Några bilder från bussmässan...

Startat av Marc, 22 oktober 2008, 08:25:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Nej jag tänkte inte skicka ut fler bilder från Buss & Persontrafik i Göteborg, där har vi nog antlingen besökt eller bildledes sett det mesta.
Samtidigt som vi hade vår lilla "mässa" i Götet, kom Spanjorerna på att arrangera en egen i Madrid. (kan ju även ha varit tvärtom? ;) )

Feria Internacional del Autobús y del Autocar, eller kort och gott FIAA.

Var:
IFEMA i Madrid, vilket är den stora mässanläggningen vid Barajas flygplats.

Storlek:
Fyllde till bredden två av mässhallarna. Betydligt större än Götet, men inte i klass med Kortrijk.

Besökare:
Från den angränsande skönhetsmässan kom några "miss", annars primärt mässbesökare från Iberiahalvön. Välbesökt, men definitivt inte trångt.

Fokus:
BUSSAR! På denna mässa var det bussar och nya modeller som stod i strålkastaren. Utrustning och bi-produkter intog en minimal yta.
Vad som låg högt på tapeten detta år var handikappanpassning. Vill inte säga att Spanien ligger efter, men lågentré och framförallt handikapplyftar i turistbussar väckte spaniorernas intresse.

Mässans inriktning:
Helt inriktad på närområdet! Utställarna kom främst från en massa spanska tillverkare, någon italienare, någon från Portugal. Från våra områden hade Solaris 1st!! Alpino utställd, i övrigt så fanns ingen som helst representation. Inte ens Volvo eller Scania på plats, vilket tydligt visar att man inte har något större intresse här nere.

Nåja, nog snack...till ett urval av bilderna:


En av de dominanta företagen på mässan.


Som sagt handikappanpassningens tid har kommit till Spanien.


Långlinjetrafik, notera lyften bak.


Irizar i4 har förbättrat sitt utseende, främst bakstammen. Denna har för övrigt en Volvo B9R.


Ayats hade inte så stor yta, en Bravo till Italien och denna skapelse till USA.


CAMO, gillade denna buss skarpt. Den ser fortfarande klassisk ut på något sätt!


Åter till en av de större utställarna.


Den enda buss som byggs på Alpernas norrsida...


Marcopolo visar stolt att även de kan få in en lyft!


NOGE med sina fruktansvärda monstergrillar på bussarna. Därför visar jag deras stadsbuss istället, som nu börjar rulla på Madrids gator.


En trevlig liten buss.


Avslutar med en 15m Beulas Glory som jag myglade in i ett av Niclas Rosenius inlägg utan att någon undrade.  ;)


Ulf Rådeström

En sak är säker - spanjorerna kan det här med bussdesign!
Många modeller som ser mycket bra ut, utan att se FÖR "hottade" ut.

Dock håller jag inte riktigt med dig om att varken Volvo eller Scania syntes. Visserligen lade man uppenbarligen tonvikten på karossörerna - men under varje kaross sitter ett chassi.

Noge-bussen på bilden kanske har ett Scania-chassi?
Scania säljer oerhört bra på den Spanska marknaden och är tvåa eller trea tror jag efter Mercedes (förståss) och ev. Volvo...eller om Volvo ligger efter Scania just nu.

//Uffe

Marc

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2008, 09:16:57 AM
Dock håller jag inte riktigt med dig om att varken Volvo eller Scania syntes. Visserligen lade man uppenbarligen tonvikten på karossörerna - men under varje kaross sitter ett chassi.
Visst är det så Uffe, nog fanns det både Scania och Volvo chassin. De hade dock ingen egen yta för egna produkter, Omni borde ju annars passa fint där nere. Men å andra sidan fanns varken Mercedes/Neoplan eller Setra på plats heller!

Walter

Citat från: Marc skrivet 22 oktober 2008, 08:25:37 AM


CAMO, gillade denna buss skarpt. Den ser fortfarande klassisk ut på något sätt!


Tycker denna liknar en korsning mellan en Citaro och en Vo 7700. Tackar för ett bra bildsvep.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Rosenius



   Riktigt trevliga bider från söder.

   Dom har ju en annan design än vi tråkiga nordbor  ;)

   //Niclas

Fredrik Gelin

Sjutton vad irriterad jag blev på att jag inte kunde hänga med denna gång, detta är ju annars mina favoritjaktmarker...
Kul att se bilderna därifrån, de bekräftade min teori om att det är en väldigt lokal mässa för Ibererna.
//Fredrik


Ersa

Trevligt med Camo och Caetano! :) Båda dessa portugisiska firmor bygger gärna bussar med Volvoplatta. När jag tänker efter var Volvo med bakmotor en av de vanligaste plattorna på alla bussar på Azorerna.

homer

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2008, 09:16:57 AM
En sak är säker - spanjorerna kan det här med bussdesign!


Tro de eller ej men jag håller med dig helt, mycket snygga bussar

Jonas Gustafsson

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 oktober 2008, 09:16:57 AM
En sak är säker - spanjorerna kan det här med bussdesign!
Många modeller som ser mycket bra ut, utan att se FÖR "hottade" ut.

Dock håller jag inte riktigt med dig om att varken Volvo eller Scania syntes. Visserligen lade man uppenbarligen tonvikten på karossörerna - men under varje kaross sitter ett chassi.

Noge-bussen på bilden kanske har ett Scania-chassi?
Scania säljer oerhört bra på den Spanska marknaden och är tvåa eller trea tror jag efter Mercedes (förståss) och ev. Volvo...eller om Volvo ligger efter Scania just nu.

//Uffe

Irisbus upplevde jag som vanligare än Volvo både i Barcelona och på Teneriffa (=min blygsamma erfarenhet av Spanien). Mercedes fanns gott om i Barcelona (i synnerhet Citaro) men saknades nästan helt på Teneriffa, där fanns däremot en hel del Scania.
Den översta bussen (Castrosua Magnus, en av de snyggaste busskarosser som finns) skall till T.I.T.S.A på Teneriffa.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Göransson


Fuck, man börjar slå igenom som bussgubbe....
/Magnus

Niklas Bygdestam

Citat från: Marc skrivet 22 oktober 2008, 08:25:37 AM



Avslutar med en 15m Beulas Glory som jag myglade in i ett av Niclas Rosenius inlägg utan att någon undrade.  ;)



Den här tycker jag ser riktigt snygg ut. Mäktig på något sätt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Göransson

Vet några gamla Spaceliner-åkare som kommer kolla in Gloryn närmare...
/Magnus

Simon Bertilsson

Irizaren är ju precis lika läcker som alltid! Beulaen var inte dum den heller. :)

Martin Maltkvist

Citat från: Marc skrivet 22 oktober 2008, 08:25:37 AM

Nästan så att den besegrar Irizar PB utseendemässigt...
Återigen: Spanjorerna kan det här med formgivning av bussar. ;)
Undrar om denna går att få på Scaniaplatta med tanke på Sennans Buss Beulas...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin