Fyra bilder vecka 28 (SL)

Startat av Hasse L, 14 juli 2016, 09:28:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Keolis 3790 på nya bron från Kvarnholmen till centrala Nacka. I bakgrunden till höger syns f.d. Manillaskolan på Djurgården.



Stockholms Spårvägars 5002 förstärker spårvagnstrafiken efter tisdagens allsångsövningar på Skansen.



Keolis 3796 - en av sex nyligen ommålade Omnilinker i Värmdötrafiken.



Keolis 7152 svänger från Slussplan ut på Skeppsbron. Hela östra Slussenområdet finns nu bakom plank.

Henke

Mycket trevliga bilder. Verkar vara lungt med trafik på nya kvarnholmsbron.  Men det är ju semestertider nu.  Har kört nya linjesträckningen några få gånger,  och inte mycket folk på bussarna heller. Gott om tid är det på linjen iaf. Nackdel att man lossar och lastar vid samma stolpe  vid Nacka forum. Ofta man måste tidsreglera där, och man vill kanske inte alltid ha in resenärer i bussen 5-10 minuter innan avgång. Öppnar man inte så står de och stirrar och knackar på dörren...

Ulf Berlin

Verkligen bra skyltning på Arriva 7768
och SS 5002:)/Ulf

Fredde

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 juli 2016, 12:27:59 PM
Verkligen bra skyltning på Arriva 7768
och SS 5002:)/Ulf

Dock försvinner inte Saltsjö-Duvnäs när bussen har passerat där, oavsett riktning.

Lars_L

Citat från: Henke skrivet 14 juli 2016, 10:06:51 AM
Mycket trevliga bilder. Verkar vara lungt med trafik på nya kvarnholmsbron.  Men det är ju semestertider nu.  Har kört nya linjesträckningen några få gånger,  och inte mycket folk på bussarna heller. Gott om tid är det på linjen iaf. Nackdel att man lossar och lastar vid samma stolpe  vid Nacka forum. Ofta man måste tidsreglera där, och man vill kanske inte alltid ha in resenärer i bussen 5-10 minuter innan avgång. Öppnar man inte så står de och stirrar och knackar på dörren...

Fast i regel är det väl lagt som spetsvändning - är väl nästan bara om du har tommat dit som det blir regleringstid. Jag har aldrig sett någon lossa vid påstigningshållplatsen, det gör man väl lättast vid Stadshuset i riktning mot Nacka Forum?  Däremot saknas ju en riktig uppställningshållplats, men vilket ju inte ska behövas när det är spetsvändning, om än det givetvis blir problem om man av andra skäl måste tidsreglera där.

Sedan kan man väl konstatera att det här med vändslinga är något som verkar försvunnit alltmer de senaste åren. Det är väl nästan alltid så numera att vändning förväntas ske via en rondell och att tidsreglering får ske vid ordinarie hållplatser...Inte alls bra, men tycks ha blivit standard nuförtiden.

Så många resande till Nacka lär väl dock linjen aldrig får - men det är ju ändå vettigt att man förlängt den dit.  Skolelever lär det väl bli en del förstås och en del shoppingresor, men det är ju få som jobbar åt Nackahållet till. För bilister blir det väl på sin höjd en genväg för att komma ut på södra länken.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Fredde

Citat från: Lars_L skrivet 15 juli 2016, 07:08:42 AM
Fast i regel är det väl lagt som spetsvändning - är väl nästan bara om du har tommat dit som det blir regleringstid. Jag har aldrig sett någon lossa vid påstigningshållplatsen, det gör man väl lättast vid Stadshuset i riktning mot Nacka Forum?  Däremot saknas ju en riktig uppställningshållplats, men vilket ju inte ska behövas när det är spetsvändning, om än det givetvis blir problem om man av andra skäl måste tidsreglera där.

Sedan kan man väl konstatera att det här med vändslinga är något som verkar försvunnit alltmer de senaste åren. Det är väl nästan alltid så numera att vändning förväntas ske via en rondell och att tidsreglering får ske vid ordinarie hållplatser...Inte alls bra, men tycks ha blivit standard nuförtiden.

Så många resande till Nacka lär väl dock linjen aldrig får - men det är ju ändå vettigt att man förlängt den dit.  Skolelever lär det väl bli en del förstås och en del shoppingresor, men det är ju få som jobbar åt Nackahållet till. För bilister blir det väl på sin höjd en genväg för att komma ut på södra länken.

Det kommer bli ännu bättre för bilisterna när på- och avfarterna byggs där linje 402 idag kör under Värmdöleden. Det kommer med all sannolikhet bli verklighet när T-banan byggs och nuvarande på och avfarter vid Nacka Trafikplats stängs.

