Databasprogram för modellsamlingar

Startat av Tompa871, 15 januari 2015, 19:40:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tompa871

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2015, 18:49:47 PM
Då anlände min Urbino 12:a med linjenummer 59 och inv.nr 7404 och har redan blivit vederbörligen synad och inlagd i modelldatabasen...  :P


Jag skulle också vilja ha det där programmet. Finns det på svenska? Vart kan jag finna det isf?

Nico

Hej!


Då det blir lite OT, och jag dessutom har möjligheten, så bryter jag ut detta till en egen tråd.  ;)

Databasprogrammet ifråga heter GS Modellauto-Verwaltung och jag har version # 6 som är några år gammal och bara finns med tyska rubriker mm. Är dock nöjd med den då den har mer än det man egentligen behöver och tyskan är i denna form inte direkt komplicerad. Den nyaste versionen har # 8 och i den ska man tydligen kunna ändra mycket vad gäller rubriker mm. på egen hand samt att det finns ännu fler finesser. Överlag är dessa program dock ganska okomplicerade att använda.

Programmet köps direkt från en firma som heter Sammlersoftware.de och förutom dessa program så har de en drös andra databasprogram för olika samlare. Allt från frimärken och seriealbum vidare till modellsamlingar mm. Vill man köpa så ligger de på ungefär 250 skr + frakt så omkring 300 skr får man nog räkna med. De flesta av programmen kan man dock först ladda ned  en begränsad version av på prov. Då kan man testa och lägga in ett par modeller och känna på funktionerna för att se om det är något man kan trivas med eller inte. En brasklapp dock och det är att de flesta av firmans program är avsedda för PC, men det finns några andra versioner för de som har Mac.


Har tidigare haft allt sparat i Excel och det tunga jobbet är att lägga in allt på nytt. På fyra år har jag bara kommit upp i runt 400 poster och jag har uppåt 1500 fordonsmodeller till som ska in, men vilket decennium som helst så...

Länk till GS Modellauto-Verwaltung 8
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman