Färgkrav från huvudman

Startat av Ante, 18 oktober 2013, 13:09:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ante

Undrar om det finns någon som har någorlunda koll på vilka länstrafikhuvudmän som de senaste åren inte, eller i mindre utsträckning, specificerat eller haft detaljkrav på vilka färger eller lackeringar bussarna i länet ska ha. Spontant kommer jag bara på Västernorrland (som dock inför sådana krav fr.o.m. 2014). Finns det fler?

Ersa

Helt fritt från färgkrav var Västernorrland det allra sista länet att frångå. Men finns ju fortsättningsvis en del huvudmän som inte ställer färgkrav på vissa tidtabellagda "skollinjer" samt avlägsna matarlinjer/landsbygdslinjer som aldrig kommer in till residensstaden. Bland annat gäller detta i Uppsala län (KR-trafiks kontrakt), Jämtlands län, Västerbottens län, och gissningsvis även Västernorrlands län efter 2014. På vissa av dessa linjer ute i landet är det än idag inte ens krav på att bussarna måste ha matrisskyltar eller liknande, utan platsskylt i rutans nederkant accepteras.

Sen finns det andra huvudmän som ställer extremt hårda krav på färg och lite för långa bussmodeller även på dylik skoltrafik, även om dessa krav går stick i stäv med resenärernas, väghållarnas och skolbarnens föräldrars önskemål för smidigare, billigare och trafiksäkrare lösningar. Just när det gäller färger på vartenda fordon ligger väl bl.a SL och Värmlandstrafik överst i listan på flest krav, som även helst vill ha länsfärger på personbilar, servicebilar och trafikledningsbilar som tillhör en entreprenör. Även Skånetrafiken ligger högt upp i listan då de ställer färgkrav på bussens inredning i form av stolar, gardiner, takmattor mm.

bisquit

I Örebro län, så är det oxå ganska tuffa krav!