Mikael T Nilsson

Tack för mycket trevliga bilder! Hur många Volvo B9S har Spårvägen?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Peter Rost


Fredrik Gelin

Samtliga fem började sin karriär hos Busslink, senare Keolis innan de via Volvo hamnade hos Spårvägen.
Bussarna bemannas om jag förstått saken rätt av Stockholms spårvägars egna förare, dvs samma förare kan både få köra spårvagn och buss.

igel

Citat från: Henke skrivet 14 juli 2016, 10:06:51 AM
Nackdel att man lossar och lastar vid samma stolpe  vid Nacka forum. Ofta man måste tidsreglera där, och man vill kanske inte alltid ha in resenärer i bussen 5-10 minuter innan avgång. Öppnar man inte så står de och stirrar och knackar på dörren...
Om du inte har paus eller rast, borde det väl inte vara ett problem att släppa på resenärerna 5-10min innan avgång. (Kan förstå det nattetid, att man inte vill ha folk sittande alt förlänge som upplever att ingenting händer när bussen står still).

Robert Brink

Förstår inte heller problemet med att lasta lite tidigt, har man en inlagd riktig paus, så självklart vill man ha sin paus. Men att släppa på resenärerna lite tidigt stör inte mig, jag kan fortsätta lyssna på radio, surfa eller läsa en bok. Sen ibland på framför allt helgkvällar, kanske det är berusade som man inte vill ha in för tidigt förstås...

Väldigt fina bilder som vanligt!

När det gäller resandemängden efter Kvarnholmen till Nacka Forum, så blir jag ändå förvånad att folk åker linjen hela vägen från Slussen! Hoppas det bara är för att dom är nyfikna! För när folk är tillbaka från semestrarna så är 402:an hårt belastad i rusningen och behöver inte folk som har andra alternativ att resa med. Vid Slussen så skyltas 402:an upp felaktigt med endast "Nacka Forum", borde stå som på bussarna "Nacka Forum via Kvarnholmen".
På bussarna försvinner texten"via Kvarholmen" när bussen kommit dit efter hpl Mjölnarvägen. :)

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Peter Rost skrivet 15 juli 2016, 15:28:57 PM
Fem: 5000-5004.

//Peter

Tack för uppgiften! Minns att jag sett några uppställda hos Spårvägen vid AGA tidigare i år.

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 juli 2016, 21:40:30 PM
Samtliga fem började sin karriär hos Busslink, senare Keolis innan de via Volvo hamnade hos Spårvägen.
Bussarna bemannas om jag förstått saken rätt av Stockholms spårvägars egna förare, dvs samma förare kan både få köra spårvagn och buss.

Tack för dessa uppgifter!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

jocke

Är det mjölnarvägen som anslutits med vikdalsvägen eller vart exakt är bron placerad?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nico

Citat från: igel skrivet 15 juli 2016, 22:05:27 PM
Om du inte har paus eller rast, borde det väl inte vara ett problem att släppa på resenärerna 5-10min innan avgång. (Kan förstå det nattetid, att man inte vill ha folk sittande alt förlänge som upplever att ingenting händer när bussen står still).

Citat från: Robert Brink skrivet 17 juli 2016, 10:48:06 AM
Förstår inte heller problemet med att lasta lite tidigt, har man en inlagd riktig paus, så självklart vill man ha sin paus. Men att släppa på resenärerna lite tidigt stör inte mig, jag kan fortsätta lyssna på radio, surfa eller läsa en bok. Sen ibland på framför allt helgkvällar, kanske det är berusade som man inte vill ha in för tidigt förstås...

Då det konstigt nog inte verkar finnas någon terminalkarta för området på SL.se (Nacka Forum och Nacka stadshus borde väl egentligen ha en gemensam?!) så vet jag inte riktigt var påstigningshållplatsen för 402 är belägen. Den lilla terminalen som dock finns vid Nacka Forum är ju ganska trång så det är nog förståeligt att det kan bli problem att tidsreglera i området. Sedan kan det visst bli problem med tidsreglering. Är det flera linjer som ska använda samma hållplats så kan man ju knappast rulla fram 5-10 minuter tidigare.

Att släppa på resenärerna för tidigt är inte heller sällan en orsak till både inställda/försenade turer såväl som att det kan ge upphov till diverse interna såväl som externa klagomål. Vintertid ska man helst ha belysning och värmefläktar på, sommartid AC och motsvarande. Har man detta påslaget så drar man lätt ur batterierna (speciellt på en äldre vagn) om man står med avstängd motor. Att stå med motorn på tomgång i 5-10 minuter är inte heller speciellt smart av andra orsaker... så nej, att åka fram och lasta tidigare har ofta sina begränsningar...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ulf Berlin

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 17 juli 2016, 11:09:54 AM
Tack för uppgiften! Minns att jag sett några uppställda hos Spårvägen vid AGA tidigare i år.

Tack för dessa uppgifter!
Detta är deras"normala"hemvist./Ulf