Övergiven

Startat av baklastaren, 08 juli 2015, 15:11:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

baklastaren





Bild från Digitaltmuseum.se

Motiv: Ett gammalt bussvrak har stått parkerat utanför SCA:s huvudkontor en hel vinter.
Avbildad, ort: Sverige (SE), Medelpad, Västernorrland, Sundsvall, Norrmalm   
Fotografering: 1967-03-06     
Fotograf:Norrlandsbild/Ragge Ellefsson         
Identifikationsnr: SuM-foto 022893
Institution: Sundsvalls museum


Sidan på Digitaltmuseum;
https://digitaltmuseum.se/021015522121/?place=Norrmalm&advanced_search=1&rows=72&page=6&pos=429&count=1406

BengaB40

Hej! Intressant, men ingen trevlig syn precis! Lite gamla Sovjet över det hela! Men vem brydde sig om miljön vid den tidpunkten? I mina ögon en ScV B63 från cirka 1950. Och en H&S-kaross naturligtvis! Kul med dessa nostalgibilder från tiden när det begav sig!  Hälsn. BengaB40

Ulf Berlin

Oerhört talande bild från 60-70 talets brytningstid :)/Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2015, 17:39:45 PM
brytningstid ?

Brytningstid är en tid då gammalt försvinner och ersätts av nytt. Dagen H kan sägas vara en brytningstid, och åren därefter likaså. Framförallt gällande bussar. Mycket gammalt försvann ur trafiken 3/9 1967, och åren därefter när provisoriska ombyggen ersattes.

Bussmicke

Då skulle jag vilja kalla 1990 för det.  Allt kul försvann precis innan jag började fotografera vilket var väldigt irriterande.

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Citat från: Bussmicke skrivet 10 juli 2015, 08:29:47 AM
Då skulle jag vilja kalla 1990 för det.  Allt kul försvann precis innan jag började fotografera vilket var väldigt irriterande.

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk
Då också,ty då hade det gått ca 20 år.../Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 10 juli 2015, 16:17:56 PM
Då också,ty då hade det gått ca 20 år.../Ulf

Fast inte ens på den tiden så brukade bussarna rulla i 20 år. Det som medförde de stora ändringarna under 1980-talets senare hälft var väl snarare länsbolagens tillkomst och att de började upphandla. I samband med detta fick vi en mer standardiserad fordonspark och lackeringsvariationerna på bussarna minskade eftersom de flesta länsbolag införde egna färger. SLTF:s arbete att ta fram en normbuss kom också att påverka hur bussarna skulle se ut så att det var svårt att känna igen fabrikatet på en buss om man inte såg emblemet på fronten. Alltså det som SL tog bort och ersatte med ett SL-märke.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2015, 16:54:58 PM
Fast inte ens på den tiden så brukade bussarna rulla i 20 år. Det som medförde de stora ändringarna under 1980-talets senare hälft var väl snarare länsbolagens tillkomst och att de började upphandla. I samband med detta fick vi en mer standardiserad fordonspark och lackeringsvariationerna på bussarna minskade eftersom de flesta länsbolag införde egna färger. SLTF:s arbete att ta fram en normbuss kom också att påverka hur bussarna skulle se ut så att det var svårt att känna igen fabrikatet på en buss om man inte såg emblemet på fronten. Alltså det som SL tog bort och ersatte med ett SL-märke.

SLTF:s arbete med en normbuss får väl idag ses som ersatta av EU-normer?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 juli 2015, 03:21:04 AM
SLTF:s arbete med en normbuss får väl idag ses som ersatta av EU-normer?

Jo. Det var ett EG-projekt redan på 1980-talet men Sverige var ju inte med i EG (EU:s föregångare) varför det jobbades att få fram svenska föreskrifter för normbussen. I dessa inarbetades också vissa mer typiskt svenska krav som större förarplats och förstås inte minst värmeanläggningen.

SLTF = Svenska Lokaltrafikföreningen som i dag heter Svensk Kollektivtrafik. Från 1994 SLTF:s delverksamhet att representera de offentliga bussföretagens operativa verksamhet till BR (Bussbranschens Riksförbund).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svempa

Brytningstid skulle jag vila koppla ihop med högkonjunktion . När ekonomin är god så byter vi gärna ut det gamla . 1960 talets slut och 1980 talets slut var båda högkonjukturer . Själv är jag tacksam att jag fick uppleva mitten på 1980 talet . 5 år senare var alla 1967 års bussar och  stålvagnarna, Du loken  samt Y7 generationen borta . 

Björn Forslund

Man måste iaf säga att bussgenerationen som kom -67 blev långlivad, många rullade ju över 20 år innan de försvann i slutet av 80-talet.
Dagens bussar blir ju ofta inte ens hälften så gamla.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 juli 2015, 11:36:54 AM
Man måste iaf säga att bussgenerationen som kom -67 blev långlivad, många rullade ju över 20 år innan de försvann i slutet av 80-talet.
Dagens bussar blir ju ofta inte ens hälften så gamla.

Ja och man kan undra hur länge 50-talsbussarna skulle ha rullat om inte dagen H kom i vägen! Alla bussar årsmodell 1959 som utrangerades 1967 och dumpades i Pakistan! Kostade väl landet minst en halv bussgeneration. Det blir pengar det!

Därför det är du Björn så lägger vi in en bild på H65B 7375 i maj 1973 framför "surmjölksautomaterna" vid Skanstull!

Mr H


Björn Forslund

Aah. Den sista CF:en till BSS! Iallafall den med högsta nummer av sista leveransen 50-75.
Den där enorma raden med automater i rostfritt var räddningen i nöden på den tiden allt var stängt på söndagarna och mackarna endast tillhandahöll bilrelaterade varor.

BD

Citat från: BengaB40 skrivet 08 juli 2015, 20:54:39 PM
Hej! Intressant, men ingen trevlig syn precis! Lite gamla Sovjet över det hela! Men vem brydde sig om miljön vid den tidpunkten? I mina ögon en ScV B63 från cirka 1950. Och en H&S-kaross naturligtvis! Kul med dessa nostalgibilder från tiden när det begav sig!  Hälsn. BengaB40

Av "färgen" att döma skulle det kunna vara en buss som tidigare tillhört Anna Norberg.