Huvudmeny

Scania Boggie .

Startat av Möllers, 06 januari 2008, 19:45:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Irizar i4 är efterträdaren till Irizar Intercentury. Jag tog de här bilderna hos Svenstigs i Värnamo. Bussarna var avsedda för demonstration i Sverige. Bilderna är inte spegelvända. Bussarna är byggda för vänstertrafik.



Som jämförelse visas också en bild på en Irizar PB. För övrigt en av dem som skulle till Bus4you:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 21:04:33 PM
Jag vet inte varför Andreas skriver som han gör. Jag har läst vad Scania skrivit. Men jag anser att PB och I 4 är samma modell i stort sett. Det hela har med vilken abstraktionsnivå man arbetar med. Vad menas i sammanhanget med modell. På Iritzars hemsida finns i stort sett tre grundmodeller.Den ena är PB. Ur denna kommer I4 och borde alltså kunna vara samma modell.Bottenplattformen är inte de lika ? Skulle det röra sig om olika bottenplatformar till PB och I4??
Scania är i andra sammanhang känd för modularisering. Har man bytt arbetssätt?

Är det jag som gjort bort mig eller är det så att jag kanske tänker lite annorlunda eftersom jag använder andra modellbegrepp.

Det är inte samma karossmodell, men det kan naturligtvis vara samma chassi. Irizar finns på svensk marknad i tre modeller:
i4: för region- och expresstrafik, ersätter Intercentury
Century: Standardturistbuss
PB: Lyxigare turistbuss.
Jag vill inte påstå att du gjort bort dig men nog har du fel. Dessutom är det precis som Andreas skriver att i4 presenterades under sommaren/hösten 2007.

Några petitesser i sammanhanget: Irizar heter karossfabriken och inget annat och modellen heter i4 med gement i.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas Ljungqvist

Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 20:52:50 PM
jag är mycket väl medveten om vad de är för något... OK bussen kanske skulle fungera på skånska landsbygden där den aldrig behöver åka in till en trottoarkant

På skånska landsbyggden är 80% av alla Hpl handikapp anpassade så det är nog inga större skillnader här mot Sthlm...

Andreas Ljungqvist

#18
Citat från: S Svensson skrivet 06 januari 2008, 21:04:33 PM
Jag vet inte varför Andreas skriver som han gör. Jag har läst vad Scania skrivit. Men jag anser att PB och I 4 är samma modell i stort sett. Det hela har med vilken abstraktionsnivå man arbetar med. Vad menas i sammanhanget med modell. På Iritzars hemsida finns i stort sett tre grundmodeller.Den ena är PB. Ur denna kommer I4 och borde alltså kunna vara samma modell.Bottenplattformen är inte de lika ? Skulle det röra sig om olika bottenplatformar till PB och I4??
Scania är i andra sammanhang känd för modularisering. Har man bytt arbetssätt?

Är det jag som gjort bort mig eller är det så att jag kanske tänker lite annorlunda eftersom jag använder andra modellbegrepp.

Man kan väl bara använda ett modellbegrepp?? Annars kan man ju kalla SAAB 9-5 och opel omega samma modell för de har ju samma bottenplatta eller.. Sen kan vi ju kalla Volvo C30 och S80 samma modell för fronten är ju lik... Ska vi gå på chassie så är ju då även OmniExpress samma modell så nog har du fel och ja jag tycker du gör bort dig lite, men det är min uppfattning...

Irizar (utan t) är en karrosör som har olika modeller på sina karosser alltså är det olika modeller... Sen att de har drag av varandra är ju en annan sak det brukar kallas kännetecken.. 

Jo

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 januari 2008, 20:26:53 PM
Du kan inte säga att modellen finns hos Bus4you då det inte är samma modell... Om jag inte minns fel så är dessutom i4 en aldeles ny modell. Sen är skyltarna inte svenska då landsboksatven är ett E i det blå fältet.. Så ditt uttalande bör tas med en nypa salt..

Den på bilden är av modell Irizar i4
Bus4you kör med               Irizar PB

EDIT: 5 september 2007 släptes Scanias pressreleas om i4 så 5 år är ju galet

Press releas på svenska!

Tack för talan...

Tack för länken Andreas.

När jag läser releasen så förvånas jag lite över följande: "Totallängden varierar från 10,7 till 16 m med två eller tre axlar." Jag antar att det är en boggiebuss man tänker släppa som är 16m. Är denna avsedd för någon speciell marknad/ändamål för både i Sverige och övriga EU är väl fortfarande maxlängden 15m?

Eller är det något jag missat?

homer

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 06 januari 2008, 21:33:55 PM
På skånska landsbyggden är 80% av alla Hpl handikapp anpassade så det är nog inga större skillnader här mot Sthlm...
måste vara en perfekt värld med hållplatser som är väldigt lätta att köra in i så överhänget inte behöver användas då, så ser tyvärr Sl's hållplastser, rondeller och refuger inte ut

Hagri

Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 22:51:43 PM
måste vara en perfekt värld med hållplatser som är väldigt lätta att köra in i så överhänget inte behöver användas då, så ser tyvärr Sl's hållplastser, rondeller och refuger inte ut
Det blir en vana. Man vet att man inte kan gå in över trottoarkanter och liknade utan att hornet tar i. Det blir till att anpassa körningen där efter även om det i bland hade varit bra att kunna ta ut svängarna mer.  :)

Andreas Ljungqvist

Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 22:51:43 PM
måste vara en perfekt värld med hållplatser som är väldigt lätta att köra in i så överhänget inte behöver användas då, så ser tyvärr Sl's hållplastser, rondeller och refuger inte ut

De sa jag inte, nu hugger du för huggandets skull.. Jag sa "det fungerar" Men vi kan fortsäta diskutera detta men då tycker jag vi öppnar en ny tråd om detta..

Andreas Ljungqvist

Citat från: Hagri skrivet 06 januari 2008, 23:25:07 PM
Det blir en vana. Man vet att man inte kan gå in över trottoarkanter och liknade utan att hornet tar i. Det blir till att anpassa körningen där efter även om det i bland hade varit bra att kunna ta ut svängarna mer.  :)

Helt rätt man får tänka lite.. Har man sen verkligt behov av att svepa så kan man ju höja lite på luften..  ;)

bjalle

Citat från: homer skrivet 06 januari 2008, 20:52:50 PM
jag är mycket väl medveten om vad de är för något... OK bussen kanske skulle fungera på skånska landsbygden där den aldrig behöver åka in till en trottoarkant

Nej på skånska landsbyggden har vi inga hållplatser utan vi kör runt ute på åkrarna o plockar potatis hela dagarna... ;D ;D