Huvudmeny

Nyleverans?

Startat av Cyklisten, 03 september 2009, 19:41:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Två likadana MAN-bussar sågs i Helsingborgs hamn idag vid lunchtid. Det som slog mig var att de inte hade diodskyltar som de andra region-MAN i Skåne. Vem kan ha beställt dessa, Veolia kanske? En dålig bild tagen i regnet:


Walter

Tja det kan ju vara Arriva, Swebus, Thygessons kanske?

En fråga på samma ämne, ska Swebus Lund/Malmö få fler gasbussar till den utökade trafiken Malmö-Lund på linje 169 och 170? Idag körs ju en del av dessa avgångar av annat än pendel-gas.

Swebus behöver ju nya vagnar till den vunna trafiken runt Ängelholm, vet dock inte antalet eller om det blir MAN. Gas ska det vara i vilket fall.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CS

Verkar ju lite konstigt att dom går över till flipdot när dom har diodskyltar på resten. Det tyder ju på att det är en annan operatör eller så har man av nån anledning konstaterat att det var bättre förr...

Ulf Rådeström

#3
Swebus skall ha 8 bussar till Malmö-Lund, vilket är en sedan länge planerad utökning - så svaret fanns i Walters inlägg.
För övrigt innan det tar eld uppe på era huvuden: 0100,0103,0104,0168-0172  ;)

//Uffe

Cyklisten

Varför har man börjat en sådan konstig nummerserie med 0XXX? Här syftar jag även på Stockholm.

Leif D

Citat från: CS skrivet 03 september 2009, 20:41:16 PM
Verkar ju lite konstigt att dom går över till flipdot när dom har diodskyltar på resten. Det tyder ju på att det är en annan operatör eller så har man av nån anledning konstaterat att det var bättre förr...

Utan att veta så kan jag nämna att det finns skyltar med "flipdot" och lysdioder, brukar vara gröna lysdioder....
Denna numera ganska gamla vagn är ett exempel på en buss som har sådana.

Att det är gröna lysdioder avslöjar ju kameran, efter som de precis som orange o gula dioder lyser med viss frekvens, det är därför texten är skarpare bitvis. Hadde detta varit enbart dioder, hade enbart en bit av texten synts på fotot.

Orsaken att man bytt, kan ju ha med pris att göra, eller kanske fanns det bussar på hyllan att köpa, vilket innebar ganska snabb leverans ??   Kanske vet någon den verkliga orsaken ?
;-)

Ulf Rådeström

#6
Citat från: Cyklisten skrivet 04 september 2009, 13:38:36 PM
Varför har man börjat en sådan konstig nummerserie med 0XXX? Här syftar jag även på Stockholm.

Antar att du läser snacket någon gång ibland iaf - ser ju att du gör en del inlägg.
Fakta om varför finns i följande trådar  :)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27589.0 (sida två senaste inlägget)
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=26962.0 (även här finns en del fakta)

Det finns ännu fler trådar där detta har avhandlats ett flertal gånger - men jag orkar inte leta upp dom just nu...och tyvärr inte heller dra valsen om varför en fjärde eller om det är en femte gång....

Om du däremot undrar varför man just valde att börja om från början igen med 0001 så börjar det bli fullt..8- och 9000-serierna används för bland annat tjänstefordon

MrRep

Denna bör väl heta 0170 och går under Swebus flagga för TO: Södra Skåne. Totalt kommer det att lev. 5 bussar till Skåne enligt den på bilden för att utöka vagnparken Malmö-Lund och dess nya linje 170.

För närvarande så står två av dessa bussar (0168 & 0169) på Swebus verkstad i Malmö för att bli utrustade med C90, Komradio, biljettmaskin och div. prylar. Anledningen till Flipdot skyltar är att de andra helt enkelt är skit!

Samt kommer två bussar att lev. till Norra Skåne

larsson72

Ja det har du ju helt rätt i Mr Rep.
Jag skall köra in i morgon och på Söndag
och montera in C90,Comradio och Biljettmaskiner på dem häckarna.
En massa fel vid lev. som vanligt!!!!
Tröttande för oss som skall montera
alla saker i dem.
Men men det går ju ändå.

