BT-buss - vem står bakom?

Startat av Stefan K, 21 augusti 2007, 20:44:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Noterar att begreppet BT-buss används i "Restider" tab 77.
Har sett BT i tidigare tidtabeller, men inte förstått vem som är huvudman/ansvarig resp. operatör/entreprenör.
Är det komplettering till SJ-tåg och länstrafik, eller?
Vem har hand om BT-buss? , blir frågan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 21 augusti 2007, 20:44:02 PM
Noterar att begreppet BT-buss används i "Restider" tab 77.
Har sett BT i tidigare tidtabeller, men inte förstått vem som är huvudman/ansvarig resp. operatör/entreprenör.
Är det komplettering till SJ-tåg och länstrafik, eller?
Vem har hand om BT-buss? , blir frågan.

BT Buss drivs av Carl Olof Mossberg (flitig skribent i Postvagnen), som också sköter biljettförsäljningen på stationen i Kristinehamn. BT står för Bergslagståget. De har inga egna bussar utan hyr in, främst från Vänerbuss. Det har inget med SJ att göra men de har viss samtrafik med SJ och annonserar vissa av sina bussturer i tågtidtabellerna. Någon huvudman finns inte eftersom det är ett privat initiativ, ett Swebus Express i mindre skala.
Namnet Bergslagståget kommer av att de från början hyrde in tåg för liknande trafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Aha!
Tack för ett - i mitt tycke - uttömmande svar!
Vill också minnas sedan tidigare tidtabeller, att det i början var tågtrafik.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2007, 21:16:26 PM
BT Buss drivs av Carl Olof Mossberg (flitig skribent i Postvagnen), som också sköter biljettförsäljningen på stationen i Kristinehamn. BT står för Bergslagståget. De har inga egna bussar utan hyr in, främst från Vänerbuss. Det har inget med SJ att göra men de har viss samtrafik med SJ och annonserar vissa av sina bussturer i tågtidtabellerna. Någon huvudman finns inte eftersom det är ett privat initiativ, ett Swebus Express i mindre skala.
Namnet Bergslagståget kommer av att de från början hyrde in tåg för liknande trafik.

---
Jag har åkt med både Vänerbuss och Molkom Buss, hos det förstnämnda har det blivit i deras Bovor och Citylinern och med det sistnämnda blev det en Euroliner.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin