Scania slutar tillverka busskarosser i Polen

Startat av Ersa, 29 maj 2023, 20:05:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


homer

Oj...

Med andra ord kommer Citywide och Interlink försvinna, eller finns det verksamhet i Lahti som kan ta över?

Gano

Känns något underligt om produktionen av Interlink och Citywide skulle läggas ner, speciellt med tanke på att man nyligen släppt nya generationer av respektive. Skulle gissa att det blir likt Volvo, att man låter företag i sydligare länder tillverka på licens.

Lulebussen

Artikeln har uppdaterats, Citywide och Interlink försvinner.

Citat från: BussmagasinetModellerna Citywide och Interlink går i graven, likaså tillverkningen av låggolvschassier.

homer

Tänk om Volvo och Scania kunnat samarbeta och haft en gemensam karosstillverkning där man möjligen haft någon plastdetalj i fronten som särskiljande. Är säker på att marknaden i åtminstånde norra europa hade jublat då det hade blivit smidigt med reservdelar o s v..

yngrot

Tydligen inga bussar med lågt golv från Scania i framtiden tråkigt
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Gelin

Det intressanta här är dock att Scania som jag förstått pressmeddelandet kommer att fortsätta bygga K-chassin i Polen.
Dessa brukar iofs främst vara avsedda för turistbussar, men det finns även ett lågentrechassi i dagens K-serie vilket om det blir kvar skulle kunna användas för att bygga lågentrébussar med andra karosser.

Här öppnas ju i så fall en liten möjlighet för de befintliga karossörerna (exempelvis Spanska Irizar och Castrosua) att bygga karosser som kan användas även i Sverige.
Sedan har vi ju Van Hool som är vana att bygga turistbussar på Scanias chassin, men jag vet inte om de bygger stads- och regionbussar på andras chassin.

Bussverksamheten har inte varit lönsam för Scania på många år, så beslutet att lägga ned Interlink och Citywide är logiskt eftersom det skulle kosta mycket pengar att framtidssäkra dessa när marknaden nu elektrifieras allt mer.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


S Svensson

Jag kanske inte skall skriva något. För något helt nytt har jag inte att skriva. Men då de småländska bussarna var levererade och likadant till Halland och Västra Götaland så är den potentiella marknaden ganska liten.

Myndigheter såsom regioner och även regeringar i stater vill ha bussar med eldrift. Alltså batteridrift.
Det påpekades i TV att det är brist på ingenjörer med kunskap om fordon. Eftersom jag själv sysslat med fordon kan jag ju påpeka att framtiden kräver dels personer i elektrokemi-för batteriutveckling och dels
personer som kan utveckla fordon med eldrift.
Personligen skulle jag gärna se att villor och bostäder går över till 12 eller 24 volts belysning. Det kan då vara möjligt att använda fordonsbatterier och solfångare för att få fram och lagra el. Personligen anser jag att batterier i sig själv är brandfarliga. Det måste då fås fram lämpliga möjligheter att säkra batterier.
Framtiden kommer alltså att elektrifieras. Personbilar fanns redan 1905 och 1909 i Göteborg med personbil med eldrift. SJ hade en motorvagn med eldrift Porjus-Gällivare cirka 1915 och batteridrivna lok kom senare och cirka 1926.

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 04 juni 2023, 08:51:21 AMDet intressanta här är dock att Scania som jag förstått pressmeddelandet kommer att fortsätta bygga K-chassin i Polen.
Dessa brukar iofs främst vara avsedda för turistbussar, men det finns även ett lågentrechassi i dagens K-serie vilket om det blir kvar skulle kunna användas för att bygga lågentrébussar med andra karosser.

Här öppnas ju i så fall en liten möjlighet för de befintliga karossörerna (exempelvis Spanska Irizar och Castrosua) att bygga karosser som kan användas även i Sverige.
Sedan har vi ju Van Hool som är vana att bygga turistbussar på Scanias chassin, men jag vet inte om de bygger stads- och regionbussar på andras chassin.

Bussverksamheten har inte varit lönsam för Scania på många år, så beslutet att lägga ned Interlink och Citywide är logiskt eftersom det skulle kosta mycket pengar att framtidssäkra dessa när marknaden nu elektrifieras allt mer.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk



2021-till dags dato är det ett 90 tal bussar byggda på K chassier, största delen vanHool Astromega "Regionbussar"

Så det lär nog inte bli så många fler framöver heller, risken är nog större att Scania helt lägger ner buss delen och låter koncernsystern MAN ta hand om den delen.

Citywidemannen i Finland

Är det månne ännu nya Scanior på kommande någonstans till Sverige ännu innan tillverningen av Scaniabussar upphör eller är Scanias tid på bussmarknaden nu officiellt slut?

Fredrik Gelin

Jag gissar utan att veta att det nog inte blir så många nya Scaniabussar i närtid då det inte är några större upphandlingar som startar ungefär nu där det går att ha annat än elbussar.
Det går inte att beställa nya Citywidebussar sedan i våras, så Scania levererar det som redan var beställt då och lär väl lägga ned sin produktion efter det.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredrik Gelin

#11
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 juni 2023, 17:23:53 PM2021-till dags dato är det ett 90 tal bussar byggda på K chassier, största delen vanHool Astromega "Regionbussar"

Så det lär nog inte bli så många fler framöver heller, risken är nog större att Scania helt lägger ner buss delen och låter koncernsystern MAN ta hand om den delen.

Fast eftersom förutsättningarna nu är ganska radikalt förändrade finns det ju en möjlighet att vi får se nya varianter på K-chassin.

Här en variant för att illustrera möjligheten:




Just bussarna på bilden är byggda på Volvochassin eftersom de är i Spanien där Irizar bygger på nästan alla chassin.
I Sverige lär det nog inte bli något annat än Scania under karossen då Scania har agenturen för Irizar åtminstone i Skandinavien har jag för mig.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

MaxCi


virtual1


Tanum97

Citat från: Citywidemannen i Finland skrivet 25 september 2023, 23:54:09 PMÄr det månne ännu nya Scanior på kommande någonstans till Sverige ännu innan tillverningen av Scaniabussar upphör eller är Scanias tid på bussmarknaden nu officiellt slut?

Vy har beställt Scania CityWide LE och Scania CityWide LEA till landsbygdstrafiken i Kungälvs Kommun med trafikstart Juni 2024.