Huvudmeny

Swebus 0494

Startat av j-a, 22 juli 2007, 00:07:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2007, 13:03:10 PM
Härjedalen ingår i Jämtlands län. Men hur är det: har Swebus någon trafik i Norrbottens län numera? Och kör de något i Västmanlands län?
Har för övrigt de tre statliga bussbolagen (SJ, GDG, Posten) sedan upphandlingarna sedan upphandlingarna började 1981 varit representerade i alla län? Hur var det med Södermanlands län, Örebro län och Västmanlands län? 

Swebus har kört och kör lite kring Flen/Nyköping i Söderman län. I Örebro län har man lite kvar i Nora trakten. Man finns i Västerås, men harnog inget för LHM. I Norrbotten förlorade man i Malmberget, men hur är det i Kiruna?
I branschen 37 år

Erol

Swebus kör väl allt i Flen förutom Pulsen som är genomgående? Katrineholm är väl också Swebus trafik i också? 780 är ju en sån linje som Swebus har och jag vet att Flen kör till K-holm för service.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 23 juli 2007, 13:25:40 PM
Swebus har kört och kör lite kring Flen/Nyköping i Söderman län. I Örebro län har man lite kvar i Nora trakten. Man finns i Västerås, men harnog inget för LHM. I Norrbotten förlorade man i Malmberget, men hur är det i Kiruna?

Visst. Blev lite fel där. Skulle ha stått "hur var det vid upphandlingarna 1981 i början"? Swebus har fått trafik i de där nämnda länen lite senare.
Stadstrafiken i Kiruna körs sedan förra året av Hörvalls. Även Kiruna Trafik AB (det nya) tog väl över en del trafik från Swebus.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juli 2007, 09:06:41 AM
Möjligheten att byta arbetsställe över regiongränserna var starkt begränsade vid Swebus vs SJ Buss, de flesta platser täcktes gm Övertaliga inom o utom regionerna och många andra vakanser lystes bara ut lokalt.
De som hamnade inom fd Dil området som kom söderifrån gjorde detta i samband med att de blivit övertaliga (Fanns ett gäng fd GDG:are i Jämtland som kom upp på dett sätt, mer eller mindre motvilligt.

Mellan vissa regioner innebar en flytt att man i princip ansågs som nyanställd (förutom att LAS datumet låg kvar).

//Lars

Håller inte med dig Lars. Jag sökte till flera orter bland annat Söderhamn och Umeå fick anställningen där men fegade faktiskt. Ångrar att jag inte tog Uå idag.
I branschen 37 år