Busstrafiken på Ven

Startat av Cyklisten, 11 juni 2008, 19:11:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Igår fick jag äran att besöka den lilla ö väster om Landskrona. Båtresan tog cirka halvtimme, sedan blev det en ungefär dubbelt så lång promenad genom ön. Här kommer några bilder.

En liten Renault Master från Orusttrafiken har just lämnat Bäckvikens färjeterminal bakom sig




Här kommer en större bus, någon slags Volvo B6, körande på Landsvägen åt det motsatta hållet.




Här angörs Tyho Brahes museét, där det var gott om turister




Ändhållplats Kyrkbacken på andra sidan ön, bilden var något svårredigerad.




Vill man komma ut från Kyrkbackens hamn först måste ett ganska brant backe besegras




På väg hem åkte vi med den stora Volvo:n, här syns inredningen strax innan inströmningen av dagis/lågstadieklasser.




Där fanns även en Setra, som körde strax innan "vår" Volvo, jag vet inte riktigt om bussen ingår på något sätt i Skånetrafikens trafik.
Enligt http://www.venbussen.se så är det både Gunnar Persson och Orusttrafiken som kör för Venbussen som i sin tur kör för Skånetrafiken, om jag har förstått det rätt.




Setran lämnar Bäckviken




Ville man inte åka buss fanns det gott om friluftsalternativ: Traktordragna släp (såg tre sådana ekipage) eller cykeluthyrning, där man även kunde hyra tandemcyklar eller cykelkärror.



Walter

Fina bilder och ön är väl värt ett besök, för mat rekommenderas hamnkrogen som nås efter en lagom promenad som ökar aptiten
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

trevligt och annorlunda, men borde de inte vara gula bussar

Walter

Citat från: homer skrivet 11 juni 2008, 19:36:38 PM
trevligt och annorlunda, men borde de inte vara gula bussar

Ön är inte större än att det klassas som stadstrafik!  ;D
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Ven är trevligt. Det är lite av en egen liten värld där. Invånarna vill visst hellre återgå till gammal stavning och skriva Hven. När jag åkt dit har det funnits ett par båtar att välja mellan. Dels en äldre och mysig båt och dels en modernare som är ganska trist. Att bussarna är gröna tycker jag är lite konstigt. Jag tycker också att de borde vara gula istället. Grönt i Skåne betyder ju stadstrafik och Ven kan knappast klassas in som stad. Jag tycker i alla fall att ön är väldigt mysig. Det är också verkligen en "ökänsla" där. Var man än befinner sig på ön så ser man vattnet och blir påmind om att det just är en ö och inget fastland
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Kul att bilderna uppskattas! Det stod givetvis "Hven" på flera ställen, det var även gott om danska flaggor.
Jag har alltid funderat på att resa dit, men det fanns aldrig något tillfälle. Nu var det familjemöte, men de hade inget emot at jag fotade bussar.

Möllers

#7
mycket trevligt lägge sen man var där sisst.
Har varit där 4-5 gånger har med kört båt utan för ven med en gång.
Sen har jag varit där med skolan en gång sen med familjen vi fick gå i hella ven det tog timmar trött blev man.
Sen har jagt varit på fest i Ven en gång med.
Enda bussen jag har åkt i ven var den gammla MB som körde där innan.
Tycker dom skulle ha gjort en bro där skulle vara bra kunde man fotat båtar på bron i cyklat till ven med så trevligt så  ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias Möller. skrivet 11 juni 2008, 23:32:38 PM

Tycker dom skulle ha gjort en bro där skulle vara bra kunde man fotat båtar på bron i cyklat till ven med så trevligt så  ;D

När jag senast var på Ven så pratade jag med några om just tanken på en bro dit. Vi var några som mest på skoj tog upp ämnet. Vårt lilla förslag gick ut på en bro från Landskrona till Ven och sedan skulle det gå en bro till Danmark också. Det var givetvis bara ett skämt ;D

Just det där att man måste åka båt till Ven tycker jag är det som är charmen med Ven. Hade det funnits en bro till fastlandet hade öns charm förvunnit
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Möllers

Tror om 10 år finns det är bro där kanske en till på ven till Köpehamn så kan man cykla till vem det skulle vara myclet skoj att göra det biligt.

Johan Hansson

Har varit på ven några gånger och det är en ö som är mycket trevlig.
Jag har bott på Turistgården och vandrahemmet
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Nupski

Kör förarna som biltjuvar med tanke på hängstropparna över de inre stolarna  ;D

Cyklisten

Det var det jag inte fattade, trodde det var "stannar" givare, men det var det inte. Möller, ska du till Ven så slå mig ett mail.

Simon Bertilsson

#13
Trevliga bilder från en riktigt trevlig liten ö!
Vill man uppleva ön på riktigt så är det cykel som gäller, eller om man har ett par dagar, vandring. Det finns mängder med mysiga små cykelstigar, och naturen är riktigt trevlig. Hven är sin egen lilla värld. :)
Själv var jag där för någon månad sen. Riktigt härligt att cykla mellan de gula rapsfälten för att sen stanna för en fikarast på kyrkbacken, med utsikt över södra Öresund. Efter fikarasten på kyrkbacken, cyklade vi ned till själva orten. Och ja, jag kan lova att den tar på krafterna den där backen! Att leda en cykel med kärra efter ger rätt hyffsat med mjölksyra.  ;D

Här är lite bilder från ett besök sommaren 06.

Möllers

ja ska jag göra om jag ska ditt ja cyklisten.