Några nystartade SL-linjer den 23 augusti

Startat av Mikael T Nilsson, 23 augusti 2010, 19:19:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på nya SL-linjer som startade idag (23 augusti). Linje 52 har återuppstått, men med linjesträckningen Fridhemsplan-Nybroplan. Här ser vi Hornsbergs (?) flexvagn 5131. Det verkar som att Busslink Hornsberg är trafikutövare. I övrigt gick det ordinarie Hornsbergsvagnar på linjen.



Nya högtrafiklinje 565X trafikerar sträckan Cityterminalen-Upplands Väsby/Johannelund. Arriva är trafikutövare.



Nya högtrafiklinje 687 trafikerar sträckan Kista centrum-Vallentuna (Norrgården). Jag trodde att det skulle bli Busslink Täby som skulle trafikera linjen. I t ex tidtabellen för Täby, där linje 687 ingår, framgår inte att den trafikeras av Arriva.

Är det Arriva Vallentuna som trafikerar linje 687? I så fall har man fått ledbussar, vilket man inte hade tidigare.

Arriva 7053 är för övrigt f.d. Swebus 6322, en av Swebus Märstas första etanolledbussar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buss-busen


När linje 7 förlängs till Hornsberg, så läggs väl 52:an ner igen?

Optimal

30-31 Är söderhallens flexar, Hornsbergs flexar har nr 37-38 har jag för mig.

Andreas

Citat från: Buss-busen skrivet 24 augusti 2010, 16:11:21 PM
När linje 7 förlängs till Hornsberg, så läggs väl 52:an ner igen?

Nja, varför det? Vilken buss skall exempelvis resenärerna på Pontonjärsgatan åka med då?  ;) 52:an får gärna överleva, med den fantastiska tabell som den dessutom har fått, dvs. att den har 10-minuterstrafik mellan vissa tidpunkter alla dagar i veckan. Nu skall jag ju inte svära på det eftersom jag inte vet, men 56:an lär väl kortas av istället när spårvägslinjen börjar förlängas hit och dit, spårvagnen kommer ju som det ser ut att stanna vid båda av 56:ans sluthållplatser, Hornsberg och Hakberget. Eller ja, något sånt på ett ungefär iaf... :P

Robert Brink

CitatDet verkar som att Busslink Hornsberg är trafikutövare.

Vad jag vet så är det Hornsberg ja! Söderhallen har tagit över 69/69K som ersatt 47:an!

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Jim skrivet 24 augusti 2010, 17:02:30 PM
30-31 Är söderhallens flexar, Hornsbergs flexar har nr 37-38 har jag för mig.

Tack för uppgiften. Då fick den göra ett inhopp på Hornsbergs linje.


Citat från: Robert Brink skrivet 24 augusti 2010, 18:42:39 PM
Vad jag vet så är det Hornsberg ja! Söderhallen har tagit över 69/69K som ersatt 47:an!

//R

Tack för uppgiften. Ja, jag har märkt att Söderhallens MAN-boggiebussar numera är mycket vanliga på linje 69/69K.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Martin Maltkvist

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 24 augusti 2010, 19:11:11 PM
Tack för uppgiften. Då fick den göra ett inhopp på Hornsbergs linje.


Tack för uppgiften. Ja, jag har märkt att Söderhallens MAN-boggiebussar numera är mycket vanliga på linje 69/69K.
Så sent som i eftermiddag körde jag 7527 på 69:an och jag har också sett att linjen är frekventerad av boggiebussar.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Omnilasse

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2010, 19:19:18 PM

Nya högtrafiklinje 687 trafikerar sträckan Kista centrum-Vallentuna (Norrgården). Jag trodde att det skulle bli Busslink Täby som skulle trafikera linjen. I t ex tidtabellen för Täby, där linje 687 ingår, framgår inte att den trafikeras av Arriva.

Är det Arriva Vallentuna som trafikerar linje 687? I så fall har man fått ledbussar, vilket man inte hade tidigare.

