SJ-buss Scania CR 111

Startat av Nicklas Vasa, 10 september 2007, 16:47:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Det fanns även i Borås skyltskåp längst bak det hännde ibland att föraren "glömmde" att använda den bakre skylten.  Scania cr 111 är ju annars en himmla snygg buss.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 september 2007, 20:41:36 PM
Det fanns även i Borås skyltskåp längst bak det hännde ibland att föraren "glömmde" att använda den bakre skylten.  Scania cr 111 är ju annars en himmla snygg buss.

Det förekom också att siffrorna i skyltskåpet bak vevades fram så att bara nederkanten resp överkanten på siffrorna syntes. I synnerhet på linjerna 4 och 24 som ett tag i början av 1960-talet hade samma omlopp var detta vanligt. För att underlätta vevandet var 4 och 24 placerade intill varann, men många förare rationaliserade genom att ställa de båda siffrorna i ett mellanläge.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Det var väl nästan kutym att alla bara använde frontskylten....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 september 2007, 14:44:56 PM
Det var väl nästan kutym att alla bara använde frontskylten....

På många platser var det så. Men inte i Borås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 september 2007, 18:47:00 PM

I Uppsala fanns det tidigare än 1977. Det infördes omkring 1973 på Scania CR 111

Nog borde de ha sett moderna ut på den tiden. Siffrorna har ett digitalt snitt vilket var högsta mode på den tiden. Dessutom har de fördelen att man ställer om dessa med att trycka på knappar från förarplatsen och det var förarna inte bortskämda med på den tiden. På den tiden fick de annars veva manuellt vid varje skyltskåp och på t ex Uppsalas bussar fanns det 4 skyltskåp på varje buss. Nackdelen med dessa var däremot att de blev svårlästa om solen låg på skyltarna

Lite OT men de digitala siffrorna kunde man se för första gången på resultatstavlor vid OS i Mexico 1968  :-*