Huvudmeny

Oj...

Startat av Jonas Strömblad, 16 augusti 2007, 12:30:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer Bergström

Hej

Det som verkligen ställer till det för trafikanter är när de "informella" ljussignalerna används, ex vänsterblink i rondell, olika "tack" blinkningar, höger- resp vänsterblink för att visa om det kommer mötande trafik eller ej, för bakomvarande som har brådis. Diverse kombinationer av varningsblinkers, etc.

Det är ju så enkelt, om alla trafikanter bara kunde förstå och tillämpa 2:a kapitlet, 1 § i Tarfikkungörelsen så skulle inga andra regler behövas.

Nu blev det OT men någon moderator kanske kan justera.

mvh Christer

Skalman

Nu ska vi inte blanda ihop äpplen och päron.

Att stå på högerblink vid hållplats eller att vänsterblinka inför cirkulationsplats kan
inte misstolkas, och tydliggör endast förarens avsikter för övrig trafik. Båda
åtgärderna underlättar väsentligt planeringen för andra förare i närheten.

Andra "blinkanden" eller egenhändigt påkomna "signaler" med oklar betydelse
är däremot inget som hjälper upp trafikflödet eller kommunikationen förare emellan.

Christer Bergström

Hej
Vänsterblink i rondell visar att trafikanten har för avsikt att svänga upp på rondellen, om den är trafikerbar, ex. av de mindre typer som finns i Nora och Kvinnersta/Hovsta N Örebro, är den av större modell ex. den i Karlskoga, är vänsterblinkningen förkastlig eftersom fordonets placering utvisar var föraren har för avsikt att ta vägen.
Dvs endast högerblinkers, för att visa var föraren kommer att styra ur rondellen.
Den orutinerade trafikanten är av naturliga skäl osäker och kommer då att vänta på den ej vänsterblinkande trafikantens avsikt, vilket innebär lugnare tempo.
Precis som det ska vara i en cirkulationsplats.

Vänsterblinkande trafikanter medför att de på väg in i rondellen förleds att hålla en för hög hastighet "jag hinner nog..."

Högerblink när bussen står vid hållplats signalerar att bussen kommer att svänga till höger, vad annars skulle det betyda?
Vi har ingen signal som betyder "jag står vid hållplats"

Att en buss står stilla vid vägkanten eller på en hållplats är inget ovanligt och den rutinerade trafikanten vet exakt vad det handlar om, antingen stiger någon av eller på bussen eller också är den parkerad, det behövs alltså inte något förtydligande.

mvh Christer

Skalman

Nu kan jag inte svara för Nora och Örebro, men jag tror nog att i de flesta andra delar av landet så är det förhållandevis ovanligt att trafikera själva rondellen. Dessutom så var det inte alltför länge sedan
man SKULLE vänsterblinka i den aktuella situationen (försvann i och med EU-inträdet).

I små orter med gles trafik är det inget problem med situationer som den du beskriver. Det går utmärkt att vänta på den där bilen och se vad den kan tänkas göra när den närmar sig cirkulationsplatsen. Eller sakta ner till 10 km/h vid en stillastående buss trots att den hade för avsikt att stå där en god stund till.

Jag är övertygad om att du förstår problematiken, men att du liksom många andra Svensson i trafiken
minsann inte har för avsikt att underlätta för någon annan. Och kan ni dessutom hitta några rader lagtext som ni anser styrker er åsikt, så är det bara att köra på!

För min del är den här diskussionen avslutad i och med detta.

Jonas Sandqvist

Men jag saknar fortfarande Nicos (slut)kommentar! Var blev du av, kompis  ;D ;D ;).

Magnus_J

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 18 augusti 2007, 09:45:18 AM
Men jag saknar fortfarande Nicos (slut)kommentar! Var blev du av, kompis  ;D ;D ;).
mötte honom strax innan jag gick av så han jobbade nog natten.

Jonas Sandqvist

Dåså, Magnus, vi låter han sova. Själv körde jag på stan till halv fyra i natt. Exfrun ringde halv nio o väckte mig  >:( >:(. Inga vackra ord  8).

Nico


Chu boys!

Har mycket riktigt legat och knoppat, men nu tänkte jag mig ut å fiska istället. Idag är man ledig (bangar Veolias grillfest på Råsta och på söndag sitter jag extra på Roslagsbanan fram till midnatt) så det gäller att passa på.  ;D

I övrigt var det kul att få lite lagtext kring detta, men som jag ser det så står det ingenstans något specifikt om att man inte skulle få blinka. Mest verkar texten även koncentrera sig på hur man gör när man startar och mycket verkar även vara fritt för tolkning. När man ska svänga brukar exempelvis bilskollärarna gärna vilja ha det till att man ska blinka innan man aktiverar broms och därmed stopplykta. Ett krux är väl att mycken lagtext eller i alla fall dess innehåll nog skulle behöva förnyas lite... Vem sträcker t.ex. upp armen för att visa, i avsaknad av stopplykta, sin avsikt att stanna?!  :D

Ser man sedan till Christers exempel kring cirkulationsplatser så verkar det t.ex. mest utgå från enfiliga sådana medan rutinen för att ta sig runt en större tvåfilig dito kan kräva avsevärt mer. Inte så att man måste blinka, men i många fall så underlättar det ju onekligen ifall man meddelar sina avsikter till den övriga trafiken. I många fall kan man nog även tala om lokal praxis som sprungit ur detta med tolkning. Man anpassar sig, och därmed tolkningen av lagtexten, till olika lokala förhållanden. I Sverige blinkar vi ju generellt annars för lite i mitt tycke. Själv gillar jag därför bakrutedekaler med budskap i stil med texten nedan.

»Blinkers är bättre än tankeläsning!«

  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jonas Sandqvist

Citat från: Nico skrivet 18 augusti 2007, 13:54:26 PM
Chu boys!

Har mycket riktigt legat och knoppat, men nu tänkte jag mig ut å fiska istället. Idag är man ledig (bangar Veolias grillfest på Råsta och på söndag sitter jag extra på Roslagsbanan fram till midnatt) så det gäller att passa på.  ;D

I övrigt var det kul att få lite lagtext kring detta, men som jag ser det så står det ingenstans något specifikt om att man inte skulle få blinka. Mest verkar texten även koncentrera sig på hur man gör när man startar och mycket verkar även vara fritt för tolkning. När man ska svänga brukar exempelvis bilskollärarna gärna vilja ha det till att man ska blinka innan man aktiverar broms och därmed stopplykta. Ett krux är väl att mycken lagtext eller i alla fall dess innehåll nog skulle behöva förnyas lite... Vem sträcker t.ex. upp armen för att visa, i avsaknad av stopplykta, sin avsikt att stanna?!  :D

Ser man sedan till Christers exempel kring cirkulationsplatser så verkar det t.ex. mest utgå från enfiliga sådana medan rutinen för att ta sig runt en större tvåfilig dito kan kräva avsevärt mer. Inte så att man måste blinka, men i många fall så underlättar det ju onekligen ifall man meddelar sina avsikter till den övriga trafiken. I många fall kan man nog även tala om lokal praxis som sprungit ur detta med tolkning. Man anpassar sig, och därmed tolkningen av lagtexten, till olika lokala förhållanden. I Sverige blinkar vi ju generellt annars för lite i mitt tycke. Själv gillar jag därför bakrutedekaler med budskap i stil med texten nedan.

»Blinkers är bättre än tankeläsning!«

  ;)



Först o främst får man ju gratulera till det fina poträttet  ;D.

Bakrutedekalens budskap köper jag också utan att vända kappan efter vinden  ;) Som jag skrev blinkar jag ett par tre ggr innan stopp vid kanten även om jag inte behöver det. Vi kan nog diskutera detta i all oändlighet...

Jag hoppas på god fiskelycka, Kollega  :)

Jocke Selling

Sedan kan ju hållplatsen vara beläggen 50 meter före korsning med rödljus, och du nödgas stanna i en väntande kö för avsläpp, då är det ju inte snällt att lura ut någon i en svängfil, för att sedan köra när det blir grönt.

Ja jag bor i en kommun där vi undviker att hjälpa varandra i trafiken för allt vad tygen håller ;D

/JoSe

Ersa

#25
På öarna Pico och Faial i ögruppen Azorerna var det si och så med halvljus (ingen lag på detta dagtid) och att lyda hastighetsbestämmelserna 50 genom byar och 80 på övrig mark var inte så noga. Men något jag var imponerad över var det blinkersanvändandet, som får alla svenskar att se lata ut. Här blinkades det alltid höger om en bil stod still vid vägkanten, och alltid vänster då den lämnade sin tillfälliga uppställning. Det var även mycket vanligt att varna bakomvarande förare för parkerade bilar och gående genom att blinka vänster om man körde ut någon cm över mittlinjen. Då jag blev omkörd kunde det ske med både helljusblink, en kort tutsignal och vänsterblink på bilen som passerade mig. Dessutom leenden och tackvinkar a'la Roslagen om man körde åt sidan för att släppa fram mötande/bakomvarande. Så fort det drog in moln/dimma över öarna slogs halvljus och dimbakljus på direkt, även på böndernas skuttiga pickuper med träflak där hunden (och ibland även någon människa) åkte.

Är nu hemma i Umeå igen och har börjat öva mig på tankeläsning för att försöka lista ut hur andra bilister tänker byta filer framför en...  >:(

Nico

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 18 augusti 2007, 14:26:46 PM
Först o främst får man ju gratulera till det fina poträttet  ;D.

Bakrutedekalens budskap köper jag också utan att vända kappan efter vinden  ;) Som jag skrev blinkar jag ett par tre ggr innan stopp vid kanten även om jag inte behöver det. Vi kan nog diskutera detta i all oändlighet...

Jag hoppas på god fiskelycka, Kollega  :)

Ja, några abborrar vart det alltid. Vad gäller bilden så kan man ju numera 'warpa' sig till oigenkännlighet medelst nallens funktioner... även om vissa som sett mig live påstår att bilden ser 'helt normal' ut.  ;D

Vad gäller detta med att blinka så är det som sagt dels något som beror på lokala förhållanden, men även på omständigheterna i sig. Däremot är det nog något som man kan dra i långbänk så jag får väl säga att var å en blir salig på sin fason (som förhoppningsvis inte ställer till det för någon annan) och sedan lämnar jag walk over i denna fråga.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JB

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 18 augusti 2007, 14:26:46 PM
Bakrutedekalens budskap köper jag också utan att vända kappan efter vinden  ;) Som jag skrev blinkar jag ett par tre ggr innan stopp vid kanten även om jag inte behöver det.

Som medtrafikant uppskattar jag ett par blink från en buss innan den stannar vid en hållplats. Det visar tydligt att bussen tänker stanna vid hållplatsen och inte stannar i en bilkö. Annars kan det vara svårt att se skillnaden (exempelvis på Kungsgatan här i Uppsala).

Det värsta jag varit med om i fråga om bussar och blinkers stötte jag på i somras. Jag svängde runt ett hörn och en bit framför mig ser jag en stadsbuss stå vi en hållplats och blinka vänster. Jag stannar till för att släppa fram den. Men inget händer. Efter en stund beslutar jag mig för att ändå köra om den och ser då att framdörrarna är öppna och föraren är fullt upptagen med att ta betalt av en passagerare.