Volvo 9700 Upgrade (bilder)

Startat av Bergenga, 04 april 2013, 21:05:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

I går var det premiere på den norske Volvo Karavanen 2013, som man kan lese litt mer om her:
http://www.volvotrucks.com/trucks/norway-market/no-no/NEWSMEDIA/Upcomnig-events/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/EventItem.aspx?News.EventId=114060&News.Language=no-no

Med i karavanen er 9700H B11R, 9500 B9R, 9900 B13R 6x2 og etter hvert en 8900 B8R Euro6, pluss noen totalt uinteressante lastebiler. ;)


Premieren var her i Drammen, så det ble mitt første møte med den nye Volvo 9700 Upgrade. Det er den samme bussen som egentlig skulle vært vist på Persontrafik 2012 i Göteborg i november, men den ble ikke ferdig tidsnok for å vises der.
Her er litt data om bussen.

B11R 4x2 YV3T2T127DA159530
9700H UG, 1256-1, 2012, 1-1-0, 13,2m, 47+5


Heldigvis hadde jeg kontakt med en av Volvo-selgerne, og fikk det til sånn at de kom inn til Drammen sentrum og henta meg i bussen etter jobb, siden noen skulle prøvekjøre den akkurat da. Starter med to bilder av den hos Nettbuss i Drammen, blant annet med en gammel 9700HD NG i bakgrunnen, sånn for sammenligningen.




DN 96075 hos Nettbuss i Drammen, 03.04.2013.


Så da fikk jeg faktisk også reist med den nye modellen. Som kjent har Volvo utviklet nye stoler, og i de nye stolene har man sidestøtte for ryggen, noe som var stort sett ikke-eksisterende på de gamle. Det ga helt klart en merkbar forskjell, men jeg syns sidestøtten var litt i hardeste laget. Den bør helst være litt myk sånn som den er på den nye stoltypen man finner i 9900. Der er den egentlig helt passe.


DN 96075 hos Volvo Truck Center, Drammen, 03.04.2013.

Et nærbilde av fronten. Har vel egentlig slått meg til ro med den. Men inntil videre liker jeg den gamle litt bedre.


DN 96075 hos Volvo Truck Center, Drammen, 03.04.2013.


Siden det var lav ettermiddagssol og et stort verksted som skygget for sola der bussene stod, så fikk jeg en av dem til å kjøre rundt så jeg kunne ta litt ordentlige bilder med sola fra riktig vinkel. Det ble betydelig bedre resutlat, men jeg skulle tydeligvis brukt polariserende filter for å slippe alle refleksjonene på det første bildet. Det får jeg huske på neste gang.




DN 96075 hos Volvo Truck Center, Drammen, 03.04.2013.


Det beste nye på bussen er egentlig hekken. Den er rett og slett ganske tøff. Får bussen til å fremstå som høyere og sterkere (enn den nødvendigvis er) når man ligger bak den.


DN 96075 hos Volvo Truck Center, Drammen, 03.04.2013.


En praktisk nyhet er at de kan leveres med elektrisk styrte speil som kan brettes inn for å unngå at noen river dem med seg. Man har kunnet brette speilene inn på de gamle modellene også, men da har man måttet klatre opp og gjøre det manuelt.




DN 96075 hos Volvo Truck Center, Drammen, 03.04.2013.


Den nye modellen har også fått seg bedre utebelysning. En ganske sterk diode innerst på speilarmen lyser ned over framdøra når den åpnes.


DN 96075 hos Volvo Truck Center, Drammen, 03.04.2013.


Produksjonen i Finland har helt gått over til den nye modellen, så de første kundeleverte bussene kommer til Norge ganske snart, om de ikke allerede har kommet.
Det er kanskje noen på gang i Sverige også?

Her er et par eksempler på busser som allerede er levert i Finland:
http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb/kortti.php?haku=XML-600
http://koti.mbnet.fi/bussit/kortti.php?haku=MLL-817
Mvh.
Øyvind Berg

Jacob

Jag vet inte jag, ska jag vara ärlig tycker jag den "gamla" är snyggare.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Johan B

Tjusigt. Gillar de nya speglarna trots, eller snarare eftersom, att de är en "rip off" direkt från Setra både till form och med den infällda belysningen. Smart!
Gillar designen. Gillar man den gamla så gillar man den här, skillnaderna är inte gigantiska precis. Den nya är lite tuffare i sin framtoning. Till inredningen: Är serviceseten de samma som på 8900? Inte direkt premium i så fall men ändå en förbättring mot de rangliga och plastiga som satt sedan tidigare. Här kan man lära av Setra om hur snygga och gedigna serviceset skall utformas. De nya stolarna gillar jag och då har jag bara provar förortsvarianten. Dessa ser ut att vara nästa steg med lite bättre stoppning? Sedan finns det väl två premiumnivåer till? Slutligen, var det några nyheter på förarplatsen? 

Peter Öden

Hej !

Volvo B 8 R är det en ersättare för B 7 R eller vad ?

Mvh Peter Ö

Bergenga

Citat från: Peter Öden skrivet 05 april 2013, 19:04:47 PM
Volvo B 8 R är det en ersättare för B 7 R eller vad ?

