Nobina kör för Swebus (Express)

Startat av Mikael T Nilsson, 06 augusti 2010, 15:50:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Vid några enstaka tillfällen kan man se länstrafiklackerade Nobina-bussar i Swebus (Express)-trafik. Här är Nobina 5837 i Värmlandslack som ska trafikera Swebus Express linje 888 till  Karlstad. Notera Swebus-skyltningen vid frontrutan. Vagn 5837 har påhängt godsrum i aktern.

Tidigare under sommaren såg jag Västtrafik-lackerade Nobina 5604 (Volvo 9700) i trafik på Swebus Express linje 839 mellan Jönköping och Karlstad.

Dessutom har Ersa tidigare visat en bild på UL-lackerade Nobina 6330 eller 6331 i Swebus Express-trafik här på Bussnack. Så det verkar som att Swebus Express mest lånar in riktiga långfärdsbussar om behov finns.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Knut

Skal jo være en viss komfort i innsatsvognene også da.
De er vel ofte bedre enn våre egne vogner.
Eneste som mangler er internett
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Stefan P

Hej

Det är 6331 som visats med UL-lack, det är en gammal Rasken buss som bor i Uppsala.
6332, 6333 finns i Tierp.

mvh Stefan P

Mikael T Nilsson

Citat från: Knut skrivet 06 augusti 2010, 15:56:12 PM
Skal jo være en viss komfort i innsatsvognene også da.
De er vel ofte bedre enn våre egne vogner.
Eneste som mangler er internett

Ja, det är bra att det krävs en viss standard på Swebus långlinjer.

Citat från: Stefan P skrivet 06 augusti 2010, 15:58:23 PM
Hej

Det är 6331 som visats med UL-lack, det är en gammal Rasken buss som bor i Uppsala.
6332, 6333 finns i Tierp.

mvh Stefan P


Tack för uppgiften. Har för mig att även 6330 finns i Uppsala. 6328-29 är stationerade i Skaraborg och bär Västtrafiks färgsättning.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Jag har aldrig sett 6330 på Uppsala depån fastän jag arbetar där så frågan var är den stationerad någonstans?

Den buss vi har med mer klass är en annan gammal rasken buss 5592.

mvh Stefan P

Bese001

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2010, 16:16:21 PM
Ja, det är bra att det krävs en viss standard på Swebus långlinjer.

Tack för uppgiften. Har för mig att även 6330 finns i Uppsala. 6328-29 är stationerade i Skaraborg och bär Västtrafiks färgsättning.
6330 flyttade till Vänersborg 2009-03 enligt mina noteringar.

Wetjo

Mora brukar rycka ut med 703x-vagn vid behov... Är det 37 eller 39?

Mikael T Nilsson

Citat från: Stefan P skrivet 06 augusti 2010, 16:23:48 PM
Hej

Jag har aldrig sett 6330 på Uppsala depån fastän jag arbetar där så frågan var är den stationerad någonstans?

Den buss vi har med mer klass är en annan gammal rasken buss 5592.

mvh Stefan P

Citat från: Bese001 skrivet 06 augusti 2010, 16:32:19 PM
6330 flyttade till Vänersborg 2009-03 enligt mina noteringar.

Tack för era uppgifter. Såg att det var 6331 jag hade fotograferat i UL-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Wetjo skrivet 06 augusti 2010, 16:57:40 PM
Mora brukar rycka ut med 703x-vagn vid behov... Är det 37 eller 39?

Kul! Då kan man alltså även se Dalatrafik-lackerade bussar i Swebus Express-trafiken.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christer K

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2010, 15:50:53 PM

Vid några enstaka tillfällen kan man se länstrafiklackerade Nobina-bussar i Swebus (Express)-trafik. Här är Nobina 5837 i Värmlandslack som ska trafikera Swebus Express linje 888 till  Karlstad. Notera Swebus-skyltningen vid frontrutan. Vagn 5837 har påhängt godsrum i aktern.

Tidigare under sommaren såg jag Västtrafik-lackerade Nobina 5604 (Volvo 9700) i trafik på Swebus Express linje 839 mellan Jönköping och Karlstad.

Dessutom har Ersa tidigare visat en bild på UL-lackerade Nobina 6330 eller 6331 i Swebus Express-trafik här på Bussnack. Så det verkar som att Swebus Express mest lånar in riktiga långfärdsbussar om behov finns.

