En SS-buss H16 eller H16A

Startat av LYR, 10 oktober 2013, 19:50:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Uffe E

En gråmålad H16A såg jag på slottets yttre borggård 1958-59, troligen avsedd för musikkåren. Vagnindividen har
jag mig ej bekant.       Måste fråga om vad för miljöombyggnad som nämnts?    /UE.

Mr H

Jag tänkte på gummilister etc. på front- och främre sidorutor typ som F3-karosserna byggdes om.
(F3 fick ju dessutom blinkers med åren till skillnad från H15).

Mr H

Uffe E

F3 1572, som först renoverades, kom ut med gängse rutor. Efter några veckor fick den ENBART gummiinfattade dubbla vindrutor enligt bild. Blinkers enligt de ca tio första, placerades under klubbornas tidigare läge, vilket sen
korrigerades till främre hörnen likt övriga F3-or. Bemärk att H15 1332, som fick blinkers vid första revisionen -53/54 behöll klubborna, dessa försvann senare, kanske vid andra revisionen -57/58, men troligen innan dess.
                                                                                                                                                   Mvh ,UE.

Harald Nordius

De flesta H15 på Spårvägsmuseets bilder har utanpåliggande körriktningsvisare: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/h15-buss-exterior-68646/

Den här har dock körriktningsvisarna infällda i dörrstolpen: http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-linje-61-pa-114774/

Var detta något som ändrades vid revision eller hade olika delserier olika utförande från början?

Den sista bilden visar f.ö. en H15 på linje 61 1964, vilket måste vara rätt ovanligt.

Björn Forslund

En fråga jag undrar över är när man började slopa H15 resp H16. Var det i samband med leverans av C75-Capitoler? När försvann de sista H16?

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 14 oktober 2013, 18:52:52 PM
Den sista bilden visar f.ö. en H15 på linje 61 1964, vilket måste vara rätt ovanligt.

I och med att nedläggningen av linje 1 forcerades till den 17 mars så uppstod bussbrist då den STORA omläggningen med tunnelbana 2 dröjde till den 5 april. Därigenom fick bl.a de gamla H15 göra tjänst på 61:an under dess första levnadsveckor.

Mr H

Harald Nordius

Citat från: Mr H skrivet 14 oktober 2013, 20:10:03 PM
I och med att nedläggningen av linje 1 forcerades till den 17 mars så uppstod bussbrist då den STORA omläggningen med tunnelbana 2 dröjde till den 5 april. Därigenom fick bl.a de gamla H15 göra tjänst på 61:an under dess första levnadsveckor.

Mr H
Se där, det visste jag inte. Jag tjänade kung och fosterland i Karlskrona vid den tiden, så jag var inte med vid nedläggningen. Då fick Hornsberg låna överblivna konduktörer från Söderhallen antar jag.

Mr H

Citat från: Harald Nordius skrivet 14 oktober 2013, 21:02:40 PM
Se där, det visste jag inte. Jag tjänade kung och fosterland i Karlskrona vid den tiden, så jag var inte med vid nedläggningen. Då fick Hornsberg låna överblivna konduktörer från Söderhallen antar jag.

Linje 61 var Söderhallens linje men det är ju mycket möjligt att man delade på utsättningen under den här första mer provisoriska tiden. Skulle vara intressant med uppgifter om vagnfördelning för H15 mellan de olika hallarna under 60-talet, antar att H15 som trafikvagnar var fördelade mellan Hornsberg och Söderhallen, men kanske avställda H15 även fanns i andra hallar ex.vis i Nyboda?
Jag tjänade också Kronan några år senare i bl.a Karlskrona på bataljon Sparre, en bataljon som senare byggdes om till konferenscenter och som jag återbesökte på ett....spårvägsseminarium!!!
;D ;D ;D

Mr H



Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 14 oktober 2013, 20:10:03 PM
I och med att nedläggningen av linje 1 forcerades till den 17 mars så uppstod bussbrist då den STORA omläggningen med tunnelbana 2 dröjde till den 5 april. Därigenom fick bl.a de gamla H15 göra tjänst på 61:an under dess första levnadsveckor.

Mr H

Även 15/4-64 kunde några H15 ses på linje 61, exvis 1376, 1381, 1388.

I övrigt en mycket intressant tråd! Tack!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Som sagt, härlig tråd om dessa klassiska "Höghus", med för mig en massa ny info! Hälsn. BengaB40 (Bataljon Sparre 1965)

Uffe E

Alla H16 slopades -60, 1196 året innan. Dock försvann 1122, 1125, 1127, 1135, 1208 och 1212, då man vid
"kastbyten"  med några H15A (-57 och -58), kunde "skapa" fler H15 och då slapp wilson och ASJ. Första H15
att slopas var 1053 år -62. Wilson försvann i sin helhet -58.
NU till klubborna: de var utvändigt monterade på samtliga utom de senaste Hägglundarna, vilka var alla H15A
+1486 och 1488 samt F3-orna 74021- 053. Hägglundarna fick sina klubbor inbyggda i samband med takförstärknigarna i Ö-vik. Dock "tjuvstartade" man med ett för mig obekant antal ASJ-are ev. -51/-52, dessa helrenoverades ju -53/-54. Få bilder finns på detta, men i Färdskrivaren nr 2/2010 finns en vy över Hornsberg, där detta syns. En petitess gällande baknacken på H&S: den var benvit från scratch, men SS ville ha takets
gråa färg hela vägen som på doggarna. Man var snabb på att måla om nackarna, från 1338 levererades detta.
Vad gäller F3 har jag mig ej bekant, möjligen i 16-serien.
                                                                                                                     Mvh, UE.

Björn Forslund

En H16 hamnade hos Norrbackainstitutet med nytt nr B915. Den målades i Gulf:s färger så man kan anta att de sponsrade bussen. Hamnade flera av H16 hos nya ägare? De var ju inte särskilt gamla när de slopades.

Uffe E

En helt grön H16 såg jag vid passage av Norrtull för länge sen (vänstertrafik). Svartvit bild visades i detta forum
för säkert över fem år sen. Olika uppgifter har nämnts om urspr. reg.-nr: 1204/1219. Mystiskt. Ulf Kasper har ev.
uppgifter i sina anteckningar från "myndighetspapper".   Mvh, UE. 

Björn Forslund

Citat från: Uffe E skrivet 15 oktober 2013, 14:26:42 PM
En helt grön H16 såg jag vid passage av Norrtull för länge sen (vänstertrafik). Svartvit bild visades i detta forum
för säkert över fem år sen. Olika uppgifter har nämnts om urspr. reg.-nr: 1204/1219. Mystiskt. Ulf Kasper har ev.
uppgifter i sina anteckningar från "myndighetspapper".   Mvh, UE.

Man kan nog förutsätta att militär och civilförsvar tog hand om en del av dessa bussar. Det fanns ju orange H15 hos civilförsvaret.

Gunnar D



Denna reprisbild visar f.d. H16 1204 på Högdalsskroten 8 apr 1967.

Mvh Gunnar