Huvudmeny

Minnesväckande

Startat av Ingwar Åfeldt, 31 maj 2012, 07:11:21 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

I kväll, lokal tid här i Phoenix, när jag besökte Buss-snack tittade jag bl a på Användare on-line och såg då en kombination av namn som väckte gamla bussminnen till liv.  :)



Pilen pekar på 621, Ingwar Åfeldt vilket det också står på det frikort jag fick när jag började jobba som busskonduktör på BSS 1959, se nedan.






M v h
Ingwar

bjorn_k

Snygg fångat Ingwar :)


På ajFån

Ingwar Åfeldt

Ett suddigt foto från hösten 1959 visande busskonduktör 621 Åfeldt, för tillfället utan den stukade skärmmössan.  ;)


Ingwar Åfeldt

#3
Jag klämmer väl dit några minnen till från BSS.


Som fast anställd konduktör fick man en Almex biljettmaskin till skillnad mot extrapersonalen som fick biljettlådor.


Biljetten som kom ut såg ut så här.


Jag placerades i Vendelsögaraget och jobbade som konduktör i första hand på linje 1, Ringvägen – Vendelsö.


En vagntyp som oftast gick med konduktör var 170-vagnarna, ovan vagn 173.


De äldre och mindre vagnarna gick mest enbemannade utom när de gick som förstärkningsvagnar på någon av de "stora" linjerna. Söndagskväll på sommaren på linje 5 från Dalarö kunde de hårdast belastade turerna ha en ordinarievagn plus en till två förstärkningsvagnar. Till detta var det oftast endast en konduktör som först tog betalt på ordinarie vagn och sedan klev av och väntade på efterkommande extravagn och tog betalt på den.

M v h
Ingwar

Gunnar D

Mycket intressant!
Kul att se en äldre version av Almex som jag gillade utom när ny kontrollremsa skulle sättas in.

/Gunnar

yngrot

Trevligt Ingwar   har jobbat en del med en sån Almex  många knappar att ändra på i vissa lägen .. och man kunde sälja biljetter även utan GPS funktion och inte heller krävs ström .. nu är man helt ställd när bussen får batteritorsk ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ingwar Åfeldt

Citat från: yngrot skrivet 16 juni 2012, 09:02:29 AM
Trevligt Ingwar   har jobbat en del med en sån Almex  många knappar att ändra på i vissa lägen .. och man kunde sälja biljetter även utan GPS funktion och inte heller krävs ström .. nu är man helt ställd när bussen får batteritorsk ..

Almex var bra maskiner, jag gillade dem. Som bussförare vid SJ fick jag också en Almex men en något större modell som också kunde stämpla månadskort och partibiljetter. Precis som du påpekade, ingen el behövdes, GPS ersattes med manuell inställning av påstigningshållplatsens respektive avstigningshållplatsens nummer.




M v h
Ingwar

Ingwar Åfeldt

Ytterligare några konduktörsminnen.


En tjänstetidtabell ingick naturligtvis i utrustningen.


Likaså en biljettång. Denna tång är dock av senare modell som jag fick hos SJ. Tyvärr tog jag aldrig någon bild av väskan och myntväxlaren.


Tjänstgöringsturer. Tjänsterna var för konduktörer placerade i Vendelsögaraget. Några förkortningar: R = Ringvägen, H = Handen, Tv = Tyrestavägen, Gu = Gudö, Vg = Vendelsö gård (där garaget var).


M v h
Ingwar

yngrot

Trevligt en sån tång har man klippt med många gånger på den gamla goda tiden ..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

HJP

****
Vilken tur att det blev just den 621-kombinationen, och att du fick syn på den. Det renderade ju i ett trvligt inlägg, med fina bilder.
Det var väl dessa bussar som vände på Ringvägen, vid Zinkensdamm, senare vid Skanstull? På den tiden hade jag inte klart för mig, hur det förhöll sig. Tyckte bara ett det bar konstigt att inte alla bussar såg likadana ut - d.v.s. som SS-bussarna.

Tången är mycket snarlik de tänger jag använde i T-banan och på SL-bussarna. Det lustiga är att de flesta (tror jag) vänder den fel, när de ser den första gången. Alltså med dynan nedåt, så att man inte ser så bra hur man klipper. Har vänligen påtalat det för ett par konduktörer på ÖSlJ, och mötts av ett förvånat ansikte....

HJP