Nobina Norrtäljes första dag! [Del. 6]

Startat av Carl Eric, 28 juni 2011, 20:24:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Nu kör vi. Sista delen! Fler bilder lär kommer under sommaren, eftersom att jag inte fick alla bussar fotograferade!


Rött och normalt på 677. Nobina 5790 (TJW 409) från Nacka/Värmdö.


Nobina 5548 (TBM 550).


Tre stycken B9S facelift var levererade igår. Här är Nobina 7937 (COF 562).


Nobina 5540 (TBM 496).


Nobina 5662 (TJU 697) skrevs det lite om igår. Jag stod och häckade vid hållplats A, och missade hela det dramat.


Ursprunget på Nobina 5663 (TJU 700) är dock otjänt. Tyresö?


Den andra bussen som Nobina har köpt från Keolis. Hos Keolis hette den 6646 och hos nu är den Nobina 2192 (WZE 992).


De är oräknliga... Nobina 5544 (TBM 529).


Ni börjar kunna detta nu. Nobina 5392 (SJJ 673) kommer från Nacka/Värmdö och före det Tyresö.


Nobina 0079 (RPA 040).


Sista fjollan för denna gång. Nobina 5527 (TBM 445).



Det var allt för denna gång, ha en trevlig kväll!


MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ted Selander

Citat från: calken skrivet 28 juni 2011, 20:24:43 PM
Nu kör vi. Sista delen! Fler bilder lär kommer under sommaren, eftersom att jag inte fick alla bussar fotograferade!
---
Ni börjar kunna detta nu. Nobina 5392 (SJJ 673) kommer från Nacka/Värmdö och före det Tyresö.

---
MVH Calken

Ingen har reagerat på den här bilden ännu. Allt är inte vagnsnummer här i livet.

/Ted

Kvarne

Först: Fina bilder & Trevligt repotage!

2192...den är reggad på Keolis Teknik 2011-05-09...hyrd eller vad innebär detta?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Camilla

Citat från: Ted S skrivet 28 juni 2011, 22:00:10 PM
Ingen har reagerat på den här bilden ännu. Allt är inte vagnsnummer här i livet.

/Ted


Jag fattar inte vad du menar

homer

man har kostat på fjollorna en hel del ser de ut som, men ny inredning och nylackad på sina ställen... synd att man inte satte dit AC också, de blir hemskt varmt i dem där bussarna

Fredde

Citat från: homer skrivet 28 juni 2011, 22:28:30 PM
man har kostat på fjollorna en hel del ser de ut som, men ny inredning och nylackad på sina ställen... synd att man inte satte dit AC också, de blir hemskt varmt i dem där bussarna

Tror samtliga är helt omlackerade. Såg några som man hade bytt en hel del plåtar på innan omlackering.


Olle

#6
Linje 620 körs väl fortfarande av Keolis (Busslink)

JAB

Citat från: Olle skrivet 28 juni 2011, 22:32:46 PM
Linje 620 körs fortfarande av Keolis (Busslink)

De omlopp som startar i Åkersberga körs av Busslink-Keolis, och de som startar i Norrtälje av Nobina.

danneh

Har då aldrig sett ett övertagande med såpass få nya bussar (av totala mängden). Eller är en del bara temporära i väntan på fler?

homer

Citat från: danneh skrivet 28 juni 2011, 22:55:46 PM
Har då aldrig sett ett övertagande med såpass få nya bussar (av totala mängden). Eller är en del bara temporära i väntan på fler?

ja lite konstigt är de, med tanke på hur mycket nytt som Keolis köper till dem kontrakt man tar över från Nobina om 2 månader, dessutom inga miljöfordon, vilket är konstigt eftersom det är SL vi pratar om

(jo jag såg dekalen att de går att göra DD'arna på RME men de är väl frågan om de verkligen görs...)

Bussföraren

Citat från: homer skrivet 28 juni 2011, 22:28:30 PM
man har kostat på fjollorna en hel del ser de ut som, men ny inredning och nylackad på sina ställen... synd att man inte satte dit AC också, de blir hemskt varmt i dem där bussarna

Det är ju en rent ekonomisk fråga, när beställaren inte önskar sådant så finns det knappast nån som kostar på att montera dyr underhållskrävande extrautrustning som ändå inte fungerar efter något år utan bara är vikt att släpa omkring på.

Bussföraren

Citat från: homer skrivet 28 juni 2011, 23:26:23 PM
ja lite konstigt är de, med tanke på hur mycket nytt som Keolis köper till dem kontrakt man tar över från Nobina om 2 månader, dessutom inga miljöfordon, vilket är konstigt eftersom det är SL vi pratar om

(jo jag såg dekalen att de går att göra DD'arna på RME men de är väl frågan om de verkligen görs...)

Man kan ju anta att en stor del av nyanskaffningarna av miljöfordon till Keolis är fullt finansierade av SL enligt tidigare koncept, förutom RME då.

Gas o etanolbussar i Roslagen har väl knappast varit önskvärt även om man då fått en helt ny vagnpark.

Carl Eric

Citat från: Ted S skrivet 28 juni 2011, 22:00:10 PM
Ingen har reagerat på den här bilden ännu. Allt är inte vagnsnummer här i livet.

/Ted

Läste i tidtabellen att Keolis skulle köra 620, men eftersom att jag bara såg Nobina bussar på den linjen så trodde jag att det hade blivit tryckfel eller något i den stilen...


Citat från: homer skrivet 28 juni 2011, 23:26:23 PM
ja lite konstigt är de, med tanke på hur mycket nytt som Keolis köper till dem kontrakt man tar över från Nobina om 2 månader, dessutom inga miljöfordon, vilket är konstigt eftersom det är SL vi pratar om

(jo jag såg dekalen att de går att göra DD'arna på RME men de är väl frågan om de verkligen görs...)

Alla bussar (även Fjollorna) skall köras på RME, så fort man har kört slut på Dieseln som man fick bussarna fulltankade med.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Ser inga bilder  är väl inte hela världen heller då det visats så många bilder härifrån
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussföraren

Citat från: calken skrivet 29 juni 2011, 08:39:21 AM


Alla bussar (även Fjollorna) skall köras på RME, så fort man har kört slut på Dieseln som man fick bussarna fulltankade med.

Är dessa motorer ombyggda för RME drift?

RME har ju en förmåga att ställa till det allrahelst vintertid så blir det en kall vinter kan man nog gissa att det blir många driftstörningar o kalla bussar när inte Webastoaggregaten vill starta.