Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av eliaS - Idag kl. 19:07:03 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet Idag kl. 15:09:58 PMDet ska vara f.d. 5501-5517 + 5519-5531 som spritts ut i Södertörn, enligt uppgift fem i Tyresö, tio i Handen och 15 i Jordbro men oklart vilka som är var. Och dessa LÄR ha fått nummer 1577-1606, också inte helt hundra att de går i rätt ordning så att säga.
5506 stog i tyresögaraget
#2
Busstrafik / Äntligen ledbussar på SL L405
Senaste inlägg av Sputnik - Idag kl. 16:54:50 PM
Som rubriken säger så har det äntligen börjat gå ledbussar på denna linje nu när Nobina tagit över, efter att varje avgång trafikerats med MAN normalvagnar på Keolis-tiden, inte sällan proppfulla..
#3
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av IvveRivve004 - Idag kl. 15:55:34 PM
Jag har fått numren bekräftade för vissa av MAN-vagnarna:
7087 = 2213
7092 = 2217
7096 = 2222
7100 = 2203
7138 = 2254
7139 = 2263
#4
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av IvveRivve004 - Idag kl. 15:54:14 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet Idag kl. 15:37:31 PMNär blev VR 7916 åter blå? Ommålad till röd 2023.
Jag tror du menar 7917.
#5
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av -B8RLE- - Idag kl. 15:50:20 PM
7916 har alltid varit blå.
#6
Bussnack / SV: Översikt över Keolis och V...
Senaste inlägg av Fredrik Klint - Idag kl. 15:37:31 PM
När blev VR 7916 åter blå? Ommålad till röd 2023.
#7
Bussnack / SV: Keolis sista tur på 445C..
Senaste inlägg av Ersa - Idag kl. 15:26:56 PM
Jag var där när en förseriebuss (registrerad som B12M) provades av KR Trafik på långa 639:an Öregrund - Stockholm 2004.
Jag var där när Busslink 6305 och de andra allra första exemplaren kom till Norrtälje på vårkanten 2005.
Jag var där när de kom till Umeå, och körde dem i linjetrafik inom staden, och var även dä när resenärer blev otroligt arga när de sattes in akut på två mil långa linjer mot Vännäs och liknande.
Jag var där när de sist tillverkades exemplaren Nobina 7395-7399 kom till Norrtälje, och körde dem på 677 fram till slutet.

Hade detta varit en erkänt bra busstyp, hade det blivit en stor exportframgång, och vi hade sett den över hela Europa. Men... så blev det ju inte.

Jag känner ingen som helst saknad eller nostalgi nu efteråt. Äntligen är det över. Äntligen är de borta.
#8
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av Fredrik Klint - Idag kl. 15:09:58 PM
Det ska vara f.d. 5501-5517 + 5519-5531 som spritts ut i Södertörn, enligt uppgift fem i Tyresö, tio i Handen och 15 i Jordbro men oklart vilka som är var. Och dessa LÄR ha fått nummer 1577-1606, också inte helt hundra att de går i rätt ordning så att säga.
#9
Bussnack / SV: Keolis sista tur på 445C..
Senaste inlägg av Nico - Idag kl. 14:52:19 PM
Det mesta som anges om denna vagntyp, typ högt motorljud (ofta pga att bortagen motorisolering inte ersattes efter reparation), buller, sviktande golv, otäta dörrblad och annat, hade ju inte med vagntypen att göra. Istället handlade det i sak mest om eftersatt underhåll. Sedan att kvalitén på Säffles byggen inte var den bästa är en annan sak, men där är vi tillbaka till att det är något som man borde ha tagit hänsyn till i sina underhållsplaner osv.

Själv tyckte jag att B9SALE var ganska trevliga att köra. Speciellt på torra vägar. I mitt tycke går ledvagnar med mittplacerad motor och drivning på andra axeln bättre än pusherleder... eller rättare sagt det är mera en buss som ger lite gensvar när man kör den. Enda fördelen med pusherleder för min del är att de är något tystare, men är bara motorisoleringen ok så har jag personligen inte något emot att höra motorn varva, avgasbromsen gå i osv. Det ör helt enkelt en del i helhetsupplevelsen...

#10
Bussnack / SV: Nobina i Storstockholm - ö...
Senaste inlägg av eliaS - Idag kl. 14:40:09 PM
alla som var stationerade på Södertörn förutom 3901-3907 som fortfarande kvar. Jordbro Tyresö och Haninge har numera omnilink istället vet inte vilka gamla 55xx som gått till Södertörn.