogrann så ser man att bussen har en spricka i framrutan...



...som sträcker från övre gummilisten...


...till nedre.

Ska nog också noteras att jag har ingen koll på huruvida det finns lagar kring sprickor på framrutan, men har hört från flera förare att generellt sett så är det "okej" så länge sprickan inte har båda änden vid gummilisten. Hur mycket av det här som stämmer vet jag dock inte.

Walter

Nej och en sån här skada skulle väl aldrig förekomma på en Busslink vagn?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Krille

Sålänge sprickan ej täcker förarens synfält rakt fram är rutan godkänd enligt SBP.
Om det nu är samma regler som gäller personbil/buss?

/K

Fredrik Gelin

Citat från: Krille skrivet 28 oktober 2008, 17:46:22 PM
Sålänge sprickan ej täcker förarens synfält rakt fram är rutan godkänd enligt SBP.
Om det nu är samma regler som gäller personbil/buss?

/K
Det utgår jag från, samma regler gäller så vitt jag vet alla fordonstyper.
//Fredrik

Niclas Wennerlid

Citat från: Walter skrivet 28 oktober 2008, 17:37:17 PM
Nej och en sån här skada skulle väl aldrig förekomma på en Busslink vagn?

Förstår inte den hårda tonen här, har Yujin kritiserat Swebus och lovordat Busslink i inlägget?
Jag tolkar Yujins inlägg som en fråga hur regelverket ser ut.

//Niclas

Walter

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 28 oktober 2008, 18:04:05 PM
Förstår inte den hårda tonen här, har Yujin kritiserat Swebus och lovordat Busslink i inlägget?
Jag tolkar Yujins inlägg som en fråga hur regelverket ser ut.

//Niclas

Och jag förstår inte syftet med att lägga ut bilder på en vagn som är skadad med detaljbilder, oavsett bolag, oavsett skada. Sedan, och det är min personliga åsikt har jag aldrig läst ett positivt inlägg om Swebus från Yujin.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sundås

Jag tror inte bussen går igenom besiktningen med den här typen av skada, om jag inte minns fel.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bjalle

Citat från: Sundås skrivet 28 oktober 2008, 18:40:06 PM
Jag tror inte bussen går igenom besiktningen med den här typen av skada, om jag inte minns fel.

Med tanke på att den är en bra bit från förarens huvudsakliga siktfält så tror jag den hade gått igenom

Johan B

Ska det inte även vägas in en bedömning huruvida sprickan/sprickorna påverkar rutans hållbarhet eller är det bara något jag har fått för mig?

Sundås

Citat från: Johan B skrivet 28 oktober 2008, 18:55:09 PM
Ska det inte även vägas in en bedömning huruvida sprickan/sprickorna påverkar rutans hållbarhet eller är det bara något jag har fått för mig?

Jag har för mig det är något sådant.. Du får inte ha hur mycket sprickor som helst eller för stora.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Danne B.

Högst troligt skulle den sprickan gå igenom en besiktning då den inte skymmer förarens synfält!

Inte snyggt, men inte trafikfarligt heller... Och med tanke på att rutan är laminerad så är det knappast någon fara för att rutan ska kollapsa!

//Danne

Sundås

Citat från: Danne B. skrivet 28 oktober 2008, 19:19:11 PM
Högst troligt skulle den sprickan gå igenom en besiktning då den inte skymmer förarens synfält!

Inte snyggt, men inte trafikfarligt heller... Och med tanke på att rutan är laminerad så är det knappast någon fara för att rutan ska kollapsa!

//Danne

Här nere är det ett himla bytande av rutor innan en besiktning iallafall, även om det bara är en spricka i nederkant..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Danne B.

Citat från: Sundås skrivet 28 oktober 2008, 19:48:33 PM
Här nere är det ett himla bytande av rutor innan en besiktning iallafall, även om det bara är en spricka i nederkant..

Ok... Ja det är ju upp till var och en när man vill byta ruta, men jag står nog fast vid att den på bilden troligen skulle gå igenom en besiktning!

//Danne

yngrot

Dyrt att byta alla som spricker... däremot är det jobbigt när man kör och solen skiner i sprickan...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Immiga förarrutor och dörrutor brukar vi få relativt snabbt utbytta tur är väl det så man ser nått.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina