Solaris till Eriksberg

Startat av virtual1, 22 januari 2025, 18:35:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Kollar man upp registreringsnumrena på de Solaris som skulle komma från Norge till Botkyrka på regnr.no så får man känslan av att de inte ens lämnat Norge. Har man ångrat sig hos Nobina i Oslo?

Jonas Gustafsson

Det är inte så konstigt eftersom bussarna till Nobinas vunna kontrakt i sydöstra Oslo inte levererats (Ebusco, behöver jag säga mer?). Därför behöver Nobina alla bussar från nyligen förlorade kontrakt, inhyrda bussar som Unibuss förut körde på de linjer Nobina vann, samt begagnade bussar från Budapest. De har alltså inte möjlighet att släppa bussar någon annanstans.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

virtual1

Spännande, frågan är hur man löser det här hemma då...

homer

I Botkyrka är problemet nog minimalt eftersom allt går att köra med boggi ändå och det har man ju, värre lär det blir i Björknäs där ett antal linjer MÅSTE köras med kortvagn...

Lars-Håkan_E

Vilka linjer är det som absolut kräver 12 m buss med anledning av själva vägens beskaffenhet?

IvveRivve004

Buss 405 och 469 från Nacka sjukhus är några exempel, men jag misstänker också buss 461, 462 och 463 från Hemmesta.

homer

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2025, 17:12:30 PMVilka linjer är det som absolut kräver 12 m buss med anledning av själva vägens beskaffenhet?

405 och 71T får det inte gå långboggi på, 469 bör det inte...

Lars-Håkan_E

Nä 71 och 405 bör det då finnas dispens eftersom dem går inom Stockholms stad och är längre än 13,99 m.
Dock kan man ju köra led på bägge dessa om så skulle önskas kan jag tro.

Walter

Dessa Solarisar var ju tänkta för den trafik som nu startat i söndags. Till Nacka/Värmdö är det beställt 25 MAN 12m med RME och 15st MAN 12m med eldrift. VAd som hinner levereras är en annan sak :D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kvarne

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2025, 18:32:20 PMNä 71 och 405 bör det då finnas dispens eftersom dem går inom Stockholms stad och är längre än 13,99 m.

Nu vet jag inte om det ändras men för ett par år sedan fick det inte gå ledvagn på 405an. Tillstånd saknas pga Slussenområdet.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredde

Citat från: Walter skrivet 23 januari 2025, 22:02:24 PMDessa Solarisar var ju tänkta för den trafik som nu startat i söndags. Till Nacka/Värmdö är det beställt 25 MAN 12m med RME och 15st MAN 12m med eldrift. VAd som hinner levereras är en annan sak :D

Totalt 40 st 12-meters till NaV? Vilka linjer ska alla dessa "kortvagnar" rulla på?

I mitt närområde (Söderort) ser jag sedan i söndags att MAN-led har ersatts med 12-meters och boggi vilket gör det trångt på många avgångar.

B10M

Det är ju bara en fortsättning på trenden med kortare bussar när det blir nytt avtal. Norrtälje, Råsta/Lunda, Söderort och snart Nacka/Värmdö.

Fredde

Då blir det trångt och stående (förmodligen även på motorväg). Lysande... :-X  ::)

Nico

Citat från: Kvarne skrivet 24 januari 2025, 08:48:17 AMNu vet jag inte om det ändras men för ett par år sedan fick det inte gå ledvagn på 405an. Tillstånd saknas pga Slussenområdet.

Även Pålsundsbacken var ett hinder vad gällde 405. Sedan saknas dispenser generellt för vissa delar av olika gator. I innerstaden måste man även söka separata dispenser för led- resp. boggivagn medan det i ytterstan gäller lika oavsett om det är led- eller boggi.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 januari 2025, 18:32:20 PMNä 71 och 405 bör det då finnas dispens eftersom dem går inom Stockholms stad och är längre än 13,99 m.
Nja, 405 ger sannolikt problem med axeltryck och vikt vid Pålsundet kan jag tänka mig.

71T går däremot utmärkt att köra med led om man tillåter det från Trafikförvaltningen och under förutsättning att man söker dispens för det.
Dispenser är numera något som respektive operatör ansvarar för själva vilket jag misstänker innebär att Nobina måste söka dispens om man vill ha det.
Här har det dock åtminstone hittills varit ett önskemål från Trafikförvaltningen att linjen skall gå med 12m bussar.