Bildsvep - nya bussar i Skaraborg (Nobina) - 15 juni 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 15 juni 2014, 10:56:41 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



I helgen verkar det varit första trafikdag för en mängd nya bussar hos Nobina Skaraborg. Här kommer ett bildsvep från söndagen. Först Volvo 8900-vagn Nobina 7797 hemmahörande i Skövde.


Sedan 8900-vagn Nobina 7857, hemmahörande i Lidköping(?).



Stadstrafiken i Skövde verkar fr o m helgen endast trafikeras med Solarisbussar. Här ser vi Solarisbuss Nobina 7777.



Solarisbuss Nobina 7779.



Nobina 7452 har inte hunnit få "Express-buss"-märkning än.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

j-a

Har dom plockat bort bågen med extraljusen på alla omniexpresser som kom från dalarna??

Bussmicke

Trist nog kortas 1:an av till Karlsborg så frågan är om dessa kommer rulla mer i Skövde. Någon som vet mer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

danneh

Trevliga bilder. Måste ju säga att Västtrafiks nya "design" ser bättre ut den förra.

1896

Citat från: danneh skrivet 15 juni 2014, 12:31:35 PM
Trevliga bilder. Måste ju säga att Västtrafiks nya "design" ser bättre ut den förra.

Det är ju lika blått nu, så det gör väl ingen skillnad ?  ???

Ulf Berlin

Citat från: Kung Vasa skrivet 15 juni 2014, 12:59:15 PM
Det är ju lika blått nu, så det gör väl ingen skillnad ?  ???
Han kanske menar att raden med bussarna/båtarna under fönstren inte finns med längre utan
den nya designen ger ett lite"stramare"intryck?
Varför har dom börjat att sätta inv numren så långt ner på fronten?/Ulf

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 15 juni 2014, 12:16:43 PM
Trist nog kortas 1:an av till Karlsborg så frågan är om dessa kommer rulla mer i Skövde. Någon som vet mer?

1:an trafikerar Skövde-Skara-Lidköping-Trollhättan (ej längre sträckan Karlsborg-Skövde). Dessa vagnar behövs fortfarande på denna sträcka.

Citat från: danneh skrivet 15 juni 2014, 12:31:35 PM
Trevliga bilder. Måste ju säga att Västtrafiks nya "design" ser bättre ut den förra.

Tack  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bernt Talbrant

Citat från: danneh skrivet 15 juni 2014, 12:31:35 PM
Trevliga bilder. Måste ju säga att Västtrafiks nya "design" ser bättre ut den förra.

Instämmer i att det var intressanta bilder - det har ju som väntat blivit stora förändringar sedan jag tog mina bilder där i maj. Däremot anmäler jag avvikande åsikt om designen - nu är den ju ännu tristare än förut...

Bussmicke

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 juni 2014, 13:27:51 PM
1:an trafikerar Skövde-Skara-Lidköping-Trollhättan (ej längre sträckan Karlsborg-Skövde). Dessa vagnar behövs fortfarande på denna sträcka.

Tack  :)


Aha,  en omläggning för att snabba upp linjen
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bernt Talbrant

Citat från: Bussmicke skrivet 16 juni 2014, 19:00:50 PM

Aha,  en omläggning för att snabba upp linjen

Man har ju alltså kortat av den och istället infört linje 401. Västtrafik skriver så här om förändringen:

Linje 1 Express kommer inte längre att köra mellan Skövde och Karlsborg, där den istället ersätts av linje 400 och den nya linje 401. Du som reser mellan Trollhättan, Lidköping och Skara kan fortsätta ta linje 1 Express; där kör linjen lika ofta som den gjort förut.

Genom att ersätta delar av linje 1 Express med linje 400 och 401 kan vi anpassa tidtabellen bättre efter hur resandet mellan Skövde och Karlsborg ser ut. Det blir nya linjer och avgångstider, men antalet resmöjligheter på sträckan kommer att vara samma. På helgerna kommer trafiken dessutom att utökas, eftersom det även då kommer att finnas direktbussar från Karlsborg till Skövde.

Linje 400 kör samma sträcka och stannar vid samma hållplatser som tidigare.

Linje 401 kommer att stanna vid samma hållplatser mellan Skövde och Karlsborg som linje 1 Express tidigare gjorde. På helgerna får linjen även några snabbare turer som ska passa bra till tågen för dig som ska vidare mot t.ex. Göteborg.

Bussmicke

Men jag kommer inte ihåg HUR linjen gick, då måste man väl få fråga?
HUR gick linjen innan? Fortsatte det till Karlsborg när den kommit till Skövde från Trollhättan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juni 2014, 09:13:41 AM
Men jag kommer inte ihåg HUR linjen gick, då måste man väl få fråga?
HUR gick linjen innan? Fortsatte det till Karlsborg när den kommit till Skövde från Trollhättan?
Sedan cirka 2008-2009 kördes expressbusslinje nr 1 hela vägen Karlsborg-Skövde-Skara-Lidköping-Trollhättan. Det gick tidigare en expresslinje Lidköping-Trollhättan som slogs i hop så att det blev en lång direkt linje Trollhättan-Karlsborg . Kallades tidigare Länspendel. Det fanns faktisk personer som arbetade i Karlsborg som bodde i Trollhättan. Om det finns detta fortfarande vet jag inte.

John P





Nobina 7452 har inte hunnit få "Express-buss"-märkning än.
[/quote]

Expressbussarna får inte längre någon "Expressbuss -märkning", alla nya bussar och bussar som lackats om har fått den design som bussarna på bilderna.  Tycker designen är lite tråkig, bussarna ser lite nakna ut, Västtrafik loggan kunde ju åtminstone vara i färg och inte vit och tråkig och gärna även  operatörens namn med logga på sidan i färg !
Bussförare på Nobina Trollhättan.

yngrot

Ja den nya designen är rätt tråkig och färglös  titta på de hpl som fått den nya topptavlan den blå färgen är så ljus och menlös att den knappt syns och loggan  som förr hade blå fält för att likna vatten och grön för att likna ängar  det var ju lite miljötänk över den men denna nya är så menlös så det inte är klokt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina