hollo-bussen i Luleå [Bild]

Startat av Patrik Sandström, 17 augusti 2007, 18:27:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Sandström

LLT buss 170 i nya kläder.





Alldeles nystripad. Blev klar kl 15.00 idag

Fredde

Häftig kärra! Och röda hjulsidor, som pricken över i  ;D

/Fredde

Patrik Sandström

#2
Jag har beställt kromade hjulsidor till den , men de kommer inte förrän på måndag. :'(

Krille

Hehe, trevligt. Dax att åka upp en sväng snart ser jag.

/K

Johan Hansson

Den syns iallafall
Ingen buss som är lätt att gömma med tanke på färgen
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Patrik Sandström

#5
Ja det är meningen att den ska synas då den gör reklam för vårt nya ungdomskort. (kolla på www.hollo.se )
Den sticker ut fint bland våra andra röda bussar.

Finns det någon mer buss i sverige som är helfoilerad med reklam?

Ersa

Citat från: Patrik Sandström skrivet 17 augusti 2007, 18:37:35 PM
Jag har beställt kromade hjulsidor till den , men de kommer inte förrän på måndag. :'(

Jaså? Finns det sådana "stylinggrejor" att beställa till Solaris?  :D

Jag blev för övrigt bjuden på vitt vin av märket Solaris på KLM:s flyg till Portugal. Självklart tog jag med de oöppnade små flaskorna hem att visa Ultrakollegorna  ;)

Lasse i Bdn

Liknar en rullande Polsk bordell. Solaris år polskt. Vaför köper man billigt Polskt när det finns Svenska kavlitets märken, Scania ock Volvo?

Ersa

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 19 augusti 2007, 08:57:23 AM
Liknar en rullande Polsk bordell. Solaris år polskt. Vaför köper man billigt Polskt när det finns Svenska kavlitets märken, Scania ock Volvo?

När Polarbuss skulle köpa bussar senast valdes Solaris pga priset. Ett köp från Scania och Volvo hade inneburit c:a 4 vagnar för samma pris man gav för 6 Solarisvagnar, enligt andra förare.

Johan N

Trevligt! (?) Såg den bussen inne i garaget innan den var helt stripad med grön underdel och röd överdel, just då funderade jag väl vad i *** det skulle föreställa. Men nu då man ser resultatet så förstår man väl lite bättre....Själva biljettsystemet lämnar dock fortfarand mer att önska!

Patrik Sandström

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 19 augusti 2007, 08:57:23 AM
Liknar en rullande Polsk bordell. Solaris år polskt. Vaför köper man billigt Polskt när det finns Svenska kavlitets märken, Scania ock Volvo?

Polsk bordell?? Har du större erfarenheter utav polska bordeller? Jag tvivlar iallafall på att de ser ut så här. Designen på bussmodellen är då Tysk.

Ja Solaris är Polskt. De tillverkas ca 10km från Scanias fabrik. Vad är Scania då?

Varför man köper Polskt? Ja en av anledningarna är den höga kvaliten. Det sitter en DAF motor i den ZF bakaxel och Voith växellåda och framaxel Wabko elsystem och knorr bromsar. Det kan knappast kallas för låg kvalite. Ser man karossmässigt så håller de betydligt bättre kvalite än Scania och framförallt Volvo som har den lägsta kvaliten som jag har varit med om.

Den andra anledningen till att vi köper Polskt är att de var det ända märket som kunde leverera bussar med Euro 5 motor!

Dessutom är vi ett kommunalt bolag och då gäller de kommunala upphanlingsreglerna och de måste vi följa.

Det som är negativt med Solaris bussarna är förarbåset men det är gjort enligt tysk standard och är ganska lika andra märken typ MAN ,  Mercedes , Neoplan.


Ersa

Citat från: Patrik Sandström skrivet 19 augusti 2007, 20:33:28 PM
Ja Solaris är Polskt. De tillverkas ca 10km från Scanias fabrik. Vad är Scania då?

Glöm inte Volvo/Carrus som tillverkat bussar i Polen i över 7 år nu!  ;)

Citat från: Patrik Sandström skrivet 19 augusti 2007, 20:33:28 PM
Det som är negativt med Solaris bussarna är förarbåset men det är gjort enligt tysk standard och är ganska lika andra märken typ MAN ,  Mercedes , Neoplan.

Rätt okej med benutrymme för att vara av tyska mått, men framför allt trångt i sidled. Höger armbåge får ibland en smäll av myntbordet. Ajaj...  :(  Men det blev mera plats att röra sig på då Prodatamaskinen kastades ut.

Lasse i Bdn

I Stockholm körde man får flera år sedan med hel målade som reklam bl.a. för Åhlens och andra firmor.Dessa Bussar trodde flera att de inte var ordinarie bussar. så jag misstänker att det blir samma med denna buss.
Färgen sticker ut som något ingen törs åka med. Vad är detta för buss ? När kommer den rktiga bussen.Därför tänker jag på skumma saker som bl.a. bordell.

Solaris verkar nog bra men det verkar var ett hopplock som Amerikanska långtradare av alla delar. DAF motorer har vad jag hört fått dålig kritik.

Ersa

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 20 augusti 2007, 09:01:07 AM
Solaris verkar nog bra men det verkar var ett hopplock som Amerikanska långtradare av alla delar. DAF motorer har vad jag hört fått dålig kritik.

Nja, nog verkar DAF-dieselarna i Urbinovagnarna vara både starkare, pålitligare och ha ett fräckare ljud än Scania-etanolernas motorer.