Huvudmeny

Stenlagda bilvägar

Startat av Jonas Gustafsson, 04 juli 2007, 23:46:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Var någonstans i Sverige förekommer fortfarande stenlagd bilväg (förutom stenläggning som gömmer sig under asfalt samt museala sträckor som gamla rikstvåan i Grinneröd S om Ljungskile, t. ex.)?

Jag kommer på två exempel:

1) Stor del av Rv9 genom Simrishamn är fortfarande stenlagd, med svarta mittstenar och allt.

2) I Varberg var gamla vägen S om centrum stenlagd för några år sedan i alla fall. Finns det kvar?
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Wolfie

Erik Dahlbergsgatan i Stockholm är väl också stenlagd, eller har det ändrats det senaste året?

Bengt Jönsson

Rikstvåans gamla utfart söderut från Falkenberg över bl.a Tullbron.  Stor hal gatsten!
1957 byggdes en ny omfart som var i bruk intill dess att motorvägen stod klar.

/Bengt

Niklas Bygdestam

Nu vet jag inte om mitt exempel ingår i Jonas fråga, men jag kan nämna mitt exempel från Uppsala ändå :)

E4 eller Rikstretton som den hette tidigare har gått på många olika sträckor i Uppsala. Den ursprungliga sträckan för Rikstretton går ner för Carolinabacken, genom Stora Torget och vidare ut på Svartbäckgatan som numera är gågata. På senare år har delen mellan Nybron som går över Fyrisån fått stenbeläggning med smågatsten. Gågatan på Svartbäckgatan har delvis stenplattor och delvis smågatsten. Men som en detalj kan jag också nämna att själva Nybron faktiskt aldrig har haft asfalt utan hela tiden bara har haft smågatsen. De senaste åren har man anslutit gatstenen på den här bron med de nylagda gatstensdelarna på den här nämnda sträckan

Delen på Nybron och Stora torget är bara upplåten för bussar och under nattid också taxi. Gågatan är givetvis bara uplåten för gående så det här exemplet kanske inte är något som räknas i Jonas fråga
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 juli 2007, 11:26:45 AM
Nu vet jag inte om mitt exempel ingår i Jonas fråga, men jag kan nämna mitt exempel från Uppsala ändå :)

E4 eller Rikstretton som den hette tidigare har gått på många olika sträckor i Uppsala. Den ursprungliga sträckan för Rikstretton går ner för Carolinabacken, genom Stora Torget och vidare ut på Svartbäckgatan som numera är gågata. På senare år har delen mellan Nybron som går över Fyrisån fått stenbeläggning med smågatsten. Gågatan på Svartbäckgatan har delvis stenplattor och delvis smågatsten. Men som en detalj kan jag också nämna att själva Nybron faktiskt aldrig har haft asfalt utan hela tiden bara har haft smågatsen. De senaste åren har man anslutit gatstenen på den här bron med de nylagda gatstensdelarna på den här nämnda sträckan

Delen på Nybron och Stora torget är bara upplåten för bussar och under nattid också taxi. Gågatan är givetvis bara uplåten för gående så det här exemplet kanske inte är något som räknas i Jonas fråga


Enligt "Svenska Vägboken" från 1963 så går den nya E4:an genom Uppsala på Kungsgatan förbi stationen.  Byggdes även förbifarten öster om Flottsund (med den mycket smala bron) och Ultuna i samma  "veva" när Riksväg 13 uppgraderades till E4 1962?

Enligt Caltex Vägkarta från 1962 så går E4 öster om Flottsund / Ultuna

/Bengt

Niklas Bygdestam

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 juli 2007, 12:14:54 PM

Enligt "Svenska Vägboken" från 1963 så går den nya E4:an genom Uppsala på Kungsgatan förbi stationen.  Byggdes även förbifarten öster om Flottsund (med den mycket smala bron) och Ultuna i samma  "veva" när Riksväg 13 uppgraderades till E4 1962?

Enligt Caltex Vägkarta från 1962 så går E4 öster om Flottsund / Ultuna

/Bengt



Lokala uppgifter här i Uppsala säger att Riksväg 13 drogs om på förbifarten öster om Flottsund och vidare på Kungsgatan 1960
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 juli 2007, 12:36:54 PM


Lokala uppgifter här i Uppsala säger att Riksväg 13 drogs om på förbifarten öster om Flottsund och vidare på Kungsgatan 1960


Låter ju rimligt för jag tror inte att bron i Flottsund inte ens hade klarat av dåtidens bestämmelser för standarden på en E-väg.  Både före och efter Flottsund är ju vägen bred och fin men den tvära kurvan och backen ner mot bron...  ;D

/Bengt

Clabbe

Långgatan i Sunne har stenbeläggning några 100 meter, från korsningen med Storgatan upp mot "Gästis" och vårdcentralen. Det är gamla genomfarten norrut på västra sidan av Fryken.


Carl W

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 juli 2007, 12:14:54 PM

Enligt "Svenska Vägboken" från 1963 så går den nya E4:an genom Uppsala på Kungsgatan förbi stationen.  Byggdes även förbifarten öster om Flottsund (med den mycket smala bron) och Ultuna i samma  "veva" när Riksväg 13 uppgraderades till E4 1962?

Enligt Caltex Vägkarta från 1962 så går E4 öster om Flottsund / Ultuna

/Bengt

Det har nu kommit en nyare vägkarta. Och enligt den går E4:an utanför Uppsala. Kan det verkligen stämma?  ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Carl W skrivet 15 juli 2007, 22:33:29 PM
Det har nu kommit en nyare vägkarta. Och enligt den går E4:an utanför Uppsala. Kan det verkligen stämma?  ;)

He-he..
Jo, nog vet jag att dagens E4 slutade i en rondell strax söder om sta'n och sedan fortsatte på den 4-fäliga Tycho Hedens Väg med bl.a en järnvägskorsning med den smalspåriga "Lennakatte".  Numera är ju E4 motorväg färdig i sin helst öster om Uppsala centralort.

/Bengt

Peter Elmheden

Citat från: Wolfie skrivet 05 juli 2007, 10:14:55 AM
Erik Dahlbergsgatan i Stockholm är väl också stenlagd, eller har det ändrats det senaste året?

Nej det är riktigt. Många stenar är det..

IngemarJ

Hej!

Har bestämt för mig att gatan genom Gränna som tidigare var E 4 är stenlagd.

Hälsar

Ingemar

Simon Bertilsson

I Hörby finns (minst) en hyffsat lång stenlagd gata. Nygatan heter den.
Stationsterassen (ja, det är en gata) vid stationen i Båstad är stenlagd.
Stationsvägen i Köpingebro är stenlagd.

De två senare har svarta mittstenar.

JB

Stenlagda gator i Uppsala (åtm. delvis) och upplåtna för biltrafik där gatsten finnes:

Östra Ågatan
Drottninggatan/Nybron (Nej Niklas, Nybron är inte bussgata.)
S:t Olofsgatan
S:t Johannesgatan
Övre Slottsgatan
Smedsgränd
Bredgränd
Vattugränd
Åsgränd
Nathan Söderbloms plan
Biskopsgatan

Så det finns några stycken...

Niklas Bygdestam

Citat från: JB skrivet 01 augusti 2007, 15:26:47 PM
Stenlagda gator i Uppsala (åtm. delvis) och upplåtna för biltrafik där gatsten finnes:

Östra Ågatan
Drottninggatan/Nybron (Nej Niklas, Nybron är inte bussgata.)
S:t Olofsgatan
S:t Johannesgatan
Övre Slottsgatan
Smedsgränd
Bredgränd
Vattugränd
Åsgränd
Nathan Söderbloms plan
Biskopsgatan

Så det finns några stycken...



Nej, själva Nybron är inte bussgata. Men från Östra ågatan är Drottninggatan bussgata och fram till Stora torget. Jag var nog inte tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg om detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.