Orange Express - när den var ny 1998

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 februari 2012, 18:58:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det första jag skrev försvann plötsligt.
1988 i jan kom SJ 2887-2889 och då infördes vill jag minnas benämningen GL express Göteborg-Kungsbacka. Egentligen startade detta något tidigare genom leveransen av 2296-2301. Det är där vi får söka rötterna till GL express. Sedan kom  det GL express Göteborg-Rävlanda och Göteborg-Mölnlycket (jo da ,1606 hade denna märkning och gick där).
aug 1992 var Kungsbackapendeln färdig. Då angörs inte Kungsbacke på linje 737. Även 736 Volvo VTV-Mölndal-Onsala finns som expresslinje och en tid körs denna av en buss som går Borås-Värnamo och åter från Värnamo till Göteborg-tom till Volvo RA -sedan linje 737 och åter Göteborg vid ca 18.10 och färd med 830 till Borås. Fordon 2427 men det har tidvis varit en normal linje från och till Göteborg med 1600,2761 och 2762.Det kom även 1989 bussar 2424-2428 som insattes.På linjen Göteborg-Gråbo så insatts 3192-3197,3249 först som vanlig linje och sedan som Gråbo-express. Genom att lägga om tidtabellen något kunde det bli genomgående trafik Sjövik-Onsala. Detta var inget nytt i sig utan detta hade förekommit ibland tidigare. Aug 1992 skulle grön express infört.Genom att det blev tilläggsavgift så ändrades till att köra linje 220 istället med ett antal äldre GL expressbussar från fd SJ och några fd GDG samt någon som levererats efter 1990. Cirka 1995 i aug infördes Orange express Sjövik-Onsala även om färgen var diskutabel från början. Det var nämligen förslag först på GRÅ och det fanns en buss som plastades med GRÅ plast.
När jag tittar igenom bilderna saknar jag en andra bussen från Olofssons. Det var den vita Carrus som var märkt GL bussarna och som körde en tid Göteborg-Stockholm-Göteborg vannan dag och däremellan Kungsbacka-Frillesås. Måldes om.
Ytterligare påpekande. Innan Göteboregsregionens Kommunalförbund bildade det ursprungliga Göteborgs regionens lokaltrafik (som inte var aktiebolag) så gavs ut en linjeutredning. Detta 1974. Där var några linjer med som expressbussar.
Sedan ett tack till Staffan för att Du så fint dokumenterat en tidepok. Jag känner igen dem men samtidigt är det beklagansvärt att jag själv i stort sett inte gjort någon som helst dokumentation av det jag skrev om i olika tidningar. En av de sista turerna på linjen Onsala-Göteborg åkte jag med och det var med Landvetterbuss.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 februari 2012, 17:49:18 PM
När jag tittar igenom bilderna saknar jag en andra bussen från Olofssons. Det var den vita Carrus som var märkt GL bussarna och som körde en tid Göteborg-Stockholm-Göteborg vannan dag och däremellan Kungsbacka-Frillesås. Måldes om.


Att den bussen saknades beror på att den inte fanns i orange sommaren 1998. Jag vet inte när den blev orange men det var lite senare. Bild finns här:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=26334

I GLAB-livré såg den ut så här:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

För orientering så kan nämnas att Staffan fick med en Setra ytterligare. Den grå Setran som Landvetterbuss hade och som (jag vill minnas) senare målades om till orange färg.Det var ett antal övertaganden. Leija kanske hade den efter Landvetter med en mycket kort tid hos Larsson.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 22 februari 2012, 22:27:36 PM
För orientering så kan nämnas att Staffan fick med en Setra ytterligare. Den grå Setran som Landvetterbuss hade och som (jag vill minnas) senare målades om till orange färg.Det var ett antal övertaganden. Leija kanske hade den efter Landvetter med en mycket kort tid hos Larsson.

Nej, den grå Setran var denna från Leja Touring. Jag vet inte om den målades om  till orange men den blev i alla fall så småningom Thygessons 36.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Gustafsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 februari 2012, 22:46:51 PM
Nej, den grå Setran var denna från Leja Touring. Jag vet inte om den målades om  till orange men den blev i alla fall så småningom Thygessons 36.


