Nya KR bussar Uppsala

Startat av caa, 30 juli 2014, 19:09:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

I alla fall mycket trevliga att köra  :D  Systervagnen 442 (som jag satte i trafik i fredags och som rullar på L80 i Hälsingland) var riktigt pigg, som en sportbil i jämförelse med låggolvarna.
Sedan är det ju det där med komforten också, jag kör så sällan normalgolvade bussar att jag blir alldeles häpen över att det knappt märks att man kör över "gröpperna" i de dåligt underhållna vägavsnitten. Splitternya lågentrévagnar skramlar nåt fruktansvärt.

/MrH

yngrot

Är förarplatsen på samma nivå som golvet utanför ??   Det ser ut som KR valt  tysk instrumentbräda  . ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

AO

Citat från: yngrot skrivet 12 augusti 2014, 14:24:18 PM
Är förarplatsen på samma nivå som golvet utanför ??

Det stämmer bra. Inget trappsteg i förarhytten.

Bussmicke

Vilka linjer ska 443-445 rulla på?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrH

Citat från: Jan skrivet 30 juli 2014, 19:55:30 PM
Synd att valde bort I-shift. Men avis på att vi inte får sådana i Skåne. Bara gasbussar som hackar.


Nyfiken fråga, varför då?  ??? En äkta automat föredrar jag i alla fall, I-shift är ju hemskt att köra linje med.
/MrH

yngrot

Citat från: AO skrivet 12 augusti 2014, 15:39:08 PM
Det stämmer bra. Inget trappsteg i förarhytten.




Lite synd välja en sån lösning  man sitter för lågt där. Bättre med låggolv där man sitter i ögonhöjd med de som kommer ombord
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: MrH skrivet 12 augusti 2014, 21:07:57 PM
Nyfiken fråga, varför då?  ??? En äkta automat föredrar jag i alla fall, I-shift är ju hemskt att köra linje med.
/MrH

Jag föredrar alla slags 8-stegade motsvarigheter framför de 12-stegade lådorna. Oavsett tillverkare.
I-shift är acceptabel enbart om den har spak med knapp för manuell växling.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 00:05:14 AM
Jag föredrar alla slags 8-stegade motsvarigheter framför de 12-stegade lådorna. Oavsett tillverkare.
I-shift är acceptabel enbart om den har spak med knapp för manuell växling.

Håller med. 12 växlar är för mycket på en buss. 8 är tillräckligt. :)

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Ax skrivet 17 augusti 2014, 05:16:07 AM
Håller med. 12 växlar är för mycket på en buss. 8 är tillräckligt. :)

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Ja med dagens motorer är det lite onödigt, på -70 o -80 talet var det en annan sak.

Men specar man tillverkarens svagaste motorer så kan det nog behövas även idag men knappast på en linjevagn i förortstrafik.

Kopplingsbyten blir kostsamt då dessa sliter kopplingar mycket värre än en vanlig manuell om man inte har rutinerade förare, byte på I-shift efter 10 t mil är inget ovanligt jmf med en normal manuell som gör 50-70 t mil mellan bytena eller en automat som inte har några byten alls.


Ersa

I Mercedes och Setras modellprogram fungerar deras egna 8-stegade låda ändå rätt bra i kombination med den svagaste motorn. Och med den starkaste motorn i de största turistbussarna från Mercedes växlar den 8-stegade givetvis som en dröm, precis som på Scanias motsvarande låda.

Kanske skulle även Volvo prova på att övergå till åtta steg för att få sina konstruktioner att gå mjukare?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2014, 09:06:47 AM
I Mercedes och Setras modellprogram fungerar deras egna 8-stegade låda ändå rätt bra i kombination med den svagaste motorn. Och med den starkaste motorn i de största turistbussarna från Mercedes växlar den 8-stegade givetvis som en dröm, precis som på Scanias motsvarande låda.

Kanske skulle även Volvo prova på att övergå till åtta steg för att få sina konstruktioner att gå mjukare?

Nu har jag inte haft tillfälle att köra någon av Evobus modeller med mindre motor än 350 hk men där är det ju inga problem, nackdelen är att de är högt växlade och vandrar mellan 7 o 8 lite för mycket i dagens svenska landsvägshastighet och att de har en del hyss för sig om man ska smyga bakåt någon längre sträcka, där uppskattar jag den hederliga 6 vxl manuella

Ersa

#27
Givetvis blir det som allra bäst och mjukast körning med den underbara sexväxlade manuella lådan! :)