Några gula på"Öjn"...

Startat av Ulf Berlin, 15 juli 2020, 21:47:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...kommer här i lite oordning tagna under vecka 27 i år:

Söndagkväll=Gul buss på stadslinje 4 mot Snäck(gärdsbaden)i form av Bergkvara 758;f d Veolia/Transdev 6175

Bergkvara 764;f d Veo/Transdev 6192 ska snart avgå mot Katthammarsvik-Herrvik-Sandviken

Bergkvara 762;f d Veo/Transdev 6183 på väg ut mot Fårösund(Fick tyvärr ingen Fårö skyltning :-[)

Bergkvara 767;f d Veo/Transdev 6195 ska köra en tur till Färjan
(Innan denna buss levererades 2010 innehades reg numret av Swebus 4605 ;))

Sommarlinjespecial från i år,då linje 22 normalt endast går till Slite och den omnumrerades till 20 i Slite.
Bussen är Bergkvara 758;f d Veo/Transdev 6175

Gul buss på gul färja :D
Bergkvara 768;f d Veo/Transdev 6205 ankommer helt tom från Fårö på dagens sista tur och in till Visby blev vi totalt 5 resande...


2 bilder på lilla Bergkvara 151 som används i landsbygdstrafiken,men här som anslutningstur till Färjan.
Föraren hade innan dess varit i både Hemse och Klintehamn med den
"Systervagnen"582(DKW 118)stod vid depån

Idyll i Katthammarsvik :)Bergkvara 755;f d Veo/Transdev 6164 fortsätter med 2 resande mot Herrvik

Trevlig skyltning ;)(Rösten i bussen sade dock"Dalhem"...

En liten överraskning på kvällskvisten i form av övertagna YEJ 347,numera Bergkvara 777 :)

En eftermiddagsavgång på linje 12 i form av Bergkvara 757;f d Veo/Transdev6166

En av flera tidtabellslagda avgångar Visby-Tofta bad körs denna tur av Bergkvara 751;f d Veo/Transdev 6132

Linje 13 Visby-Ljugarn har fått dagliga avgångar numera(och det måste vara läänge sedan dessa fanns tidigare?)
Bergkvara 753;f d Veo/Transdev 6162 utför turen

"Dom flesta"f d Gotlandsbussarna är tydligen exporterade österut,men ett par stycken sågs:

BOX 102(Vi 3)Den används väl som shuttlebus till färjorna?

FBS 277+okänd BOX vid Volvo i Visby

Till slut en bild som är synonym för Gotland(strafiken) :)

Bergkvara 756;f d Veo/Transdev 6165


Gotland eller Skåne ;)

För att vara i skiftet juni/juli på Gotland så kändes det så öde och oerhört lite folk som var ute och åkte./Ulf





























Walter

Trevliga bilder. Ser att Bergkvara kostat på de övertagna Solarisbussarna gula navkapslar precis som de har på sina MAN bussar i Skåne. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Mycket bra bilder, bland det bästa jag sett från dig

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristofer

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 juli 2020, 21:47:09 PM
Linje 13 Visby-Ljugarn har fått dagliga avgångar numera(och det måste vara läänge sedan dessa fanns tidigare?)
Ja och nej. Linje 13 har inte haft några turer på helgerna tidigare, däremot har linje 11 sommartid haft turer via linje 13 linjesträckning Hemse - Ljugarn - Roma - Visby även lördag - söndag
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

yngrot

Fina bilder. Apropå Hesselby stannade du där och tog tågbilder ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Jo,men just linjenummer 13 har(nog)inte använts från Visby på många år...
Vi kan väl ta ett par OT-bilder :)

Straxt avgång från Hesselby med ett Z4p draget tåg,då ångloken är på upprustning

Återtåg från Roma(1 km bort)vid Roma kungsgård

Alltid trevligt med en tur med GHJ och förlängningen till Roma underlättar oerhört mycket för oss som inte har bil ;)/Ulf

yngrot

Tack för de fina bilder från Hesselby..  :) är ett trevligt ställe åka till
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mikael T Nilsson

#7
Hej,

Tusen tack för trevlig bilddokumentation från Bergkvarabuss på Gotland! Jag får det till att de "nya" bussarna till ön i Bergkvarabuss regi är av fabrikaten Solaris, Mercedes och Setra.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ulf Berlin

Varsågod :)
Dom har även fått 2 nya Scaniavagnar enl listan som har visats och båda stod på deras depå,varav en häck visas här:

/Ulf

Lars-Håkan_E

Inte nya, beg från Gotlandsbuss

Ulf Berlin

Just det ;)

DYF 85D vid Visby bussstn 3 juli 2019./Ulf

Ulf Berlin

BOX 102 som visas ovan var"Kneippbynbussen"förra året:

Visby hamnterminal 4 juli 2019./Ulf

Bussmicke

Såg du någon i år?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 juli 2020, 21:47:09 PM


FBS 277+okänd BOX vid Volvo i Visby



Denna bild är väl tagen hos BEGE (Scania) på Lundbygatan

Mikael T Nilsson

Tack för kompletterande bilder och att du fick med de två Scaniabussarna också.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.