Det är Q-star som byter namn till Gulf. Av vilken anledning minns jag inte, men jag blev själv lite förvånad när jag åkte förbi Kalmartravet i lördags trots att jag läste om detta i vintras.
Visst är det Q-Star som bytt namn till Gulf, men de nya ägarna har också köpt en del andra mindre mackar och gett dem - eller kommer inom kort att ge dem - namnet Gulf.
Gamla Gulf försvann någon gång i mitten på 1980-talet och blev Q8. De har inget att göra med nya Gulf annat än namnet och varumärket. På något sätt tänkte de nog inte på att skydda detta.
Jag var själv med på pressvisningen när Gulf bytte namn till Q8. Det var ett stort jippo, men totalt misslyckat. De flesta journalisterna åkte därifrån i vredesmod och följande hände:
1. De skrev elakt om namnbytet
2. De skrev inte ett jota om det (bland annat gällde det "min" dåvarande tidning - järnvägar! Vad vi nu hade där att göra.)
Pressmottagningen ägde rum i en sporthall och för att komma in i densamma skulle man köra upp för ett par plankor. Det var många som inte lyckades. Sedan skulle man sitta i bilarna och via bilradion ratta in den radiostation där presskonferensen sändes. Det var många som inte lyckades. Slutligen kom då namnet där det betonades att uttalet skulle vara "ku-eit". Det lyckades inte. Inte ens Q8:s egna representanter sa rätt utan de sa ku-åtta. Efter Kuwait-kriget blev uttalet ku-eit till ku-åtta även officiellt.
Så visst blev jag glad när namnet Gulf dök upp igen. Dessutom som första i Sverige på den mack som ligger 100 meter från min bostad. Nämligen på Kristineberg i Borås.