I Haninge har det på busshållplatsen Handenterminalen ( aka Rudsjöterassen ) dykt upp skyltar med "Mäthållplats".
- Vad betyder dom och för vem är dom avsedda?
/Jan-Erik
Hej Jan!
I Södertörn finns det ett antal mäthållplatser (bl.a i Trångsunds torg också). Där mäter man om bussen avgår därifrån i rätt tid, så att den inte åker för tidigt. Detta är även inskrivet i bussförarnas körspecifikationer! Hoppas du fick ett hyfsat bra svar. Ser dig ofta på 829 ;)
Mvh, Karl
Citat från: ks skrivet 22 mars 2018, 17:16:56 PM
Hej Jan!
I Södertörn finns det ett antal mäthållplatser (bl.a i Trångsunds torg också). Där mäter man om bussen avgår därifrån i rätt tid, så att den inte åker för tidigt. Detta är även inskrivet i bussförarnas körspecifikationer! Hoppas du fick ett hyfsat bra svar. Ser dig ofta på 829 ;)
Mvh, Karl
Den herren har man kört ofta på 829 ;)
Tack för svaret.
Japp, buss 829 är den buss som tar mig till "Handenterminalen" för vidare färd ut i världen och dessutom i stort sett varje dag till Port73 där jag på gymmet lyfter tunga vikter och tar en repa på löpbandet.
Men vad är vitsen med skylten? Speciella hållplatser mitt på linjen, med hålltider som man absolut inte får passera för tidigt, har ju funnits i alla tider i SL-trafiken. Samt att det har varit hot om vite för inställd tur om bussen skulle passerar den för tidigt, ända sedan PC:n kom, omkring 2005.
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2018, 19:18:59 PM
Men vad är vitsen med skylten? Speciella hållplatser mitt på linjen, med hålltider som man absolut inte får passera för tidigt, har ju funnits i alla tider i SL-trafiken. Samt att det har varit hot om vite för inställd tur om bussen skulle passerar den för tidigt, ända sedan PC:n kom, omkring 2005.
Ja och vite får Nobina betala massor på dessa mäthållplatser eftersom otroligt många förare på Södertörn inte fattar att man inte får åka förtidigt på en mäthållplats.
Man har till och med haft personal som står varje på mäthållplatserna och ser till att förarna inte åker förtidigt.
Citat från: Matte skrivet 22 mars 2018, 20:02:58 PM
Ja och vite får Nobina betala massor på dessa mäthållplatser eftersom otroligt många förare på Södertörn inte fattar att man inte får åka förtidigt på en mäthållplats.
Man har till och med haft personal som står varje på mäthållplatserna och ser till att förarna inte åker förtidigt.
Aha, ny personal med bristande kunskaper således. Då förstår jag hur det ligger till.
Regelverket med viten för för tidiga avgångar från hålltider är ju inget nytt, utan fanns ju även under föregående avtal.
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2018, 20:29:17 PM
Aha, ny personal med bristande kunskaper således. Då förstår jag hur det ligger till.
Regelverket med viten för för tidiga avgångar från hålltider är ju inget nytt, utan fanns ju även under föregående avtal.
Kan vara erfarna som helt enkelt skiter i det också.
Citat från: buskörare skrivet 22 mars 2018, 20:45:01 PM
Kan vara erfarna som helt enkelt skiter i det också.
I så fall bör man se över om man ska "avskaffa" de förarna eller om de hållplatser med hålltid behövs. Ex 670 har Arriva (eller vem det nu är) lagt till två nya hållplatser med hålltid längs med linjen. Har en känla av att man har ökat antalet hållplatser med hålltid de senaste tio åren.
Hållplatser med hålltid bör nog reserveras för knutpunkter och undantagsvis mellan dessa om ojämnheten blir alldeles för stor. Sedan bör det gå att tidsreglera vid en sådan hållplats.
Citat från: igel skrivet 22 mars 2018, 21:34:33 PM
I så fall bör man se över om man ska "avskaffa" de förarna eller om de hållplatser med hålltid behövs. Ex 670 har Arriva (eller vem det nu är) lagt till två nya hållplatser med hålltid längs med linjen. Har en känla av att man har ökat antalet hållplatser med hålltid de senaste tio åren.
