GUB 260, 262 o 261 från vänster till höger
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/GUB_260_262_261_090427_32349kopiera.jpg?t=1241466724)
GUB 009, 009, 007, 010 och 006 står bakom 007 och gömmer sig.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/GUB_009_008_007_010_090427_32351kop.jpg?t=1241466795)
//Niclas
Vart gömmer det sig någon stans
Citat från: Mathias Rickman skrivet 04 maj 2009, 21:58:55 PM
Vart gömmer det sig någon stans
Inne på kommunförådet på Sågargatan.
//Niclas
okey
Varför ska de små flexbussarna försvinna? ???
//Jajje
Citat från: Jajje skrivet 04 maj 2009, 22:24:03 PM
Varför ska de små flexbussarna försvinna? ???
//Jajje
Dåligt med resevdelar till dessa.
//Niclas
Trevligt att lite bussar byts ut. Såg 263 på linje 7 idag, blir den kvar lite längre eller är den också på väg bort?
Citat från: AO skrivet 04 maj 2009, 23:22:56 PM
Trevligt att lite bussar byts ut. Såg 263 på linje 7 idag, blir den kvar lite längre eller är den också på väg bort?
Den är inte så långlivad till, minsta lilla grej och den är ur trafik för gott.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 maj 2009, 00:17:45 AM
Den är inte så långlivad till, minsta lilla grej och den är ur trafik för gott.
//Niclas
Jag pratade med några i bussgaraget idag. Även hela serien av återstående Scania CN 113 ledbussar ska bort, dvs 629-633. Enbart 2 av dessa används fortfarande men de ska enligt uppgift försvinna i vilket ögonblick som helst. Tills sommartidtabellen ska de bort och aldrig komma tillbaks igen fick jag veta. 633 som är allra nyast är redan utfasad
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 00:50:41 AM
Jag pratade med några i bussgaraget idag. Även hela serien av återstående Scania CN 113 ledbussar ska bort, dvs 629-633. Enbart 2 av dessa används fortfarande men de ska enligt uppgift försvinna i vilket ögonblick som helst. Tills sommartidtabellen ska de bort och aldrig komma tillbaks igen fick jag veta. 633 som är allra nyast är redan utfasad
Även 721-723 kommer att försvinna innan sommaren. 631 o 632 som fortfarande rullar kommer att avrustas inom den närmsta veckan om inget annat inträffar som en massa trasiga bussar.
//Niclas
Okej.
Var är 265 just nu?
Kommer att ersättning ny elbuss som 006 - 009?
Ha bra dag.
// Christian
Citat från: chbuss82 skrivet 05 maj 2009, 08:04:54 AM
Okej.
Var är 265 just nu?
Kommer att ersättning ny elbuss som 006 - 009?
Ha bra dag.
// Christian
264 och 265 står bakom 260-262 på bilden.
Inget kommer att ersätta elbussarna.
Man kommer att börja kolla efter ersättare till näbbmössen inom kort, men när dom fasas ut är ej bestämt än.
//Niclas
Skönt att lite gamla rishögar försvinner! Då är det bara 704-705 kvar då sen så är stadstrafiken 100% låggolv. Jag vet att 704-705 egentligen inte är stadsbussar men de går ofta som det ändå så... kanske blir ändrat nu under sommaren/hösten?
Har sett ibland att man kört de där nyaste Neoplanbussarna i 70x-serien i stadstrafik, varför gör man det, vagnbrist? De är väl endast till för beställningstrafik förövrigt? Sen så har de ju till och med högre golv än 631-632, 721-723 och 704-705...
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 maj 2009, 08:43:08 AM
264 och 265 står bakom 260-262 på bilden.
Inget kommer att ersätta elbussarna.
Man kommer att börja kolla efter ersättare till näbbmössen inom kort, men när dom fasas ut är ej bestämt än.
//Niclas
Ja ska bli roligt att se vilka som kommer istället för näbbmössen. :)
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 maj 2009, 08:43:08 AM
264 och 265 står bakom 260-262 på bilden.
Inget kommer att ersätta elbussarna.
Man kommer att börja kolla efter ersättare till näbbmössen inom kort, men när dom fasas ut är ej bestämt än.
//Niclas
Att fasa ut näbbmössen (Ontario II) vet jag är efterlängtat bland flera förare. Tror inte de blir speciellt saknade den dag de är borta
Citat från: Rickson skrivet 05 maj 2009, 13:22:45 PM
Skönt att lite gamla rishögar försvinner!
Skulle egentligen vara bra om 501 och 502 också försvann. De är riktigt risiga :(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 13:39:20 PM
Skulle egentligen vara bra om 501 och 502 också försvann. De är riktigt risiga :(
De har nog inte så lång tid kvar de heller. Fast de fungerar i alla fall. Har hört att nästa år kommer det nya biogasbussar, då försvinner sannolikt 171-176. Jag skulle nog tro att 501-502 försvinner före 177-184, men det återstår att se.
Citat från: Rickson skrivet 05 maj 2009, 13:49:49 PM
De har nog inte så lång tid kvar de heller. Fast de fungerar i alla fall. Har hört att nästa år kommer det nya biogasbussar, då försvinner sannolikt 171-176. Jag skulle nog tro att 501-502 försvinner före 177-184, men det återstår att se.
Jag hoppas faktiskt att 171-176 överlever 501 och 502 eller möjligen att de fasas ut samtidigt. Men 501 och 502 är nog just nu de som ser sunkigast ut. Hela inredningen känns som om den ska falla ihop som ett korthus :(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 13:52:31 PM
Jag hoppas faktiskt att 171-176 överlever 501 och 502 eller möjligen att de fasas ut samtidigt. Men 501 och 502 är nog just nu de som ser sunkigast ut. Hela inredningen känns som om den ska falla ihop som ett korthus :(
Att 501 o 502 skulle försvinna före 171-176 är inte så troligt eftersom dom är 2 år nyare än Neoplanerna och det finns en del kvar att betala av på dom.
Sen att 171-176 kommer att försvinna nästa är är i stor sett 100% klart när vi kommer få nya biogas-bussar.
Sen i tur att försvinna är 177-184 som är -97:or.
Den 70x-vagn du sett gått i linjetrafik är i så fal 701 som dels används till skolkörning pga bälteskrav och efter skolkörning har den förare av 701:an reservbuss-tjänst.
Vagn 706 är för närvarande endast en beställningsvagn.
//Niclas
Den dagen vi får mer svenskt i uppsala ska jag fira :)
Gråta när Scanialederna fasas ut, de bästa bussarna som finns i trafik i dagsläget. Man kan slå sig ner vart som helst och får plats med benen.
You will be missed.
Citat från: jocke skrivet 05 maj 2009, 23:00:20 PM
Den dagen vi får mer svenskt i uppsala ska jag fira :)
Gråta när Scanialederna fasas ut, de bästa bussarna som finns i trafik i dagsläget. Man kan slå sig ner vart som helst och får plats med benen.
You will be missed.
Vad är svenskt? Scania OmniCity och OmniLink tillverkas inte längre i Sverige så skulle det köpas in nya sådana så är de egentligen inte så mycket mer svenska än MAN-bussarna
Enligt vad jag hört av folk från GUB planeras inte nya Scania eller Volvo inom överskådlig framtid. Dessutom fick man enligt uppgift nog av Volvo efter erfarenheter med 300-304 som nu varit utfasade i ca ett år nu. Nya leveranser planeras även i fortsättningen bli MAN. Så Uppsala kommer fortsätta köra tyskt. Och för varje nyleverans blir andelen tyskt större
Jag kan förstå att många kommer sörja de äldre Scanialederna 629-633 när de nu fasas ut för det har varit fina bussar. De var också de sista Scania som levererats till Uppsala som verkligen var Scania kvalitetsmässigt :)
Därefter kom tyvärr Omni :(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 maj 2009, 23:37:34 PM
Vad är svenskt? Scania OmniCity och OmniLink tillverkas inte längre i Sverige så skulle det köpas in nya sådana så är de egentligen inte så mycket mer svenska än MAN-bussarna
Enligt vad jag hört av folk från GUB planeras inte nya Scania eller Volvo inom överskådlig framtid. Dessutom fick man enligt uppgift nog av Volvo efter erfarenheter med 300-304 som nu varit utfasade i ca ett år nu. Nya leveranser planeras även i fortsättningen bli MAN. Så Uppsala kommer fortsätta köra tyskt. Och för varje nyleverans blir andelen tyskt större
Jag kan förstå att många kommer sörja de äldre Scanialederna 629-633 när de nu fasas ut för det har varit fina bussar. De var också de sista Scania som levererats till Uppsala som verkligen var Scania kvalitetsmässigt :)
Därefter kom tyvärr Omni :(
Tja säger man att scania inte e svenskt för att den inte tillverkas i sverige så kan man inte heller kalla MAN för tyskt då dessa bussar produceras i polen har jag för mig. rätta mig om jag har fel.
Om man använder 300-304 som referens för att volvo är dåliga så gör man helt fel. Dom bussarna är ett antal år gamla.
Jag har kört både nya volvo och nya scanior och tycker dessa håller oerhört mycket bättre kvalité än MAN.
Jag kan till och med gå så långt att säga att 503-514 är bättre än nya MAN.
Enda skälet som jag vet att GUB köper MAN är för att dessa bussar är en halv miljon kronor billigare än scania bussarna.
Men jag skulle vilja se en uträkning om 10 år hur mycket MAN bussar har kostat totalt med verkstadsbesök och stillestånd jämfört med tex en scania eller volvo.
Citat från: Björn Ax skrivet 06 maj 2009, 05:18:54 AM
Tja säger man att scania inte e svenskt för att den inte tillverkas i sverige så kan man inte heller kalla MAN för tyskt då dessa bussar produceras i polen har jag för mig. rätta mig om jag har fel.
Om man använder 300-304 som referens för att volvo är dåliga så gör man helt fel. Dom bussarna är ett antal år gamla.
Jag har kört både nya volvo och nya scanior och tycker dessa håller oerhört mycket bättre kvalité än MAN.
Jag kan till och med gå så långt att säga att 503-514 är bättre än nya MAN.
Enda skälet som jag vet att GUB köper MAN är för att dessa bussar är en halv miljon kronor billigare än scania bussarna.
Men jag skulle vilja se en uträkning om 10 år hur mycket MAN bussar har kostat totalt med verkstadsbesök och stillestånd jämfört med tex en scania eller volvo.
Jo då, Björn. Dom MAN som vi har byggs i Polen.
Sen en förtydling, MAN-bussarna är 500.000 billigare per buss än vad bådåe Volvo och Scania är. Sen är det en intressant fråga om det i hela livlängden blir billigare.
Kan även nämna att 632 nu är stående och väntar på demontering av utrustning. Även 631 lär vara ur tjänst pga en massa fel på bussen.
//Niclas
Citat från: Björn Ax skrivet 06 maj 2009, 05:18:54 AM
Jag kan till och med gå så långt att säga att 503-514 är bättre än nya MAN.
Jag pratade med tekniker på GUB för ett par dagar sedan och de avskydde 503-514, dvs de avskydde Omni. Så de höll inte alls med ditt påstående. Dessutom är inredningen i alla Omni förfärligt plastig :(
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 maj 2009, 10:54:19 AM
Jag pratade med tekniker på GUB för ett par dagar sedan och de avskydde 503-514, dvs de avskydde Omni. Så de höll inte alls med ditt påstående. Dessutom är inredningen i alla Omni förfärligt plastig :(
Om jag får säga vad jag tycker så trycker jag inredningsmässigt att Neoplan/MAN är ljusår mycket trevligare och mera påkostade än Scania Omni-serien, men rent maskinellt så tycker jag Scania är bättre. Aldrig några skränande larm när dörrarna öppnas, ingen ryckig gång som 101-104 och 120-125, de enda Omni jag har sett vid vägkanten med helblinkers är ledvagnarna då de vek sig i vintras, fast det drabbar väl alla ledbussar med motorn längst bak? Däremot har jag lite närsomhelst på året, även en snustorr sommardag sedd både 260-265, och 270-276-vagnarna ståendes efter vägen... sen är Omni rent att färdas i mycket bekvämare än jämnåriga Neoplan som bullrar och skakar som pansarvagnar, framförallt på tomgång... däremot tycker jag Omni, speciellt de ledade har lite väl hård fjädring. Speciellt på mittaxeln. Annars är de väl helt okej alla de här bussarna på olika sätt, så länge de tar mig från A-B så är jag nöjd. Men blir jag tvungen att välja tar jag hellre Omni framför Neoman, vad gäller bussar ska de fungera, inte bara se bra ut invändigt även om det sistnämnda är ett plus för stämningen under färd förståss.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 06 maj 2009, 08:47:55 AM
Jo då, Björn. Dom MAN som vi har byggs i Polen.
Sen en förtydling, MAN-bussarna är 500.000 billigare per buss än vad bådåe Volvo och Scania är. Sen är det en intressant fråga om det i hela livlängden blir billigare.
Kan även nämna att 632 nu är stående och väntar på demontering av utrustning. Även 631 lär vara ur tjänst pga en massa fel på bussen.
//Niclas
Jag håller med dej Niclas ;D
Gamla Scania är bättre än ny.
Undrar varför Scania har blivit så dåligt just nu och titta på alla bilder av OmniLink/OmniCity har börjar blir rost, slitar m.m.
MAN/Neoplan är bättre hel del än dörrar :-X
MAN Lion City gillar jag bäst än alla Neoplan/Scania OmniCity.
// Christian
Finns nån efterföljd (Ontario III) ??? ???
// Christian
Citat från: chbuss82 skrivet 06 maj 2009, 16:17:50 PM
Finns nån efterföljd (Ontario III) ??? ???
// Christian
Har ingen aning om vad som kommer erätta näbbmössen (Ontario II) men några nya Ontario lär det nog i alla fall inte bli. Det är nog idag alldeles för udda fabrikat. En gissning från min sida är att det kanske blir några små MAN istället. Eller så blir det mer eller mindre minibussar, alltså typ VW-bussar, Renault Master, Mercedes Sprinter eller liknande. Men det är rena gissninbgar från min sida. Men Ontario kan jag i alla fall sätta en slant på att det i alla fall inte blir