Huvudmeny

Boråsbilder?

Startat av Ola Almquist, 23 augusti 2007, 00:26:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola Almquist

Studerade bildarkivet från Hagfors järnvägsmuseum som delvis finns utlagt på nätet. Bland alla järnvägsbilder finns några bussdito. Vid närmare granskning bär en av bussarna P-skylt, nämligen P706 (ser det ut som), en Scania-Vabis/Hägglunds. Någon som vet mer om denna buss och de övriga? Kan man helt enkelt ha gjort ett studiebesök från NKlJ i Borås för att studera t.ex. tvättanläggningen?

Länk:
http://hagforshistoria.no-ip.com/jvmbilder/maskin3.htm

Aktuella bilder: NKLJ00243 - 00252, 00256, 00257, 00262 - 00266.
NKLJ00267 föreställer för övrigt rådhuset i Borås...

Tack på förhand!
Ola

Bernt Talbrant

Citat från: Ola Almquist skrivet 23 augusti 2007, 00:26:02 AM
Studerade bildarkivet från Hagfors järnvägsmuseum som delvis finns utlagt på nätet. Bland alla järnvägsbilder finns några bussdito. Vid närmare granskning bär en av bussarna P-skylt, nämligen P706 (ser det ut som), en Scania-Vabis/Hägglunds. Någon som vet mer om denna buss och de övriga? Kan man helt enkelt ha gjort ett studiebesök från NKlJ i Borås för att studera t.ex. tvättanläggningen?

Länk:
http://hagforshistoria.no-ip.com/jvmbilder/maskin3.htm

Aktuella bilder: NKLJ00243 - 00252, 00256, 00257, 00262 - 00266.
NKLJ00267 föreställer för övrigt rådhuset i Borås...

Tack på förhand!
Ola

Det var ju lite enklare att se vad bilderna föreställde här än de små utskrifter du hade med tidigare ikväll.  :D Och visst är det Borås och Stadsbussars då helt nya anläggning på Strömsdal. Bussen i tvätten är nr 74 som hade reg.nr P786 och var av årsmodell 1951.

Svemicke

Mycket intressanta bilder. Kul att se bilder från förr på platser man känner igen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 augusti 2007, 00:50:14 AM
Det var ju lite enklare att se vad bilderna föreställde här än de små utskrifter du hade med tidigare ikväll.  :D Och visst är det Borås och Stadsbussars då helt nya anläggning på Strömsdal. Bussen i tvätten är nr 74 som hade reg.nr P786 och var av årsmodell 1951.

Stadsbussars finaste buss, åtminstone om man räknar bort de rena helturistarna. Synnerligen bekväm och uppskattad av förarna för sin styrka. Användes sommartid för resor långt ner på kontinenten och vintertid i diverse linjetrafik. Ganska vanlig på "min" dåvarande linje, 22-an mellan Regementet och Myrås. Utmärkt för resor till skolan när man bodde på Åkerigatan.
Stolarna var mycket bekväma även utan nackstöd. Sådana sattes på vid långresorna.
Detta var för övrigt förre verkstadschefens favoritbuss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Svaret är ganska enkelt. Jag har faktiskt för en hel del år sedan läst arkivhandlingar för Borås Omnibus AB och Stadsbussar i Borås AB.
Konduktör Sanden (tror han hette så) var politiker i Borås och han krävde att det av kommunen 1942 kontrakterade och 1 okt 1946 övertagna företag skulle skötas av någon proffs. Så man annonserade efter en busskonnig person. Man fick svar och i svaret ingick arbetsprover och liknande. Sedan kom anställning. Den person som anställdes som vd för Boab och Stadsbussar i Borås AB var GUNNAR PALLIN. Han kom från NKlJ där han verkat som ansvarig för både järnvägsdrift och busstrafikdrift. Han var en kunnig person som kunde det mesta. Alltså även det som, verkade enkelt. Laga bussar och tvätta kunde vD göra.
Att NKlJ bussar och stb har liknande färg finns alltså en orsak till.
Gunnar Pallin gick ur tiden de sista åren på 80 talet om jag minns rätt. Han bodde då på ett äldreboende i Eslöv.
En gång råkade jag ut för en banan sak. En ung person som jag känt i flera månader berättade plötsligt en gång att han var barnbarn till G Pallin.
Hans mor ,dotter till Pallin, fick då läsa vad jag skrivit om P-läns busstrafik.

En annan politiker i Borås hette Larsson. Han verkade också för kommunal busstrafik. Hans son arbetade på SJ i Borås.
Det intressant är kraven om att företag skulle skötas riktigt kom så tidigt.På andra ställen godtogs andra sätt sköta företag. Ett annat kommunalt bussbolag som ville ha kunnig vd var BJ /GDG/ Biltrafik AB.Här antälldes Arvid Carlsson. Ursp bussägare från Grums. I Värmland där kan man.
PS anläggningen i Borås ägdes inte av Stadsbussar utan av Boab. Det senare avvecklades först 1974 då båda bildade Borås Lokaltrafik AB.Sören S