Det har i motelltråden tagits upp ett underbart ämne, gamla vägkrogar längs de stora vägarna
När jag var barn fanns det fortfarande kvar Taverna hos ESSO och vid Shell fanns det Tre snäckor. Det var väl främst vid vägar som E4 som dessa fanns gissar jag men även fler stora vägar hade nog detta
Hur många ESSO Taverna och Shell Tre snäckor kan det ha funnits? Undrar om det går att ta reda på detta? Hur många av dessa byggnader kan finnas kvar och hur många har rivits?
För ett par år sedan körde jag norrut mot Umeå. Vid E4 i Ullånger som ligger strax söder om Docksta fick jag se Tre snäckor till min stora förvåning. Hör och häpna, snäckorna satt faktiskt kvar!!!
Jag fotar sällan när jag åker men här sörjer jag att jag inte tog med kamera för det var värt en bild. Jag hoppas snäckorna sitter kvar än idag 
I sydvästra Stockholm, i höjd med Fruängen och Mälarhöjden, låg motellet "Gyllene Ratten". Om jag inte missminner mig, så var det Sveriges första motell (rätta mig gärna om jag har fel). Senare blev det en skandalomsusad invandraranläggning av det. Nu är det nyligen jämnat med marken

Som gammal mälarhöjdsbo, har jag, under flera års tid, gått med kompisarna till "Ratten" på söndagarna, när man var lite seg, efter lördagens övningar. Det blev alltid en kaffe och princesstårta. Det var på Riksettans tid - på 1960-talet.
Gyllene Ratten, låg ihop med en Shell-mack, men hette alltså inte Tre Snäckor.
HJP