Jaså, bara fem;) Svårt att undvika att färja om man ska följa kusten i Norge. Och faktum är att tunnelbommarna ofta är högre än färjeavgifterna, åtminstone gäller det i Kristianssund:/
/UB, som körde Atlanterhavsvejen på väg från Bergen till Nordkapp 2006.
Nu följde jag ju inte precis kusten utan som jag skrivit förut åkte jag
Dag 1: Borås-Trollhättan-Oslo-Gjøvik-Lillehammer
Dag 2: Lillehammer-Dombås-Oppdal-Molde
Dag 3: Molde-Bud-Atlanterhavsveien-Kristiansund-Krifast-Molde
Dag 4: Molde-Åndalsnes-Bjorli-Trollstigen
Dag 5: Trollstigen-Geiranger-Hellesylt-Stryn
Dag 6: Stilla i Stryn
Dag 7: Stryn-Gaularfjellet-Gudvangen-Flåm-Lærdal
Dag 8: Lærdal-Gol-Vikersund-Oslofjordtunneln-Göteborg-Borås.
Ofta finns inget annat alternativ till färja än att köra en lång omväg. Till vissa öar finns inte ens den möjligheten.
Till Kristiansund är det aningen billigare att åka med Bjørnsund än via tunnelsambandet vid Krifast. 67 resp 68 NOK för bil med förare.
Hur som helst: åker man bland fjordar och fjäll på norska Vestlandet får man räkna med en hel del för färjor och bompengar. Och givetvis är det trevligare att åka färja än via tunnel. Även om det är intressant att köra genom världens längsta vägtunnel, Lærdalstunnelen, som är 24,5 kilometer. Fast har man gott om tid så är den gamla nästan dubbelt så långa vägen via Hornadalen att rekommendera. Där når man 1306 meters höjd. Och då startar den i Lærdal på havets nivå och slutar i Aurland på samma nivå. Eller vice versa förstås om man vill. Denna väg är bara öppen cirka 1 juni - 1 oktober.