Ulf Rådeström

Citat från: MrRep skrivet 04 september 2009, 21:06:28 PM
Denna bör väl heta 0170 och går under Swebus flagga för TO: Södra Skåne. Totalt kommer det att lev. 5 bussar till Skåne enligt den på bilden för att utöka vagnparken Malmö-Lund och dess nya linje 170.

För närvarande så står två av dessa bussar (0168 & 0169) på Swebus verkstad i Malmö för att bli utrustade med C90, Komradio, biljettmaskin och div. prylar. Anledningen till Flipdot skyltar är att de andra helt enkelt är skit!

Samt kommer två bussar att lev. till Norra Skåne

Hej!
Nyfiken som jag är undrar jag varför just den på bilden är 0170..misstänker att den levererats eller står på något särskilt ställe?
Jag var på MAN i Helsingborg i tisdags och då kändes det inte som om man kommit så långt med bussarna, åtminstone var inga vagnsnummer ditsatta.

Intressant att fem skall till Malmö och två till norra Skåne - men var skall den åttonde?

Cyklisten

Citat
Det finns ännu fler trådar där detta har avhandlats ett flertal gånger - men jag orkar inte leta upp dom just nu...och tyvärr inte heller dra valsen om varför en fjärde eller om det är en femte gång....

Om du däremot undrar varför man just valde att börja om från början igen med 0001 så börjar det bli fullt..8- och 9000-serierna används för bland annat tjänstefordon

Det var det senare jag var nyfiken på, det kändes konstigt med övergången från 66/67XX till 0XXX. Men nu vet jag!

MrRep

#11
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 04 september 2009, 22:34:47 PM
Hej!
Nyfiken som jag är undrar jag varför just den på bilden är 0170..misstänker att den levererats eller står på något särskilt ställe?
Jag var på MAN i Helsingborg i tisdags och då kändes det inte som om man kommit så långt med bussarna, åtminstone var inga vagnsnummer ditsatta.

Intressant att fem skall till Malmö och två till norra Skåne - men var skall den åttonde?

Eftersom de två första redan kommit så vart detta ett rent antagade. Den skall stå på Man i Helsingborg där de utför lite leveransarbete innan den går vidare till Malmö. Vagnsnummer monteras på Swebus i Malmö.

Enligt följande:

Swebus-Södra Skåne  TDK262   0168
Swebus-Södra Skåne  EFE733   0169
Swebus-Södra Skåne  BDM621   0170
Swebus-Södra Skåne  TDJ688   0171
Swebus-Södra Skåne  BEB045   0172
Swebus-Norra SKåne  WZL138   0103
Swebus-Norra Skåne  DEO259   0104

MrRep

Citat från: larsson72 skrivet 04 september 2009, 21:33:09 PM
Ja det har du ju helt rätt i Mr Rep.
Jag skall köra in i morgon och på Söndag
och montera in C90,Comradio och Biljettmaskiner på dem häckarna.
En massa fel vid lev. som vanligt!!!!
Tröttande för oss som skall montera
alla saker i dem.
Men men det går ju ändå.

Jaså blir det biljettmaskin i helgen också!? Då blir det kanske drift på måndag iaf hehe... Jag kommer in och gör dig sällskap bereoende på när jag vaknar och om jag orkar att jobba ;)

Bussmicke

Innebär Swebus-Norra SKåne  Ängelholm eller Helsingborg?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Rådeström

Citat från: Bussmicke skrivet 05 september 2009, 07:45:37 AM
Innebär Swebus-Norra SKåne  Ängelholm eller Helsingborg?

Det innebär med all säkerhet Helsingborg eftersom man säkert fått en liknande ökning på expresslinjerna där liksom i södra Skåne.
Höganäs-Helsingborg etc linjer körs ju med gasbussar ibland, men då med utgångspunkt från depån i Helsingborg.

Ängelholm har ingen gastankningsanläggning vid den lilla uppställningsplats Swebus har där.