Färg-koder önskas för modellunderlag

Startat av LYR, 05 juni 2013, 00:44:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2013, 10:28:05 AM
Turistbussarna hade väl inte "en grönare nyans"? Det var bara det att de gröna partierna var större på de äldre turistbussarna.
****
Så kan det naturligtvis vara.
Jag kanske feltolkade "....mera grönt....", LYR:s inlägg, där det står: "SJ vägbussar för turisttrafik hade mera grönt än linjevagnarna".
Det verkar rimligt. Det står ju inte att turistbussarna är grönare.

HJP

LYR









Här är några exempel på SJ:s grön-gula turistbussar där den gröna kulören dominerar fronten. Bilder/film-klipp från tidig 1950-tal.
/LYR


BengaB40

Hej! Ja, det var en vacker färgkombination på SJ:s gul-gröna bussar avsedda för turisttrafik! Fina SJ-emblem på sidorna med de förkromade vingarna också, de sista med dessa emblem var Volvo-Hägglund, B638:orna från 1955, 2498-2510, om jag minns rätt! Hälsn. BengaB40

LYR

Dollartåget (1953)

En färgfilm, 26min. som kan vara intressant är denna om SJ:s "Dollartåg".
Där förekommer dessa gulgröna turistbussar på flera platser efter resan och är på plats för att plocka upp turisterna på nya rundturer.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?autostart=true&movieid=257

Under en resa genom Sverige får ett amerikanskt turistsällskap stifta bekantskap med svensk exotisk kultur.
Här dricker man mjöd och ser traditionell oxdans i Dalarna och hälsar på självaste Kung Bore vid polcirkeln.
Lanserades med den engelska titeln On the track to the midnight sun.

/LYR


Björn Forslund

Hoppas nu att Janne W tar fram SKV Boxer och "Nyboxer" i modell , båda dessa var ju vanliga hos en mängd bolag förutom SJ. Nyboxern kan förses med dörrar på bägge sidor och rulla i trafik både före o efter Dagen H.

LYR

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 juni 2013, 19:46:14 PM
Hoppas nu att Janne W tar fram SKV Boxer och "Nyboxer" i modell , båda dessa var ju vanliga hos en mängd bolag förutom SJ. Nyboxern kan förses med dörrar på bägge sidor och rulla i trafik både före o efter Dagen H.
Ja, det hoppas vi nog många - men beror på hur väl mottagandet blir av CF och Capitolen - nog vill man ha några exemplar av varje.....i olika färgsättningar.
Hoppas att inte den tillverkade upplagan blir för liten bara .....så man missar tillfället.
/LYR

LYR

#36
Jag har sökt på alla bussbilder (för närvarande 1284 stycken) på järnvägsmuseums samlingsportalen
på sid 37 finns gul-gröna  SJ turistbussar också av Volvos tillverkning.
Sedan kan man söka så mycket man vill, framåt och bakåt, och har tid/lust.....hej då på en stund!!
Men eftersom länken som angavs i går är tidsbegränsad, så gäller den inte idag.
Så gör istället så här:

>logga in på samlingsportalen.se
>välj enkel sökning
>skriv som sökord endast buss


då bör du ha fått en sökning som ger 1284 poster.
/LYR

LYR

Uppdaterad inloggning till samlinsportalen - se föregående inlägg ovan!
/LYR

LYR

Tack för alla svar, som bidragit till att färg-referenser kunnat  fastställas!
Men ännu saknas bla. den klassiska färgsättningens koder/kulörer före epoken 1988 för Stockholms Capitoler - alltså de kulörer som fanns vid nyleverans.
Ett exempel är den nu välkända SL 5354 H24, som klarat sig ganska väl i den brand som härjat.   
Kan någon inom SSS, Spårvägsmuséet eller annan som är insatt i färgfloran, lämna uppgifter, som kan leda fram till att vi kan få en klassisk riktig förebildstrogen stockholms-capitol från Jeco?
Det skulle välkomnas med glädje av oss alla.   
/LYR 

Mr H

Hm ja 5453 (som den egentligen heter.Petitess!) kan vi ju för stunden lämna utanför det här. Men jag tänker på mångfalden Capitoler på Spårvägsmuseet och man brukar kunna hitta originalfärg på insidan av luckor och sådant! Det är ju fyra Capitoler att välja på så någonstans ska man väl kunna få fram det. När jag höll på med 5453 för många år sedan hittade jag originalfärg just på sådana ställen.

När man fått fram det så får man väl göra en färganalys någonstans. Förresten kommer att tänka på att SSS H15 undrar jag om den inte kan vara i gammal SS-lack fortfarande? Däremot varning för den ljusröda färgen som en av H30:na på museet har, den är inte SS-röd utan färgsättning från tidigare ägare Trollbäckens Trä! Om man hittar originalfärg på skymda ställen på bussarna så är ju den oftast i bra skick ej solblekt etc. Men däremot så kan man ju undra hur strikt noga man varit med det här. Kommer ihåg första gången vi pratade om att lacka 5453 ljusröd och pratade med målarmästaren i Hammarby. Han sa då att det är bättre att lacka lite mörkare så står färgen sig bättre när den sedan bleks!

Mr H