Ny stombuss på Råstalinje 515

Startat av Mikael T Nilsson, 20 augusti 2007, 09:13:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Den här nya blåbussen dök upp vid Solna stn i morse. Jag har för mig att man tidigare fört diskussioner om att göra linje 515 till stomlinje, men jag antar att blåbuss endast var tillfälligt. Busslink Råsta ska ju bara ha 13 blåbussar och dessa går ju åt till linje 179.

Såg även Busslink 6956 (Scania CN113 led) köra på Råsta linje 156. Den hade jag inte uppgift om att den skulle flyttas till Råsta. Den kommer väl närmast från Handen? 

Även den f.d. trängselvagnen 3835 körde på 515 märkt Busslink. Det verkar alltså som att fler 38xx-vagnar än 3861-70 (som tidigare nämnts på Bussnack) är övertagna från Veolia.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

För flyttar mellan Råsta och övriga Busslink-land finns en tråd skapad av Ted S. Alla B9S övergår från Veolia Råsta till Busslink enligt tidigare uppgifter här på BS.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Även i Sollentuna rullar det blåbuss som jag skrev tidigare..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 20 augusti 2007, 10:45:34 AM
För flyttar mellan Råsta och övriga Busslink-land finns en tråd skapad av Ted S. Alla B9S övergår från Veolia Råsta till Busslink enligt tidigare uppgifter här på BS.

Tack för info. Jag såg det sedan när jag läste lite fler inlägg från helgen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2007, 10:57:22 AM
Även i Sollentuna rullar det blåbuss som jag skrev tidigare..

Undrar om Busslink har dispens för att köra blåbussar på röda linjer så här i början?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico


Nåt är det säkert då det är första dagen. Råsta är inte heller ett litet trafikområde så att det gnisslar lite i början är nog SL beredda på. Gick hem ganska sent igår och man kan säga att det var lite lätt kaotiskt i försöken att jämka ihop systemen för vad som var parkerat var, hade inkommit till Råsta, var tankat, klargjort och därmed gick att sätta ut osv. Annars kan nog Niclas berätta mera när han kommer loss. Han var överallt igår som det såg ut och gick på alla cylindrar och han var även tvungen att återkomma tidigt på morgonen. Var inte direkt avis där jag stod å hängde och begapade det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Magnus_J

och det var likadant idag när jag gick hem kl. 18 och mötte Nico i dörren.

Niclas Wennerlid

Tja, vad ska man säga :) Jag åkte hem vid midnatt efter en nätt arbetsdag på 16 timmar nonstop i högt tempo och var på plats igen vid fyra på morgonen vid trafikstart.
Vi har jobbat riktigt hårt för att det här ska fungera och över lag tycker jag att vi har lyckats. Givetvis finns det rutiner och andra saker som kan förbättras men att ta över verksamheten på ett sådant stort garage är inget man gör i en handvändning.
Med tanke på hur omständigheterna sett ut i Råsta är jag jäkligt nöjd med att alla turer rullade ut i morse och ändå hade vi vagnar kvar i reserv, att en och annan buss gick på fel omlopp med tanke på lack och standard är nog något som man får leva med första dagen vid ett övertagande.

Av de arbetsuppgifter jag har haft måste jag säga att starta upp Råsta har varit en av de roligaste, jag trivs bra på garaget och stämningen är mycket god men här finns mycket att göra, inte minst med rastlokaler och trivseln för förarna. Man kan nog lugnt säga att det kan bara bli bättre...

Mvh Niclas

Magnus_J

Citat från: Niclas Andersson skrivet 20 augusti 2007, 22:09:43 PM
Tja, vad ska man säga :) Jag åkte hem vid midnatt efter en nätt arbetsdag på 16 timmar nonstop i högt tempo och var på plats igen vid fyra på morgonen vid trafikstart.
Vi har jobbat riktigt hårt för att det här ska fungera och över lag tycker jag att vi har lyckats. Givetvis finns det rutiner och andra saker som kan förbättras men att ta över verksamheten på ett sådant stort garage är inget man gör i en handvändning.
Med tanke på hur omständigheterna sett ut i Råsta är jag jäkligt nöjd med att alla turer rullade ut i morse och ändå hade vi vagnar kvar i reserv, att en och annan buss gick på fel omlopp med tanke på lack och standard är nog något som man får leva med första dagen vid ett övertagande.

Av de arbetsuppgifter jag har haft måste jag säga att starta upp Råsta har varit en av de roligaste, jag trivs bra på garaget och stämningen är mycket god men här finns mycket att göra, inte minst med rastlokaler och trivseln för förarna. Man kan nog lugnt säga att det kan bara bli bättre...

Mvh Niclas


Det gnälldes ju en del att folkinte fick avlösning i tid men de hadenog inte fattat att trafiken var i gång igen,
Kanske ska förtydliga mig lite, med lätt kaos, så beroddde detinte på busslink utan på vanlig rusningstrafik att det var lätt kaos, så klart hjälpte säkert en massa nytt till litemer men jag måste nog instämma in i att det gick smidigt. Det viktigaste är ju att köra folk från A till B (via Kista  ::) ) och då spelar det inte så stor rollvilken lack det är eller årsmodell. bara trafiken rullar och går skapligt i tid,

//Magnus, som var 32 min sen till min avlösning
vilket även min avlösare var.