Bussar i Uppsala i oktober 1987, del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 15 januari 2010, 15:19:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 5 oktober 1987 gjorde jag en tjänsteresa till Uppsala. Vad jag egentligen hade där att göra minns jag inte (det står bara U i min kalender) men det blev i alla fall lite tid över för bussfotografering.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

patric

Äntligen dyker det upp härliga nostalgibilder från Uppsala.
Tack för det!!   :D

1896

Min syster bor i dom där kvarteren, fast om hon gjorde det -87, det minns jag inte....

Härlig bild på CR 111:an i alla fall.

MartinMartin

Ja, det händer mycket på 20 år ::)

Idag är det väl bara en och annan tomkörning där.


Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 15:19:35 PM




Citat från: 1896 skrivet 15 januari 2010, 15:45:05 PM
Min syster bor i dom där kvarteren, fast om hon gjorde det -87, det minns jag inte....

Härlig bild på CR 111:an i alla fall.

Det var härliga Scania CR 111 i Uppsala :D

Bilden är på alla sätt väldigt historisk. Förutom bussen så är nämligen även miljön förändrad sedan bilden togs. Till vänster ser ni en bilparkering där det står en Volvo 245. Det var en rivningstomt där det på den tiden hade varit bilparkering i flera år. De runda röda skyltarna på det mörka huset tillhörde en liten korv och hamburgerbar som hette Mini Mat. Jag fick aldrig tillfälle att prova deras mat även om jag flera gånger funderade på det. Det fanns tre valv på huset som var deras och där luckan fanns där man kunde få sin mat. När det var stängt där så var det vita järngrindar som stängde valven. Dessa vita järngrindar syns på bilden i öppet läge. Minns att det alltid luktade väldigt gott därifrån så jag var ofta sugen på att testa, men tyvärr hann det aldrig bli så

Rivningstomten med parkeringsplats finns inte längre kvar idag. I början på 1990-talet byggde man en galleria där som heter Svava. Det mörka huset är hopbyggt med gallerian och delar även av det huset ingår idag i gallerian. Kan påpeka att parkeringsplatsens funktion faktiskt på sitt sätt finns kvar. Det finns nämligen under gallerian ett parkeringshus som man kan köra ner sin bil i istället för att parkera på rivningstomten. Det mörka huset är dessutom gult idag. När man byggde nytt hus i rivningstomten så passade man på att renovera även det gamla huset. Mini Mat finns givetvis inte kvar. I samband med renoveringen och när gallerian byggdes så blåstes hela inredningen ur från Mini Mat. Det tre valven som utgjorde deras servering är idag vanliga fönster. Jag har förstått att det är återställt till hur det var innan för de tre valven var visst från början fönster som de för länge sedan hade gjort om

Även husen till höger i bild har genomgått stora förändringar sedan bilden togs. Men de största förändringarna där har gjorts så att säga bakom fotografen

Det kan påpekas att runt 1987 hade inte Uppsala genomgått någon egentliig förändring på flera år. Utvecklingen hade då stått stilla rätt länge. Sedan några år senare så sate man plötsligt igång och skulle genomföra stora förändringar och det gör man även nu

Kan inte låta bli att bli nostalgisk över att se bilden på den idag så förändrade miljön i kombination med en härlig Scania CR 111

Undrar om någon orkade läsa detta ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

76

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 januari 2010, 18:17:50 PM
Undrar om någon orkade läsa detta ;D

Oh ja, jag njöt av ditt svamlande :D

Satt själv och försökte pussla ihop var någonstans bilden togs. Inte helt enkelt iom att jag kom till Uppsala först HT 1998.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bese001

Staffan!  Som kalenderbitare kan jag inte låta bli att kommentera reg.numren du angivit under bilderna. Det verkar råda lite oklarheter även när man kollar i "bibeln" dvs SBH:
320: har jag själv noterat JYC 496, SBH har JYC 469. Någon annan Uppsalakännare kanske har ett annat bud?
321: jag har noterat JEB 985. SBH tvekar mellan JEB 795 och 785. Det ser nog ut som 785 på bilden?
Till sist är jag säker på att 432 hade KPN 587 och inte APN.

Som sagt, kalenderbitare. Tack för härliga bilder från förr och jag ser fram emot fler delar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bese001 skrivet 15 januari 2010, 20:49:55 PM
Staffan!  Som kalenderbitare kan jag inte låta bli att kommentera reg.numren du angivit under bilderna. Det verkar råda lite oklarheter även när man kollar i "bibeln" dvs SBH:
320: har jag själv noterat JYC 496, SBH har JYC 469. Någon annan Uppsalakännare kanske har ett annat bud?
321: jag har noterat JEB 985. SBH tvekar mellan JEB 795 och 785. Det ser nog ut som 785 på bilden?
Till sist är jag säker på att 432 hade KPN 587 och inte APN.

Som sagt, kalenderbitare. Tack för härliga bilder från förr och jag ser fram emot fler delar.

Jag har återgett registreringsnumren som jag noterat dem. Därmed inte sagt att de är rätt. 320 kan ha en 6-a som sista siffra. Det går inte avgöra utifrån orginalbilden heller. På 321 är det helt klart en 7-a som första siffra, däremot går det inte säga om den andra är en 8-a eller 9-a.
På 432 är det helt klart som du skriver.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Bese001 skrivet 15 januari 2010, 20:49:55 PM
Staffan!  Som kalenderbitare kan jag inte låta bli att kommentera reg.numren du angivit under bilderna. Det verkar råda lite oklarheter även när man kollar i "bibeln" dvs SBH:
320: har jag själv noterat JYC 496, SBH har JYC 469. Någon annan Uppsalakännare kanske har ett annat bud?
321: jag har noterat JEB 985. SBH tvekar mellan JEB 795 och 785. Det ser nog ut som 785 på bilden?
Till sist är jag säker på att 432 hade KPN 587 och inte APN.

Som sagt, kalenderbitare. Tack för härliga bilder från förr och jag ser fram emot fler delar.

320 = JYC 469
321 = JEB 785
432 = KPN 587

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 15 januari 2010, 21:57:11 PM
320 = JYC 469

/Janne

JYC är säkert rätt men om det är 469 så är bussen på bilden felskyltad. 49x står det tydligt på bilden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 januari 2010, 22:00:12 PM
JYC är säkert rätt men om det är 469 så är bussen på bilden felskyltad. 49x står det tydligt på bilden.

Du har rätt, för snabb på tangentbordet.
De skall vara JYC 496
Den är kvar i bilregistret, men är avställd sedan 2006. Den är ombyggd till hästtransport.

När bilden är tagen då gick den enbart som extrabuss med en och samma förare, som hade smeknamnet 19-Olle.
Jag har för mig att den stod uppställd i Gamla Uppsala Buss gamla garage i Gamla Uppsala under nätterna. Även 318 stod därute då även den användes som extrabuss.

/Janne

Stefan P

Hej

Tack för bilder från hemmaplan, har dock två frågor på två linjenummer som jag inte känner igen vart gick linjerna 33 och 883?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 16 januari 2010, 07:46:54 AM
Du har rätt, för snabb på tangentbordet.
De skall vara JYC 496
/Janne

Så, då torde de rätta regnumren vara klara. Skall ändra på bildtexterna i eftermiddag.
Stort tack för hjälpen med rättelserna.  :)


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

MartinMartin

Citat från: Stefan P skrivet 16 januari 2010, 10:26:40 AM
Hej

Tack för bilder från hemmaplan, har dock två frågor på två linjenummer som jag inte känner igen vart gick linjerna 33 och 883?

mvh Stefan P

883 var UL:s linje till Sigtuna.