Hållplatser med hålltid bör nog reserveras för knutpunkter och undantagsvis mellan dessa om ojämnheten blir alldeles för stor. Sedan bör det gå att tidsreglera vid en sådan hållplats.
Och sådana hålltider bör ju ligga så att man enbart i undantagsfall, typ söndag morgon kl 07:00 behöver vänta in tiden, det finns inte mycket som retar kunderna mera (ska vara buss som inte kommer) än turer där bussen stannar ett par minuter vid varje hålltid.
Sedan är ju systemet lite dumt då det inte funkar att lägga en buffert på slutet eftersom man då riskerar att ankomsten blir för tidig.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 mars 2018, 21:41:34 PM
Och sådana hålltider bör ju ligga så att man enbart i undantagsfall, typ söndag morgon kl 07:00 behöver vänta in tiden, det finns inte mycket som retar kunderna mera (ska vara buss som inte kommer) än turer där bussen stannar ett par minuter vid varje hålltid.
Sedan är ju systemet lite dumt då det inte funkar att lägga en buffert på slutet eftersom man då riskerar att ankomsten blir för tidig.
Tyvärr har vi E18 som har en notoriskt ojämn körtid. Där tidsreglering kan vara aktuell alla tider på helger, utom möjligtvis nattetid.
Just på den hållplats jag har tagit bilderna - "Handenterminalen" fd Rudsjöterrassen måste norrgående buss 829 komma i god tid för att man skall hinna gå till pendeltåget och invänta resenärer från ankommande tåg innan man kan gå, därav väntan.
För södergående buss gäller främst att man måste vänta på resenärer som kommer med pendeln från stan och som skall knalla samma väg tillbaka till bussen.
Går man för tidigt blir det att fortsätta att knalla hem vilket kan vara surt om det är sent på kvällen, blåser, regnar och det är entimmestrafik.
Vill vara EXTREMTYDLIG med att det alltid funkat bra och jag har aldrig missat pendeln eller blivit frånåkt av bussen ( givet pendeln från stan är i tid ).
Men det hänger på att man följer tidtabellen vilket kan vara svårt ibland då det förekommer att irriterade bussresenärer klagar på att bussen "bara står och väntar" när man vill komma vidare.
Men det funkar i alla fall bra för mig som extremåker mycket buss i Haninge i väntan på att jag skall ut och härja med tågen igen.
PS: Detta problem kommer att vara som bortblåst 2019 då nya bussterminalen är klar givet det går bra att backa ut dom långa bussarna från bussfickorna . . . . . .
Citat från: igel skrivet 22 mars 2018, 21:34:33 PM
I så fall bör man se över om man ska "avskaffa" de förarna eller om de hållplatser med hålltid behövs. Ex 670 har Arriva (eller vem det nu är) lagt till två nya hållplatser med hålltid längs med linjen. Har en känla av att man har ökat antalet hållplatser med hålltid de senaste tio åren.
Hållplatser med hålltid bör nog reserveras för knutpunkter och undantagsvis mellan dessa om ojämnheten blir alldeles för stor. Sedan bör det gå att tidsreglera vid en sådan hållplats.
Det kan man tycka, men likväl är det så. 670 har väl hålltider på hållplatser som har en speciell mening?
Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2018, 20:29:17 PM
Aha, ny personal med bristande kunskaper således. Då förstår jag hur det ligger till.
Regelverket med viten för för tidiga avgångar från hålltider är ju inget nytt, utan fanns ju även under föregående avtal.
Nä det är blandat. Finns många erfarna som skiter i det helt enkelt.
Citat från: Matte skrivet 23 mars 2018, 07:59:26 AM
Nä det är blandat. Finns många erfarna som skiter i det helt enkelt.
Det borde väl vara ordervägran och/eller tjänstefel...
