Framruta

Startat av Stefan73, 10 augusti 2011, 10:09:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan73

hur är SCANIA CR 145 T 65  ?  års modell 77
Lätt att finna delar ? trasig bakruta och luftkompressorn behöver bytas el renoveras ny bes i april

Mats Karlsson

Citat från: Stefan73 skrivet 25 augusti 2011, 08:50:18 AM
hur är SCANIA CR 145 T 65  ?  års modell 77
Lätt att finna delar ? trasig bakruta och luftkompressorn behöver bytas el renoveras ny bes i april
Borde gå att få tag på delar än så länge. Rosten är ett problem med denna modell, så det kan bli en del svetsning...

Björn Forslund

Err Wetterbygge? Oj, trodde inte det fanns några kvar i livet.

Stefan73

Jo den var rostig i bakstammen vad det nu innebär ? den behöver en bakruta och svetsa lite rost men då är 65.000kr helt fel pris tycker jag ! Hur mucket ska man ge ? finns det nåt man kan gå efter eller man får räkna med att köpa grisen i säcken och sen hålla tummarna på att det blev lite bättre än förväntat ?

Stefan73

Vet tyvärr inget om den !

Stefan73

Låter som att jag hoppar över denna oxå  :P

Stefan73

Björn vad ska man ge för en sån buss då ? Finns det bara denna kvar kan det bli svårt med delar

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 25 augusti 2011, 09:12:54 AM
Björn vad ska man ge för en sån buss då ? Finns det bara denna kvar kan det bli svårt med delar

Nej, jag läste fel. "T" lurade mig att tro att det rörde sig om en sällsynt CR110T.
Rent generellt ska man inte ge en massa pengar för objekt som det är en massa jobb på. Särskilt ska man se upp med helbyggen där det kan bli frågan om enormt mycket att svetsa om man väl börjar riva.
Sedan bör man ju fundera på om det finns en anledning till att bussen säljs. t ex begynnande dyra problem. "Grisen i säcken" gäller verkligen här.

Om du vill ha något gammalt skattefritt så föreslår jag Scania B/BF76, BF111, F112 eller Volvo B58. Gärna med alu-kaross. Dessa har allihopa rejäl ram som är hyfsat lätt att kolla. Rostproblemen brukar börja vid bakaxeln och bakåt.  Hittar du något som gått i Norrland saltfritt, desto bättre.
Vill du ha nyare grejer är det Volvo B10M eller Scania med längsställd bakmotor som gäller, typ BR116 eller K-serien.

En halvgammal utrangerad B10M (t ex) kostar inte så mycket idag. Kan man bygga inredning själv kan det vara ett vettigt alternativ.

Bussföraren

CR 145:orna (eller AMS baracker som de klassades på flera håll) rostade liksom föregångaren CR 110 rent kopiöst och då det inte finns en sammanhållande ram kan det bli trubbel.

Kolla efter karossidan eller taklinjen om allt verkar rakt så det inte hänger ner i bakänden.

Kosmetisk rost typ på motorluckan är ju inte svårt att åtgärda, problemet är när rosten angripit bärande delar.

Om du ska köpa en Säffle av -70 tals generationen (eg 1974-1984) ska du kolla att fönstren (i a f dem du ska ha kvar) är täta och att karossen inte spruckit rakt över taket. många av dessa är reparerade med extra plåtar fastbultade/nitade på taket vid dörröppningarna efter sådana fadäser.

Drivlinemässigt finns det delar till i princip allt förutom Wilsonlådor som är bristvara, en sådan ska alltså vara fullt fungerande.
Manuella o automatlådor finns det delar till och även hela lådor, Allison (Detroit-Allison) automaten som satt i de flesta B58:or med automat är skottsäker och trevlig vilket efterföljaren ZF 4 HP ofta inte är.

Undvik bussar med 2 stegs automat (för B58:an ZF 2 HP)

En nyare B10M med manuell ZF S6 låda bör vara det bästa utgångsmaterialet om man ska börja från grunden. (årgång 1980-88)

Fikman

#54
Kan nämna när de gäller scania 140 så börjar de bli ont om delar till lastbilrna, koppling bla.
Är fortfarande inne på att lastbil är bättre alternativ.
Som denna http://www.blocket.se/varmland/Scania_R114_skapbil_med_oppningsbar_sida_2001_34464417.htm?ca=6&w=3

Stefan73

Hej och tack för tipsen har nu köpt en b10m säffle årsm 84 och den är hel överallt och den har det sistnämda du skrev om växellåda så jag har bästa utgångsbussen för den är jättefin och jag fick den verkligen till rätt pris = snorbilligt så jag nästan skäms men man ska ha tur ibland ! enda felet är rost i en reflektor fram och det är lätt fixat !

Fikman


Stefan73

Jag tackar ! Den var ett fint och välskött ex jag kom över och nu vill jag gärna sätta 3 punkts bälte i den el rättare sagt skaffa stolar med 3 punkts el stolar man kan skruva dit bältena då jag har 3 barn alla under 10 år och jav vill ha dom fast på sin plats där av bältet ! finns midjebälte men jag tycker 3 punkts är bättre ! har kollat blocket utan resultat men vet att det ska finnas en el flera skrotar men har dom hemsidor ? sökte lite men den ville bara ge mig vanliga bilskrotar !

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 26 augusti 2011, 14:20:19 PM
Jag tackar ! Den var ett fint och välskött ex jag kom över och nu vill jag gärna sätta 3 punkts bälte i den el rättare sagt skaffa stolar med 3 punkts el stolar man kan skruva dit bältena då jag har 3 barn alla under 10 år och jav vill ha dom fast på sin plats där av bältet ! finns midjebälte men jag tycker 3 punkts är bättre ! har kollat blocket utan resultat men vet att det ska finnas en el flera skrotar men har dom hemsidor ? sökte lite men den ville bara ge mig vanliga bilskrotar !

Sök på AB Demonteringar, Hölö. De skrotar många relativt nya bussar.

Stefan73

Tackar har skickat ett mail till dom !