Vill inte vara petig, men jag upptäckte just nu att du har skrivit bildtexten "Leja Touring 20 HYA 860" även på den bild i ursprungsinlägget som uppenbarligen föreställer Leja Touring 19, HYA 990.

HYA 860 blir jag inte riktigt klok på. I min förteckning från 1998 över Lejas fordon har den nr 20 som står på bilden. Men enligt Svensk Busshistoria skall den ha haft nr 22 och övergått i Thygessons ägo först 2005. I min lista över Lejas fordon från 2001 är nummer 22 en Neoplan och HYA 860 finns inte ens med. Där finns däremot de före detta KE´s-setrorna HYB620 (med nummer 20!!!) och HYB 760 (med nummer 24)

Var det inte en Setra som brann? Kan det ha varit HYA 860, som därmed blivit långtidsavställd (och därför ej är med i listan från 2001) men mot alla odds reparerats och återtagits i trafik?

Ska göra lite djupare efterforskningar i mina anteckningar, återkommer...
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Jonas Gustafsson

#20
Citat från: S Svensson skrivet 22 februari 2012, 22:27:36 PM
För orientering så kan nämnas att Staffan fick med en Setra ytterligare. Den grå Setran som Landvetterbuss hade och som (jag vill minnas) senare målades om till orange färg.Det var ett antal övertaganden. Leija kanske hade den efter Landvetter med en mycket kort tid hos Larsson.

Kunde inte minnas någon Setra S319UL hos vare sig Landvetterbuss eller Larssons, men det visade sig vid djupdykning i mina listor att Sören har helt rätt!
Svensk Busshistoria tar bara upp en del av den brokiga historien om HYA 860. Såhär ser det ut om jag fått med allt:
1998 levererad till Leja-Touring med nummer 20.
1999 såld till Landvetterbuss där den fick nummer 31 (Nummer 20 hos Leja-Touring övertas av HYB620 från KE´s)
April 2003 övertagen av Larssons Busstrafik vid Landvetterbuss konkurs. Den fick nummer 50 hos Larssons.
(således fanns den i nästan 4 år hos Landvetterbuss, vilket jag ju borde ha kommit ihåg...)
Redan maj 2003 åter till Leja-Touring där den kanske fick nummer 22 som det står i Svensk Busshistoria. (Den Neoplan hos Leja som tidigare haft nummer 22 hade brunnit upp, det var nog den branden jag hade i minnet i förra inlägget).
Problemet med nummer 22 är att nästa Leja-buss med nummer 22, USG 990, levererades 2004 och HYA860 såldes till Thygessons först 2005.
Vad gäller färgen är jag mycket osäker. Var den ändå inte silvergrå ända tills Thygessons tog över den?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Johan B

En av Lejas Setror (minns inte vilken) körde ju av vägen och in i ett brofäste vid Olskroken. Blev skrot efter det. Två Neoplaner brann för Leja, de som ursprungligen levererades till Strömstadsexpressen. Kvar i livet blev den som man körde på Orange och den flyttades till Strömstadsexpressen ihop med USG990.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 23 februari 2012, 19:22:02 PM
En av Lejas Setror (minns inte vilken) körde ju av vägen och in i ett brofäste vid Olskroken.

Det var nr 19 HYA990. Hände 6 april 2003. Minns den händelsen särskilt eftersom jag var som stationsvärd i Varberg den dagen och hade skickat i väg en av Lejas Setror mot Göteborg lagom för att den skulle varit vid Olskroken när denna olycka hände. Den buss jag skickade i väg var dock nr 20.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