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 mars 2018, 21:41:34 PM
Och sådana hålltider bör ju ligga så att man enbart i undantagsfall, typ söndag morgon kl 07:00 behöver vänta in tiden, det finns inte mycket som retar kunderna mera (ska vara buss som inte kommer) än turer där bussen stannar ett par minuter vid varje hålltid.
Sedan är ju systemet lite dumt då det inte funkar att lägga en buffert på slutet eftersom man då riskerar att ankomsten blir för tidig.
Både 676 och 639 hade faktiskt i början på dagens avtal, dvs innan man började med påstigning i Danderyd södergående, att man var tvungen att vänta in en hålltid innan man fick avgå mot Tekniska högskolan. Detta tog förarna på allvar, och förklarade varför för de irriterade resenärerna. Dessa vände sig till SL kundtjänst, och vips försvann hålltiden.
Det fanns även en hålltid vid Söderhalls trafikplats för norrgående 639, som innebar att om man var två minuter sen vid Brottby, så var man tre-fyra minuter för tidig vid Roslagsstoppet, och fick vänta. Även där blev det förändring efter flera kundklagomål, och hålltiden justerades så att man istället låg på nån minut minus då man anlände söderifrån.
Citat från: buskörare skrivet 23 mars 2018, 04:38:22 AM
Det kan man tycka, men likväl är det så. 670 har väl hålltider på hållplatser som har en speciell mening?
Fast jag vet inte vad som är meningen med Pålsundsvägen. Den ligger så pass nära både starthållplatsen och Engarn att hålltiden knappast gör någon större nytta. Samt att det inte är någon byteshållplats.
Citat från: Årskort Guld SJ skrivet 22 mars 2018, 22:22:27 PM
PS: Detta problem kommer att vara som bortblåst 2019 då nya bussterminalen är klar givet det går bra att backa ut dom långa bussarna från bussfickorna . . . . . .
Trodde du följde kommunens information:
Citat från: "Haninge kommun"Så byggs bussterminalen
Bussterminalen beräknas vara beräknad klar 2019. Målet är att skapa en trivsam bussterminal med god tillgänglighet för att underlätta resandet med kollektivtrafik. När man kommer upp från rulltrappan vid pendeltågstationen kommer man att kunna gå in i bussterminalen via den nya och öppna Poseidongången. Såväl Poseidongången som vänthallen utformas som en levande och positiv miljö med ett bra utbud av service och handel.
Första mars stängdes parkeringsplatserna mellan Handenterminalen och kommunhuset eftersom de ligger inom området där bussterminalen ska byggas. Därutöver ska det byggas ett bostadshus ovanpå entrén till bussterminalen – ett komplicerat byggprojekt vilket gör att det i dagsläget är oklart när bussterminalen kan öppna.
Själv gissar jag på en ny bussterminal öppnas 2021-2025 någon gång...
Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 19:23:08 PM
Fast jag vet inte vad som är meningen med Pålsundsvägen. Den ligger så pass nära både starthållplatsen och Engarn att hålltiden knappast gör någon större nytta. Samt att det inte är någon byteshållplats.
Det är dock en förarbyteshållplats. Så en hålltid underlättar nog rätt bra.
Citat från: buskörare skrivet 23 mars 2018, 20:22:12 PM
Det är dock en förarbyteshållplats. Så en hålltid underlättar nog rätt bra.
Så dåliga är väl ändå inte förarna att de kör iväg förtidigt och missar att bli avlösta.
Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 19:23:08 PM
Fast jag vet inte vad som är meningen med Pålsundsvägen. Den ligger så pass nära både starthållplatsen och Engarn att hålltiden knappast gör någon större nytta. Samt att det inte är någon byteshållplats.
Citat från: buskörare skrivet 23 mars 2018, 20:22:12 PM
Det är dock en förarbyteshållplats. Så en hålltid underlättar nog rätt bra.
Ja, en hålltid behövs ju på avlösningshållplatsen så att arbetstiden på förartjänsten ska kunna beräknas.
