DN: Stockholmstestet. Fem frågor om den blå kollektivtrafiken

Startat av roggek, 26 juli 2021, 20:18:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Stockholmstestet – vad kan du om staden?

Stockholmstestet. Eva-Karin Gyllenberg ställer fem frågor om den blå kollektivtrafiken.


https://www.dn.se/sthlm/stockholmstestet-vad-kan-du-om-staden-3/

Själv hade jag tre rätt av fem möjliga ::)

toddetoddelito

#1
Reagerade lite på om 2ans ändhållplats verkligen borde benämnas Norrtull, eller om inte Sveaplan vore mer korrekta. I och med alternativen är det ju ändå (för den insatte :P ) självklart att det är Norrtull, men eftersom det finns en hållplats vid namn Norrtull och som 2an inte slutar vid (eller ens angör), så vore det kanske mer korrekt att säga Sveaplan.

Frågan om 1an kommer undan genom att heta var hållplatsen ligger, medan 2an frågar vad hållplatsen heter ;)

Likt föregående talare fick jag också tre av fem  ;D

Nico

Jag brukar få sådär en eller två av fem då frågorna annars mest rör konstnärer, arkitekter etc. vilket inte direkt är min kopp té.

Denna gång fick jag full pott, men fick dock klaga först. Gjorde detta quiz samma dag som det publicerades och man kan säga att DN hade inte rätt själva på fråga 3 vilket jag messade dem. De brukar ha en förnämlig funktion med en länk för att rätta artiklar...  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

4/5, missade att Djurgårdlinjen var äldre än jag trott!