Arriva 7053 är för övrigt f.d. Swebus 6322, en av Swebus Märstas första etanolledbussar.

Det stämmer att det är Arriva som kör 687. Vallentuna är ju inget eget trafikområde - utan en uppställningsplats. Vet inte hur Arriva gör, men tror nog man vill merutnyttja vagnarna mer effektivt än att ha dem för ett par turer per dag på en linje, så antagligen låter man dem utgå från Märsta. Mellan Kista och Upplands väsby - Märsta går det ju rätt fort att köra ändå.

Omnilasse

Citat från: Andy91 skrivet 24 augusti 2010, 17:13:07 PM
Nja, varför det? Vilken buss skall exempelvis resenärerna på Pontonjärsgatan åka med då?  ;) 52:an får gärna överleva, med den fantastiska tabell som den dessutom har fått, dvs. att den har 10-minuterstrafik mellan vissa tidpunkter alla dagar i veckan. Nu skall jag ju inte svära på det eftersom jag inte vet, men 56:an lär väl kortas av istället när spårvägslinjen börjar förlängas hit och dit, spårvagnen kommer ju som det ser ut att stanna vid båda av 56:ans sluthållplatser, Hornsberg och Hakberget. Eller ja, något sånt på ett ungefär iaf... :P
Knappast någon av dem. 56 trafikerar ju Hornsbergs strand, vilket väl är det egentliga upptagningsområdet. Däremot lär den väl få annan sluthållplats och antagligen kommer den väl ansluta till spårvagnen vid Hornsberg. Händer det något är det nog med linje 1, men samtidigt är det ju inte vettigt att "dela på den", så vi får väl se vad som händer.

Måns Johannesson

Citat från: Omnilasse skrivet 24 augusti 2010, 20:19:11 PM
Det stämmer att det är Arriva som kör 687. Vallentuna är ju inget eget trafikområde - utan en uppställningsplats. Vet inte hur Arriva gör, men tror nog man vill merutnyttja vagnarna mer effektivt än att ha dem för ett par turer per dag på en linje, så antagligen låter man dem utgå från Märsta. Mellan Kista och Upplands väsby - Märsta går det ju rätt fort att köra ändå.

Misstänker att det inte finns etanolpump i Vallentuna heller och i så fall kan ju inte denna ledbuss vara stationerad där.

/Måns

Nico


Citat från: Jim skrivet 24 augusti 2010, 17:02:30 PM
30-31 Är söderhallens flexar, Hornsbergs flexar har nr 37-38 har jag för mig.

Nästan, Söderhallen har f.n. 5130-5132 och Hornsberg 5137-5138 medan Råsta slutligen har 4612-4613.



Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 augusti 2010, 19:23:29 PM
Så sent som i eftermiddag körde jag 7527 på 69:an och jag har också sett att linjen är frekventerad av boggiebussar.

En av orsakerna till att flytta över linjen till Söderhallen är nog för att få chansen att merutnyttja just boggivagnarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 augusti 2010, 21:09:19 PM
Misstänker att det inte finns etanolpump i Vallentuna heller och i så fall kan ju inte denna ledbuss vara stationerad där.

/Måns

Det är sant. Förmodligen är bussen stationerad i Märsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Optimal

Citat från: Nico skrivet 24 augusti 2010, 22:44:59 PM
Nästan, Söderhallen har f.n. 5130-5132 och Hornsberg 5137-5138 medan Råsta slutligen har 4612-4613.



En av orsakerna till att flytta över linjen till Söderhallen är nog för att få chansen att merutnyttja just boggivagnarna.


Okej. Då är 5132 ett nytillskott. För den fanns inte förut.

Nico


Saker och ting förändras gärna över tid. Söderhallen sätter sedan typ 1, 1½ år ut flex 1, flex 2 samt även flex 7... därav 5132.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 augusti 2010, 19:23:29 PM
Så sent som i eftermiddag körde jag 7527 på 69:an och jag har också sett att linjen är frekventerad av boggiebussar.



Hej,

Här är en vardagsbild på 69:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.