MAN A23 hur är de att köra.

Startat av Nupski, 19 december 2007, 23:54:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski



MAN A23 är ingen krånglig buss den bara lunkar på, enkel som attan att köra.

Det man kan säga är att det är en förbaskat bra buss om inte om fanns. Motorn med sina 310hk är dragvillig och stark inga problem att hålla varv eller fart och med hjälp av den 4stegade Voith lådan blir allt kalas bara gasa och vara glad, samt att maskinen låter förbaskat gott. Det som drar ner totalintrycket är stötigheten du får absolut inte köra över brunnslock eller potthål om du inte vill ha njurarna som halsmandlar. Styrningen är fast och bestämd lite kärv i rattrörelserna vilket gör att efter 4,5timme bakom ratten är du ganska mör.

Passagerarna klagar mest på är ojud och stötighet lite klent med ljudisolering är det allt.

I hytten är det finfint med stora glaspartier som gör att du ser allt runt omkring utan några problem och speglarna är välplacerade, instrumenteringen är den tyska standardpanelen som gör det enkelt att ställa in en bekväm körställning. All felindekireng sköts via en skärm på instumentpanelen och där kommer det ömsom roliga felmedelanden när du kör, säger bara väja när du ser ett brunnslock.

Fjädringen är ett lustigt kapitel ömsom så stöter det ganska mycket men nivåregleringen är ruskigt bra, som jag sa ställ en flaska på golvet och den står kvar. Brukar inte ha några problem med välta burkar en fredag/lördag kväll utan de brukar stå kvar.

Dörrarna funkar bra även automatiken fungerar klanderfritt, bussarna i Göteborg har nattautomatik vilket gör att du enbart behöver tafsa på en av de tre röda knapparna för att öppna alla dörrar eller frilägga dessa så passagerna själva kan öppna dem med hjälp av stannarknapparna vid dörrarna.

Så den här får 3 av 5 rattmuffar mest pga stötigheten, hade den varit bekvämare så hade den fått ytterligare en rattmuff.

Ersa

Citat från: Tomas skrivet 19 december 2007, 23:54:23 PM
Så den här får 3 av 5 rattmuffar mest pga stötigheten, hade den varit bekvämare så hade den fått ytterligare en rattmuff.

Det får bli extra stora rattmuffar då, så de passar på bussratten! Hur många resväskor får man in "där bak"?  :)
Fortsätt gärna med detta tema, ty det var intressant och kul läsning. Jag får väl själv recensera Solaris Urbino, då de flesta andra här i forumet nog knappt åkt i en (tyvärr).

Nupski

Citat från: Verspieder skrivet 20 december 2007, 00:34:34 AM
Det får bli extra stora rattmuffar då, så de passar på bussratten! Hur många resväskor får man in "där bak"?  :)
Fortsätt gärna med detta tema, ty det var intressant och kul läsning. Jag får väl själv recensera Solaris Urbino, då de flesta andra här i forumet nog knappt åkt i en (tyvärr).

Ratten i en A23 är en liten sak, gjord av gummi. Så det behövs ingen stor rattmuff  :). Ja gods för ett 40-tal semesterfirande stadsbor fick plats när jag körde Ö-snabben med buss 560 mellan Brunnsparken och Saltholmen för vidare färd till Södra Skärgården, inte var jag ledsen över bytet från Bova till MAN.

Solaris recension vill jag gärna läsa.


Kinslayer

Det verkar ju vara en riktigt trevlig buss att köra! Nattautomatiken verkar ju smidig....
Instrumenteringen är misstänkt lik MB Citaro....är det något samarbete emellan
tillverkarna eller är det en panel som återfinns i många bussar?

Ersa

Citat från: Kinslayer skrivet 20 december 2007, 05:36:24 AM
Instrumenteringen är misstänkt lik MB Citaro....är det något samarbete emellan
tillverkarna eller är det en panel som återfinns i många bussar?

Den där gröna displayen med buss-siluetten är ytterst lik samma centralt placerade gröna display i Solarisen.
Tysk/polsk standard?

Niclas Rosenius

Citat från: Verspieder skrivet 20 december 2007, 07:34:13 AM
Den där gröna displayen med buss-siluetten är ytterst lik samma centralt placerade gröna display i Solarisen.
Tysk/polsk standard?

    Denna instrumentbräda är en standard-bräda som alla dom tyska tillverkarna använde förut i ett antal år. Våra Neoplan:er har dom från årmodell -99 till -06. I våra MAN från -07 ser intrumentbrädan ut så här.

   

   //Niclas

76

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 december 2007, 07:47:48 AM
    Denna instrumentbräda är en standard-bräda som alla dom tyska tillverkarna använde förut i ett antal år. Våra Neoplan:er har dom från årmodell -99 till -06. I våra MAN från -07 ser intrumentbrädan ut så här.
Och det tackar vi för. Den gröna displayen ger jag inte mycket för.

Vill du veta trycket i tankarna? Var god tryck 5 gånger på en knapp. Och har du en varningslampa som lyser (gul) så kan den få för sig att vägra visa något annat än standardskärmen och en förklaring vad felet är.

Och sen är det varningsljudet också.
Trasig lampa bak? Tuuut
Oljenivån låg i växellådan? Tuuut
Motorn har fattat eld? Tuuut
Du svängde vänster? Tuuut

Nej då är den nyare modellen som Rosenius visade bild på mycket bättre, och snyggare. :D

Cero

Trevligt initiativ att recensera bussarna ur förarsynpunkt. Nu väntar vi bara på motsvarande om Omnilink, Omnicity, B9S, CN113, 8700, och allt vad de heter.

Kanske vi som inte kör skulle göra detsamma ur passagerarsynpunkt? Vad det nu är värt... ;D

Björn Ax

Ja jag gillar också dom nya instrumenten mera.

Dom gamla med gröna displayen känns så väldigt plastiga ger ingen skön känsla.
När jag kör så vill jag ha en skön ratt och bra information från displayerna.

Jonas Gustafsson

Citat från: hamre skrivet 20 december 2007, 15:45:22 PM
bra information från displayerna.

När jag sitter i enkelsätet närmast framdörren på en MAN, vilket händer inte alltför sällan, tycks ALLTID denna display visa felmeddelande. Oftast om oljenivå eller kylvätskenivå, eller bara något i stil med "Allvarligt fel-kontakta verkstad omgående". Eftersom förarna oftast inte tycks reagera, tycks falska felindikationer vara väldigt vanligt.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Björn Ax

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 20 december 2007, 16:26:07 PM
När jag sitter i enkelsätet närmast framdörren på en MAN, vilket händer inte alltför sällan, tycks ALLTID denna display visa felmeddelande. Oftast om oljenivå eller kylvätskenivå, eller bara något i stil med "Allvarligt fel-kontakta verkstad omgående". Eftersom förarna oftast inte tycks reagera, tycks falska felindikationer vara väldigt vanligt.

//Jonas G


Tja på vissa av våra bussar så kommer det upp liknande dessa felmeddelanden "Komponentfel ZBR2 uppsök verkstad".
Lite svårt att veta vad det är.
Sen försvinner det efter 10 sekunder och inga fel visas och bussen går som den ska.

Så det är nog ganska mycket falska fel. Men så är det i alla olika bussar.

Martin Maltkvist

Citat från: hamre skrivet 20 december 2007, 17:40:34 PM
Tja på vissa av våra bussar så kommer det upp liknande dessa felmeddelanden "Komponentfel ZBR2 uppsök verkstad".
Lite svårt att veta vad det är.
Sen försvinner det efter 10 sekunder och inga fel visas och bussen går som den ska.

Så det är nog ganska mycket falska fel. Men så är det i alla olika bussar.
Är bussarna hypokondriska?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

M

Tysk standard instrumentbräda Siemens/VDO Kan finnas någon alternativ tilverkare men det hela funkar efter Siemens multiplex system. Även Volvobussar i Tyskland har denna bräda.

/M

Nupski

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 december 2007, 07:47:48 AM
    Denna instrumentbräda är en standard-bräda som alla dom tyska tillverkarna använde förut i ett antal år. Våra Neoplan:er har dom från årmodell -99 till -06. I våra MAN från -07 ser intrumentbrädan ut så här.

   

   //Niclas

Har ledvagnarna också fått den nya brädan? 2006orna som vi har har den gamla gröna displayen. Medans våra A78or från 2006 har den nya brädan.

M

Denhär brädan är ju snyggare än orginal VDO:n som satt i dom första MAN som kom hit. Ställde man stolen i ett bra läge så drog man knäna i ljusknappen. Vi är väl längre än medeltysken antagligen.

/M