Busshvilans regniga Lännaresa..

Startat av Bussmicke, 17 november 2009, 00:09:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Förövrigt är slagprovet på väg bort, en harmonisering till EU regler heter det.


Mats Karlsson

Härliga bilder!

De två översta bussarna är tillverkade av MCI och är av typ MC-7. De tillverkades 1968-73 i 2550 exemplar år Greyhound. Långt axelavstånd för lugn gång och små fönster för minsta solinstrålning är typiska drag för en amerikansk långfärdsbuss. I bakändan sitter Detroit Diesels tvåtakts-V8. Även det är typiskt amerikanskt. Hade vi fått se en sådan här buss på svenska vägar 1968 hade vi säkert blivit riktigt imponerade!

Volvo-bussen på nedre bilden är en B54, inte B57. Det syns bl.a. på den smala spårvidden fram. Bussen som är från 1970 platsar bra i hop med MCI-bussarna, tycker jag!


Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 november 2009, 02:50:52 AM
Dom där översta....har det byggts något fulare i bussväg nånsin?

Japp, Starliner II...  ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 17 november 2009, 11:28:54 AM
Smaken är som baken. Det finns ju t o m folk som gillar Volvo 240.... :P

Challenger-märket verkar ha plockats från en bil, bussarna är MCI.

Står Challenger i CBR.

MCI?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JAB

MCI - Motor Coach Industries, var i alla fall under 70-talet Nordamerikas största tillverkare av långfärdsbussar.

http://www.mcicoach.com/index.htm

Björn Forslund

Troligen visste varken köparen eller bilrrovningen vad det var för fabrikat, så man kallade den "Challenger". Märket verkar ha plockats från en sådan Dodge.

Danne B.

Det är lustigt det där med hur förvirrat det kan bli... Skicka en SMS-fråga på en buss vid nå´t tillfälle och döm om min förvåning när det visade sig vara en "Volvo Blom-58"!

Efter en stunds funderande slog det mig att texten B10M faktiskt kan slarvigt utläsas som BLOM... Det förekommer även "Vovlo" i CBR och en kompis har däckdimensioner för 3(!) axlar angivet på sin Citroen C1...

Så CBR är långt ifrån alltid 100% rätt...

//Danne