Ja, B8R vil faktisk erstatte både B7R og B9R. Når man kommer over på Euro6 kommer det bare til å være B8R og B11R, så til og med B13R forsvinner. B8R kommer til å leveres med maks 360 hk, mens B11R leveres med maks 450 hk, sånn som demobussen det her er snakk om.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Kommer Volvo B9S med 8500-karossen att överleva i några år till, som B8S?

Cyklisten

Läckert med nya 9700H FLFL, tyckte även om den förra, trevligt att se någon "erkänna misstaget" och backa från de där linsframlyktor man hade på första 9700.

S Svensson

#7
Citat från: Ersa skrivet 05 april 2013, 20:53:46 PM
Kommer Volvo B9S med 8500-karossen att överleva i några år till, som B8S?

I och för sig vet jag inte. Men 8500 är ju aluminiumkaross och från Säffle. Nu byggs ju 8500 även i fd Breslau med packsatser.
Vi får väl se om det till att börja med kan köpas lättmetallkarosser sedan Säffle lagts ned.


Med 8500 avses även 8900

Jan

Citat från: Bergenga skrivet 05 april 2013, 20:46:26 PM
Ja, B8R vil faktisk erstatte både B7R og B9R. Når man kommer over på Euro6 kommer det bare til å være B8R og B11R, så til og med B13R forsvinner. B8R kommer til å leveres med maks 360 hk, mens B11R leveres med maks 450 hk, sånn som demobussen det her er snakk om.
När kommer B8R rulla på gatorna?
I branschen 37 år

Bergenga

Når det gjelder 8500 og B9S så har jeg ingen aning, men det kan vel være som det nevnes at det forsvinner med Säffle. Siden man sluttet med midtmotorene, som hadde et betydelig større marked enn B9S, så er det vel lite sannsynlig at den overlever. Det som i hvert fall er sikkert er at 9-literen (og 7- og 13-litrene) aldri kommer med Euro6.
Volvo har jo også sagt at 7900 og 7900A etter hvert bare kommer til å finnes som hybrid, med 5-literen, så noen B8L og B8LA kommer vel ikke. Uvisst om det kommer noe B8TL-chassis for dobbeltdekkerpåbygg, eller om det blir "B5TLH" hybrid.


Citat från: Jan skrivet 06 april 2013, 09:19:09 AM
När kommer B8R rulla på gatorna?

De første til norske kunder leveres til sommeren, så det blir vel det samme også i Sverige. Sånn jeg forstår det så kommer B8R og B8RLE bare med Euro6, så det kan vel være en ide å se etter dem der hvor Volvo skal levere Euro6 i nær framtid.
Mvh.
Øyvind Berg

Ersa

Citat från: Bergenga skrivet 06 april 2013, 10:07:31 AM
Når det gjelder 8500 og B9S så har jeg ingen aning, men det kan vel være som det nevnes at det forsvinner med Säffle. Siden man sluttet med midtmotorene, som hadde et betydelig større marked enn B9S, så er det vel lite sannsynlig at den overlever. Det som i hvert fall er sikkert er at 9-literen (og 7- og 13-litrene) aldri kommer med Euro6.
Volvo har jo også sagt at 7900 og 7900A etter hvert bare kommer til å finnes som hybrid, med 5-literen, så noen B8L og B8LA kommer vel ikke. Uvisst om det kommer noe B8TL-chassis for dobbeltdekkerpåbygg, eller om det blir "B5TLH" hybrid.

Intressant är det iaf att följa vad Volvo väljer för väg, då B9S är omåttligt populär hos SL, men finns knappt i ett enda exemplar i Stockholms grannlän eller i de andra länen omkring Mälaren. Rent Europamässigt är ju marknaden B9S med Säffle 8500-kaross nästan försvinnande liten, och B9S utanför Europa förekommer väl bara i Sydamerika, dock med egna karosser?

En Volvoledvagn med bakmotor (a'la OmniLink) kanske vore en idé? En sådan har man ju knappt sett skymten av efter hemskheterna B7LA och B10LA med Säfflekarosser från slutet av 1990-talet.

Ersa

Citat från: Johan B skrivet 05 april 2013, 11:34:19 AM
Tjusigt. Gillar de nya speglarna trots, eller snarare eftersom, att de är en "rip off" direkt från Setra både till form och med den infällda belysningen. Smart!
Gillar designen. Gillar man den gamla så gillar man den här, skillnaderna är inte gigantiska precis. Den nya är lite tuffare i sin framtoning. Till inredningen: Är serviceseten de samma som på 8900? Inte direkt premium i så fall men ändå en förbättring mot de rangliga och plastiga som satt sedan tidigare. Här kan man lära av Setra om hur snygga och gedigna serviceset skall utformas. De nya stolarna gillar jag och då har jag bara provar förortsvarianten. Dessa ser ut att vara nästa steg med lite bättre stoppning? Sedan finns det väl två premiumnivåer till? Slutligen, var det några nyheter på förarplatsen?

Designen vet jag inte om jag kan ha någon åsikt om, då förändringarna ju är så små. Det ser mest ut som de små kosmetiska förändringarna mellan två angränsande årsmodeller på samma bilmärke.
Lite trist att Volvo idag år 2013 måste låna idéer från Setras gamla 400-serie som just nu håller på att fasas ut till förmån för 500-serien. Även trist att inköpspriset på en 9700 även det "kopieras" från Mercedes och Setra, vilket gör den rätt svårsåld. Speciellt med tanke på vilken nivå Volvos serviceverkstäder ligger på, jämfört med Evobus.