Från Karlstad har man ofta kört med egen buss före man hyr in någon annan. Tar man in någon buss från Karlstad så brukar det vara Väsebussarna eller Väse buss och taxi, från Örebro brukar det vara Sjömans buss som kör förstärkning.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Knut

Brukes Schau's , HML og Unibuss også endel på 888. Hender at Schau's har noe Giever henting/levering. Kan da hjelpe til bde mellom Oslo - Karlstad og Karlstad - Stockholm
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2010, 15:50:53 PM
Vid några enstaka tillfällen kan man se länstrafiklackerade Nobina-bussar i Swebus (Express)-trafik. Här är Nobina 5837 i Värmlandslack som ska trafikera Swebus Express linje 888 till  Karlstad. Notera Swebus-skyltningen vid frontrutan. Vagn 5837 har påhängt godsrum i aktern.

Värmlandsbussar på linje 888 skulle inte jag vilja kalla för "enstaka tillfällen", för det är flera gånger i månaden som 4977, 5837, 5440 och andra kan ses på 888:an. Nobina/Swebus depå i Karlstad är jag helt klart imponerad av, pga deras förmåga att själva kunna förstärka sina linjer. Vore kul om Uppsala kunde skicka en UL-vagn i släptåg till våra avgångar mot Örebro och Linköping, men det lär nog aldrig inträffa.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33848.0

Citat från: Stefan P skrivet 06 augusti 2010, 16:23:48 PM
Den buss vi har med mer klass är en annan gammal rasken buss 5592.

När det gäller UL-bussar i Swebustrafik är det till skillnad från 888:an fråga om lån av buss som ordinarie Swebusförare kör. Även om 6331 passar bättre pga högre utrustningsnivå är det dock 5592 som vi oftast får låna till Swebus på vissa körningar där bussen börjar och slutar i Uppsala. Dock har Marc fått bäst bilder på den i Swebustjänst, enligt min åsikt:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=29055.0

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2010, 15:50:53 PM
Tidigare under sommaren såg jag Västtrafik-lackerade Nobina 5604 (Volvo 9700) i trafik på Swebus Express linje 839 mellan Jönköping och Karlstad.

5604 har mig veterligen aldrig tillhört dåvarande Swebus (dagens Nobina), utan tillhör Swebus Express AB. Den är blålackad enbart pga att den körde en kort morgontur för Västtrafik i Västra Götalands län (Skövde?) och rullade sedan på de egna Expresslinjerna till 80-90%. Men att köra en kort morgontur i Expresslack var ju självklart otänkbart och bussen blev därför blå. Idag körs man inte denna VT-tur, men bussen får vara fortsatt blå tills den säljs externt eller till Nobina.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32696.0

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 06 augusti 2010, 22:36:11 PM
Värmlandsbussar på linje 888 skulle inte jag vilja kalla för "enstaka tillfällen", för det är flera gånger i månaden som 4977, 5837, 5440 och andra kan ses på 888:an. Nobina/Swebus depå i Karlstad är jag helt klart imponerad av, pga deras förmåga att själva kunna förstärka sina linjer. Vore kul om Uppsala kunde skicka en UL-vagn i släptåg till våra avgångar mot Örebro och Linköping, men det lär nog aldrig inträffa.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=33848.0

5604 har mig veterligen aldrig tillhört dåvarande Swebus (dagens Nobina), utan tillhör Swebus Express AB. Den är blålackad enbart pga att den körde en kort morgontur för Västtrafik i Västra Götalands län (Skövde?) och rullade sedan på de egna Expresslinjerna till 80-90%. Men att köra en kort morgontur i Expresslack var ju självklart otänkbart och bussen blev därför blå. Idag körs man inte denna VT-tur, men bussen får vara fortsatt blå tills den säljs externt eller till Nobina.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32696.0

Aha, tack för dessa uppgifter. Jag misstänkte tidigare att det var mer sällsynt med Värmlandslackerade bussar i Swebus-trafiken. Jag hade sett samma tur på linje 888 varje dag samma vecka och endast en av turerna (fredag) trafikerades av buss i Värmlandslack. Intressant med den Västtrafik-lackade SB Express-bussen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

1896

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 06 augusti 2010, 16:59:37 PM
Kul! Då kan man alltså även se Dalatrafik-lackerade bussar i Swebus Express-trafiken.

Redan på Wasa tiden kunde man se Rättviks Dalalackade 2924, en Scania Ajokki Royal, boggi, på Swebus Express, Stockholms linje.

virtual1

Citat från: 1896 skrivet 10 augusti 2010, 17:53:28 PM
Redan på Wasa tiden kunde man se Rättviks Dalalackade 2924, en Scania Ajokki Royal, boggi, på Swebus Express, Stockholms linje.

Tror att det var vanligare förr än nu t.o.m. - eller var 2924 dedikerad till expressen?