Uppgifter om SKV-Boxer

Startat av bilomnibussen, 30 januari 2021, 16:21:26 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej!
Vid genomgång av diverse listor över GDG:s bussar dyker upp två stycken SKV-Boxerkarosser med karossnummer 2398 respektive 2404. Det finns samtidigt i andra listor uppgifter om att bussarna som det gäller skulle ha Säfflekaross. De aktuella bussarna är beträffande 2398 Volvo B513 1946 ch 510-84, S 281, GDG 294 och beträffande 2404 Volvo B513 1947 ch 510-484, S 173 GDG 51. Vore intressant om någon har listor över Boxerkarosserna på karossnummer och vilken buss de tillhört.

Mvh Jan G

Sven W

Hej

S281/294 var en SKV Boxer medan S173/51 var en Säffle med karossnummer 645.

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Tack för uppgifterna! De väcker dock något huvudbry. Först behöver jag få veta av de kunniga när det gäller SKV, om ordernummer är detsamma som karossnummer. Det finns ju också ritningsnummer, ibland flera per buss. Båda ordernumren i en lista över SKV:s leveranser är noterade för karosser till GDG Biltrafik AB och på Volvobussar från 1946. Det är då kaross- eller ordernumret 2404 som ställer till det. Är det karossnumret hos SKV då har jag två karossuppgifter båda med karossnummer för samma buss fast från både Säffle och SKV.

Mvh Jan G

Sven W

Hej

Oj, ibland ska man ju ha lite tur också. Jag hittade i mina gamla noteringar karossnummer för S139/298. Det var 2404!

Hälsningar
Sven

Mats Karlsson

Vad jag förstår så använde SKV "arbetsnummer" före kriget och "ordernummer" efter kriget. Numren är identiska med det vi kallar "karossnummer" och som står stansade på karossernas tillverkningsskyltar.

bilomnibussen

Tackar för uppgifterna, särskilt den om S 139, GDG 298. Det har skett en förväxling i mitt material där dock en av nedtecknarna med tiden kommit underfund med att det är en SKV-kaross med nr 2404. Men chassinumret som jag uppgav liksom reg.numret kvarstår men är uppenbarligen fel. Vagn 298 stod från början noterad som Säffle i mitt material men jag har själv upptäckt att den hade SKV-kaross och ändrat. Chassinumret ska vara 510-86. hade tidigare regnumret W 650 och gick i stadstrafiken i Ludvika. En hel del av GDG:s bussar finns på olika bilder vilket ibland är bevis för att fel karossfabrikat noterats i längderna. Vi får se när hela listan är klar, hur många fel den då innehåller och om felen går att upptäcka. Inte kul att snickra ihop en vagnförteckning som inte är korrekt men tiden har gått.

Mvh  Jan G