Däremot behöver ju inte avgångstiden inväntas annat än om ev. avlösande förare inte hunnit dit, eftersom tiden inte är annonserad mot resenär.
https://sl.se/ficktid/vinter/v670.pdf (https://sl.se/ficktid/vinter/v670.pdf)
Citat från: Maven skrivet 23 mars 2018, 21:16:05 PM
Ja, en hålltid behövs ju på avlösningshållplatsen så att arbetstiden på förartjänsten ska kunna beräknas.
Däremot behöver ju inte avgångstiden inväntas annat än om ev. avlösande förare inte hunnit dit, eftersom tiden inte är annonserad mot resenär.
https://sl.se/ficktid/vinter/v670.pdf (https://sl.se/ficktid/vinter/v670.pdf)
Men det behövs ju inte en vitesbelaggd hålltid.
Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 22:06:23 PM
Men det behövs ju inte en vitesbelaggd hålltid.
Har någon här eller annorstädes påstått att Pålsundsvägen ger vite vid för tidig avgång?
Citat från: Maven skrivet 23 mars 2018, 22:09:59 PM
Har någon här eller annorstädes påstått att Pålsundsvägen ger vite vid för tidig avgång?
Jag hade för mig att alla hålltider lagda i Buss-PC:n var vitesbelaggda. Och att ändast de som företagen internt hanterade på specar inte ar det.
Samt enligt hållplatstidtabellen är det en hålltid.
Citat från: igel skrivet 23 mars 2018, 21:06:50 PM
Så dåliga är väl ändå inte förarna att de kör iväg förtidigt och missar att bli avlösta.
Hur menar du att vi ska veta när vi ska vara där om bussen kan komma lite när som?
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2018, 08:02:01 AM
Hur menar du att vi ska veta när vi ska vara där om bussen kan komma lite när som?
Den kommer ju inte när som helst. Keolis hade och jag tror att andra opperatörer har interna hålltider på körspecar, de tider som man får ut ur reseplaneraren.
På Keolistiden hade vi också hållplatstid vid Pålsundsvägen, började nästan alltid mina körningar där.
Citat från: igel skrivet 24 mars 2018, 10:21:26 AM
Den kommer ju inte när som helst. Keolis hade och jag tror att andra opperatörer har interna hålltider på körspecar, de tider som man får ut ur reseplaneraren.
Fast som Ola Å skriver så hade även Keolis hålltid på Pålsundsvägen?
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2018, 12:12:45 PM
Fast som Ola Å skriver så hade även Keolis hålltid på Pålsundsvägen?
Nej de hade inte hålltid, däremot hade de en hållplatstid som var intern. Den var utskriven på körspecen men ändast om det var avlösning på den turen.
Citat från: igel skrivet 24 mars 2018, 12:28:33 PM
Nej de hade inte hålltid, däremot hade de en hållplatstid som var intern. Den var utskriven på körspecen men ändast om det var avlösning på den turen.
Okej. Hur ofta behöver du bry dig om hålltider vid Pålsundsvägen? Den verkar ju röra upp rätt mycket känslor hos dig, varför? Du är den första jag hör som stör sig på den.
Däremot hålltid vid Roslags Näsby är totalt oviktig, den har ingen funktion alls.
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2018, 12:39:57 PM
Okej. Hur ofta behöver du bry dig om hålltider vid Pålsundsvägen? Den verkar ju röra upp rätt mycket känslor hos dig, varför? Du är den första jag hör som stör sig på den.
Däremot hålltid vid Roslags Näsby är totalt oviktig, den har ingen funktion alls.
Det är väl snarare att man har en stor mängd reglerhållplatser utan anledning (alla fall en bra anledning, roslags näsby är ju också en sådan), vilket jag tror undergräver respekten för hålltider. Det är lite som med 30 sträckor, har man för många på fel ställen slutar folk att bry sig om dem.
Hålltid vid Roslags Näsby södergående handlar väl om att man inte ska belamra Danderyds sjh. med för många bussar... eller?
Är det bara 670 som upplevs ha problem med en hålltid på Roslags-Näsby tpl södergående? Inte t.ex 610? Några uppkomna bekymmer på samma plats för 639 och 676 har jag då aldrig hört talas om de senaste 15 åren. Inte heller ersättningslinjerna 27 & 28 hade några problem där under 2017.