#23
Den grå vill jag minnas målades om till orange och ersatte den orange som körde in i en pelare.
Den orange Neoplanen målades om till Bohusfärg och dekalades Strömstadsexpress då det blev en brand ytterligare på en Neoplan. De ursprungliga Neoplanerna brandskadades. Den något kortare Setra 317 UL var blå som försäkringstekniskat sett ersatte en Neoplan och Setra. För att ytterligare komplicera det hela så köpte Gustafsson i Limmared AB en buss för beställning och reserv för linje. Naturligtvis var denna inte användbar till beställning eftersom den inte fick ta den mängd bagage som erfordras. Byte med annan Setra. Den inbytta bussen hamnade Alstermo och var där i några år för att därefter hamna hos Leja-Touring och den gick både till Lysekil,Strömstad och på Orange express.
Det var alltså en orange express hos Leja T som ersattes av den grå som enligt uppgift senare målades om till orange. Sedan verkar det som om Thygesson beställde nya Setra men fick begagnade Setra medan två nya Setra gick till Gustafsson i Limmared AB. Dessa var inte Västtrafikspecade såsom Horreds båda var. XCN179 och XCN160 hos Gustafsson/Kjellgren och OGM894 hos Gustafsson,Alstrmo,LejaToruing och Västerhede,Avesta. Du som arbetar/-de i Sjövik kanske har något att fylla i ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 februari 2012, 20:44:23 PM

Sedan verkar det som om Thygesson beställde nya Setra men fick begagnade Setra medan två nya Setra gick till Gustafsson i Limmared AB.

Gustafssons i Limmared hade tre Setra S319UL som de tyckte krånglade alltför mycket och de kom därför överens med Svenska Evobus i Vetlanda om att byta ut dem till tre nya. Evobus gick igenom de tre bussarna ordentligt och sålde dem med öppna kort till Thygessons, som inte haft något att klaga på  dessa bussar sedan dess. När Gustafssons avvecklade sin linjetrafik gick de tre Setrorna till Kjellgrens i Tranemo.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Staffan får ursäkta ! Du skriver "ny 1998". Jag har kontrollerat Bussnytt 3/98 dit jag lämnade en del uppgifter.

Leija 22 (märkt 1422) bör vara BTT081 och 23 (1423) BTR301 som kallades Strömstadsexpress. Gick Göteborg-Strömstad.
Neoplan 318K BWC221  har jag inte nr tillgängligt. Kan detta vara 21 (Vill minnas att ovan till Strömstad sod 1421 och 1422 medan BWC var 23) Vill någon kontrollera detta.
Det fanns en specialtur på Orange express som Leja-T körde med Neoplanen. Innan de började köra så var det problem av mera angeläget art. Denna Neoplan användes för Swebus express vid helger. Senare troligen för Svenska Buss.
Landvetterbuss hade en Orange express och HGA687 (enl bilreg) var flerfärgad från början. Det är denna jag såg Bohusfärgad i april 98.I juni var den grå.
Elofsson lämnade Buss i Väst ab 1999 juni (dvs Orange expresskörning) och de två HYB620 och HYB760 överläts till Leja Touring som tog över körningen. För att detta skulle funka,även ekonomiskt, överlät Leja T buss HYA860 (20) till Landvetterbuss. Dessa körde tidigare 520 men HYA860 kördes av Landvetterbuss i Björred och inte av Sjöviksfolk. 
Bussbränder: vid olika tillfällen och på E6 körning brandskadas BTT081 och BTR301 (När då) EWC221 målas om och USG990 sätts in 2004-08-24 och 110905 till Evobus. Leija kör med XNZ445 06-03-31 och till UOAB 110408.OGM894 gick en tid. 19 HYA990 blir svårt skadad vid Olskroksmotet.
Någon gång under 2002 eller ? byts linjekörning så att LejaT kör 840 till Lysekil i tidig tur och sedan kvällsturer,senare hela dygnet.Till Strömstad under helger och på sommaren.
Fråga: Även om jag kommer ihåg så vore det bra precisera datum bättre. De tre Neoplanernas nr 1421-1423.
Sedan kan jag nämna att Olofsson körde Sv Buss tur Göteborg-Malmö-Göteborg söndagar men en tid körde Leja  T bussar som förstärkning,orange Setra. Troligen hade Buss i Väst tagit över ansvaret från Olofsson för Malmölinjen.
Tack de som orkar läsa och inte enbart titta på bilderna.