Huvudmeny

Busslink 33xx

Startat av Fredrik Gelin, 03 augusti 2009, 20:45:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Idag såg jag minst tre blåa och en röd av dessa ståendes hos Busmarket i Huddinge. Därutöver två stycken hos Volvo också.
Hur kommer det sig att man stripar dom (för den delen väldigt snyggt), utrustar dom för att sedan knappt ta dom i trafik innan man säljer? Har man plötsligt kommit på att de inte behövs eller vad använder man istället?

virtual1

Citat från: CS skrivet 25 augusti 2009, 22:54:18 PM
Idag såg jag minst tre blåa och en röd av dessa ståendes hos Busmarket i Huddinge. Därutöver två stycken hos Volvo också.
Hur kommer det sig att man stripar dom (för den delen väldigt snyggt), utrustar dom för att sedan knappt ta dom i trafik innan man säljer? Har man plötsligt kommit på att de inte behövs eller vad använder man istället?

Jasså det är där de är :-( - ju vart helt omöjligt att se några av dessa ute i trafik i stan IAF... fick 3305 idag!

Ersa

#17
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 augusti 2009, 16:12:30 PM
3314 ex Swebus 5020 har ett förflutet i Jönköpingstrakten av lacken att döma:


Efter Jönköping vikarierade den i Umeå fram till slutet av 2008, vilket blev det sista den gjorde i Swebus regi.
Skyltdestination nr 134 'Ultra' är undertecknad ansvarig till efter den ställdes undan i Umeå i vintras. :P Lite underligt att den interna C90:n aldrig blankskyltat bort denna text på flera månaders på- och avvridande av huvudströmmen.

Någon månad innan var själva målet med resan lite mer svår att tyda:


AO

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 augusti 2009, 16:12:30 PM
3315 ex Swebus 5252 har jag ingen "förebild" på, men av spåren på rutorna att döma har den ett förflutet i Gävletrakten:



F.d. 5252 kommer ursprungligen ifrån Hudiksvall där den rullade fram till sommaren 2006. Sedan rullade den drygt två år i Gävle innan den till sist vikarierade i Umeå. Denna är, till skillnad motför många av sina syskon bland Swebus B7LA, en väldigt fräsh och trevlig vagn, troligtvis en av de "minst dåliga" B7LA som finns. Finns även de gamla Gävlevagnarna 5012 och 5017 där? Hoppas inte det för er skull, vilka risvagnar...

Fredrik Gelin

Citat från: CS skrivet 25 augusti 2009, 22:54:18 PM
Idag såg jag minst tre blåa och en röd av dessa ståendes hos Busmarket i Huddinge. Därutöver två stycken hos Volvo också.
Hur kommer det sig att man stripar dom (för den delen väldigt snyggt), utrustar dom för att sedan knappt ta dom i trafik innan man säljer? Har man plötsligt kommit på att de inte behövs eller vad använder man istället?
Nja, orsaken att bussarna står på Busmarket är att de inte får plats i Hornsberg samt att det inte finns någon Volvomek i Hornsberg.
Eftersom bussarna dessutom inte har varit helt felfria har det beslutats att bussarna skall stationeras i Huddinge hos Busmarket där det finns både uppställningsplats och verkstad som kan ta hand om bussarna vid behov...
//Fredrik

Bussmicke

Det var skönt att höra, här i Kønenhavn finns det inte så diggabla bussar.
Får i stället njuta av annat
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

jocke

bidrar väl med en "förebild" på 5252 då, gävle sommaren 2008

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Robert Brink


Gammal tråd, men lyfter fram den igen! Fick en em styrning på Råsta idag med början på 509! Vid prickning så får jag 3301, tog ett tag innan jag kom på vad det var för någon vagn!
Efter lite krångel att hitta huvudströmbrytaren som man gömt lite snyggt(fick hjälp av en verkstadskille som stod bredvid...), så bar det iväg från garaget! Var väldigt nyfiken på hur denna fd Partillevagn skulle vara att köra, tidigare vagnar som kommit från Partille har varit väldigt trevliga.
Förutom att summern för vikbromsen felindikerade varje gång man stannade och upp till ungefär 40km/h(ett fel som slutade efter 45min!!!), så var jag helnöjd! Eftersom den är nedväxlad, så var det absolut inga problem att komma upp i fart snarare tvärtom.... Och styrning växling samt bromsar fanns det inget att klaga över!
Däremot väldigt irriterande att hela instrumenteringen ändras med ratten, tur man sa nej till det på dom Volvo vagnar med samma instrumentering som levererades till Stockholm direkt!

//R