Eftermiddagsrapport från Västtrafiks linje 100

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 augusti 2007, 21:45:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Eftersom det skulle vara en del nyheter på linje 100 i dag bevakade jag den mellan 15.15 och 17.15. Det var 14 olika bussar ute i trafiken och inget av de gamla liken syntes till.

Klockan 15.15 mot Göteborg
Två bussar gick i denna avgång. Först kom förstärkningsbussen, en av Hallgrens båda nya Setror. En gammal Veolia-veteran satt vid ratten. Denne förare började köra servicelinjerna när Linjebuss tog över dem 1995 och har sedan varit företaget trogen.


Strax efter kom den ordinarie bussen, som skulle gå in i Bollebygd. Ett gäng steg i vanlig ordning över från denna till förstärknigsbussen, som skulle gå till Göteborg utan att passera Gå. Bollebygd menar jag, detta ortsnamn som våra danska vänner har så roligt åt.



Klockan 15.26 mot Ulricehamn
Denna avgång utgjordes av Veolias enda Vest Contrast i Partille. Men föraren körde lite fel. Den här hållplatsen skall inte användas av bussar mot Ulricehamn. Några hann se bussen och kom med men de flesta fick nog ta Orusttrafikens avgång på linje  200 11 minuter senare i stället. Det är den bussen som skymtar i mitten på bilden.



Klockan 15.41 mot Sjukhuset
Bara en buss i denna avgång, nämligen en Veolia-Vega.



Klockan 16.00 mot Göteborg
Nu var det tre bussar som gick. Först kom extrabussarna 2275 och 2274 in.



Och till sist den ordinarie, en Hallgrens-Setra från 2004.



Klockan 16.15 mot Göteborg
Två bussar i den här avgången, först extrabussen som utgjordes av en Carrus Vega från Hallgrens. Denna är fd Veolia Transport 2569 och är avsedd att användas som reservbuss på linjen. Vid ratten satt Börje, som i många år kört Borås-Göteborg. Först på Swebus Express och när han gick i pension därifrån började han köra denna linje extra för Connex/Veolia och nu alltså för Hallgren. Han tänker fortsätta köra ett tag till, medan hans sambo nu helt dragit sig tillbaka från körningen på linje 100.


Den andra bussen 16.15 var den ovan avbildade Veolia 2576, som varit uppe vid Sjukhuset och vänt.


Klockan 16.41 till Sjukhuset
Förstärkningsbussen är 2271, som stannar för avsläpp vid det övre planet.


Ordinarie buss är 2273, som fått frampartiet utbytt efter den allvarliga krocken mellan Borås och Ulricehamn i januari.



Klockan 16.45 till Göteborg
Nu är det åter tre bussar. Först kommer extrabussen 2574


Sedan den ordinarie bussen, som ovanligt nog är Irizaren 1400. För säkerhets skull har föraren satt ut en handskriven skylt "Bollebygd" i framrutan.


Den tredje extrabussen är 2571, som efter att föraren hunnit med en snabb rökpaus får tjänstgöra igen.


Klockan 16.52 till Göteborg
Detta är direktbussen från Ulricehamn och den utgörs av Veolia 2344, som gjort en snabbvändning i Ulricehamn. Bild härovan. Ingen förstärkning på denna avgång och det behövdes inte heller.


Klockan 17.06 till Sjukhuset
Dessa bussar fångade jag vid Södra torget. Ett par minuter före tiden kom extrabussen, en annan av Hallgrens Setror från 2004. Skyltningen "Borås lasarett" är obsolet. Visserligen säger alla boråsare fortfarande lasarettet men det officiella namnet är sedan ett par år Borås sjukhus. Nu spelade det ingen roll, eftersom det inte var några resande efter torget och bussen därför kunde vända där.


Några minuter sen kom den ordinarie bussen, denna Carrus Vega. Även denna blev tom vid torget men fortsatte ändå mot sjukhuset. Omloppsskäl kan tänka.


Så, det var dagens rapport från linje 100. Av Hallgrens nya bussar såg jag inte två av Setrorna och inte heller den nya 9700-an. Enligt dagens Borås Tidning skall den användas på linje 100.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussgubben

Tycket att samarbeter är perfekt :D. Hoppas de lackar 2281 i VT blå.