Huvudmeny

TEMA - TUNNEL

Startat av bastuper, 26 oktober 2007, 12:10:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Jag skulel vilja se lite tunnelbilder här, jag såg att Staffan Sävenfjord hade 2 stycken i sitt "bibliotek" men jag vågar inte tjäla så han får väl lägga ut dom själv.

Tyärr har jag ingen bild själv i ämnet men det kanske ni har?

Peter C

Staffan e ju en sann norge-vän, han borde ha nån bild av Laerdalstunneln den e grym. Har ingen scanner så tyvärr kan ja inte bjuda på nån bild :-\

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 26 oktober 2007, 18:10:49 PM
Staffan e ju en sann norge-vän, han borde ha nån bild av Laerdalstunneln den e grym. Har ingen scanner så tyvärr kan ja inte bjuda på nån bild :-\

Visst är jag en sann Norgevän. Och visst har jag bilder inifrån Lærdalstunnelen. Jag har visat dem förut men gör det gärna igen. Denna tunnel är världens längsta vägtunnel med sina 24,5 km och förbinder Aurland med Lærdal. Innan tunneln var klar fick man köra över fjället på 1400 meters höjd. Eftersom man började på havsnivå och skulle tillbaka till havsnivå säger det sig självt att denna väg var mycket brant. Dessutom var den smal. Men sommartid går det fortfarande att välja fjällvägen som ett alternativ.
I tunneln finns tre avkörningsfickor där man kan stanna och rasta eller fotografera.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Ja själv har man åkt båda alternativen, båda har sin charm. Men vägen över fjället e nog strået vassare ändå. För övrigt så är ju Norge fantastiskt va d gäller vackra vägar. Men å andra sidan när man ser d ur en chaufförs vinkel så e ju vägarna dåliga ändå, med 3,9 m viadukter och tunnlar på Europavägar! För att inte tala om hur smala dom kan va...

Bergenga



Legger ved et litt annerledes tunnelbilde. Bjørvika senketunnel i Oslo ... ennå ikke sunket ...  :D
Mvh.
Øyvind Berg

Peter C

Tackar Mr Sävenfjord för dessa vackra bilder! Kanske har han nåt exempel hur en europaväg kan se ut i norge... E16 Oslo-Bergen, eller Kristiansand-Stavanger....






Bengt Jönsson

I TV-seriens "Möbelhandlarens Dotter"(?) har jag för mig att det i en sekvens visas en bild hur de åker in i en tunnel längs med en sjö eller älv.
I slutet av varje avsnitt står det dock att serien är inspelad i "Norrland" men jag tror att ovan nämnda sekvens är inspelad i Norge.
Är det någon på detta forum som vet mer exakt var denna sekvens kan vara inspelad?

Likaledes en annan sekvens där de åker på krönet på en dammbyggnad eller fördämning..

Undrar
/Bengt

Anders Noren

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 27 oktober 2007, 22:20:57 PM
I TV-seriens "Möbelhandlarens Dotter"(?) har jag för mig att det i en sekvens visas en bild hur de åker in i en tunnel längs med en sjö eller älv.
I slutet av varje avsnitt står det dock att serien är inspelad i "Norrland" men jag tror att ovan nämnda sekvens är inspelad i Norge.
Är det någon på detta forum som vet mer exakt var denna sekvens kan vara inspelad?

Likaledes en annan sekvens där de åker på krönet på en dammbyggnad eller fördämning..

Undrar
/Bengt

Vägtunnlarna i Sverige är lätt räknade. En av dem är dock Stadsbergstunneln på riksväg 87 vid Krångede mellan Stugun och Hammarstrand. Där går vägen längs sjön Gesunden.

Anders

Staffan A

Ett tips på en helt otrolig websida med norska bilder är Voss Now. Samtliga bilder är tagna av Svein Ulvund och enligt uppgift finns det 39.000 bilder. Bilderna är huvudsakligen från Voss och vosstrakten men det finns också bilder från Sognefjord, Hardangerfjord samt Bergen. Redan på frontsidan finns vägbilder från Gudvagnen som ligger i anslutning på vägen mellan Lerdalstunneln och Voss. Nu mera finns bilderna på en universitetsserver, varför jag länkar till förstasidan
länk:
http://www.vossnow.net/

AJ Anders Johansson


Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jonas Gustafsson

Citat från: Øyvind Berg skrivet 26 oktober 2007, 19:28:08 PM


Legger ved et litt annerledes tunnelbilde. Bjørvika senketunnel i Oslo ... ennå ikke sunket ...  :D

Kommande nya E18 alltså?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bergenga

Mvh.
Øyvind Berg