Vaxholmsdepån flyttas?

Startat av buskörare, 30 juni 2016, 18:46:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag vet inte alls sanningshalten i detta dock! Men nått gör ju att vi har fått vända där i många år utan snack och nu är det plötsligt stopp. Som Ersa skriver så är "vår" tomt för liten för ledbussar och eftersom SL kräver ledbussar på 670 så måste det ju vara känt för dom hur stor plats vi behöver för att vända dom. Så på så vis skulle det inte förvåna mig om det funnits nått avtal som markägaren velat förhandla om, men där han (vilket han säger själv) inte fått respons från nån på flera år. Han har dessutom köpt den delen där vi idag har vår lunchbod och bilparkering, så även den delen måste ju flyttas snart. Ritningar på en ändring av depån finns, men nu har det visat sig att delar av den ritningen även den befinner sig på hans tomtmark. Detta trots att ritningarna är gjorda ihop med Vaxholms kommun. Bra koll?

buskörare

Vaxholms kommun kommer nog inte lägga 2 fingrar i kors för att få oss kvar i Vaxholm heller skulle jag tro. För deras del kan vi nog ha depån nån annanstans, så en flytt till Åkersberga känns inte osannolik.

igel

Jag har sett en ritning från SL från någon gång i början av 00-talet, där det finns en infart till uppställningen på mitten av dagens ramp från Estlandsvägen och en längs kanten av konerna. Då är bussarna rampande längs två ramper en mot Eriksövägen och en mot vattnet. Kan det ha varit så att SL tänkte bygga om rampen när de sålde marken.

Lars_L

Citat från: igel skrivet 07 juli 2016, 23:19:55 PM
Jag har sett en ritning från SL från någon gång i början av 00-talet, där det finns en infart till uppställningen på mitten av dagens ramp från Estlandsvägen och en längs kanten av konerna. Då är bussarna rampande längs två ramper en mot Eriksövägen och en mot vattnet. Kan det ha varit så att SL tänkte bygga om rampen när de sålde marken.
Allvarligt talat tror inte jag man tänkte på att man behövde marken för att vända på. När man sedan upptäckte det, blev man väl tvungen i all hast att försöka få till ett avtal runt detta som nu då tycks ha gått ut. Meningen var väl att sälja byggnader som man inte längre behövde för verksamheten, då man väl bara har en kombitjänst stationerad vid garaget och all service av fordon etc sköts på de andra depåerna.

Utvecklingen som varit de senaste åren, med utökad trafik etc, så vore det ju annars oklokt att göra sig av med yta vid ett garage som väl ändå är för litet för sin omfattning; det skulle väl redan idag vara kostnadseffektivt om det hade funnits plats för att ställa upp några fler vagnar där. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Från Trafikförvaltningens och Locums sida (i samarbete med kommunen) kanske det börjar bli hög tid att titta på nybyggnation av en annan depå i samhället? Det känns som att någon/några får börja jobba hårt direkt efter semestern för att inte bara lösa detta på kort sikt, utan även hitta en långsiktig lösning som måste kunna hålla 20-30 år framåt i tiden.

igel

Citat från: Ersa skrivet 08 juli 2016, 13:04:29 PM
Från Trafikförvaltningens och Locums sida (i samarbete med kommunen) kanske det börjar bli hög tid att titta på nybyggnation av en annan depå i samhället? Det känns som att någon/några får börja jobba hårt direkt efter semestern för att inte bara lösa detta på kort sikt, utan även hitta en långsiktig lösning som måste kunna hålla 20-30 år framåt i tiden.
Det har funnits sådana planer tidigare, att bygga en jätte anläggning vid Rydbo, där man skulle koncentrera Åkersberga-, Täby-, Okvista-, Vaxholmsgaraget, och Mörbydepån för Roslagsbanan. Där Lär det vara markägaren som sagt nej. Nu är det tyvärr så att det är ont om plats, och då lär nog depån i Vaxholm flyttas till en Okvista-2 depå.

buskörare

Citat från: igel skrivet 08 juli 2016, 19:18:13 PM
Det har funnits sådana planer tidigare, att bygga en jätte anläggning vid Rydbo, där man skulle koncentrera Åkersberga-, Täby-, Okvista-, Vaxholmsgaraget, och Mörbydepån för Roslagsbanan. Där Lär det vara markägaren som sagt nej. Nu är det tyvärr så att det är ont om plats, och då lär nog depån i Vaxholm flyttas till en Okvista-2 depå.

Vad jag har hört så blir det Åkersberga i sådana fall.

buskörare

Citat från: igel skrivet 07 juli 2016, 23:19:55 PM
Jag har sett en ritning från SL från någon gång i början av 00-talet, där det finns en infart till uppställningen på mitten av dagens ramp från Estlandsvägen och en längs kanten av konerna. Då är bussarna rampande längs två ramper en mot Eriksövägen och en mot vattnet. Kan det ha varit så att SL tänkte bygga om rampen när de sålde marken.

Jag har också sett flera ritningar nu i våras för en planerad ombyggnad. Det faller dock på att den krånglande markägaren även äger marken på den sidan skranket.

igel

Citat från: buskörare skrivet 09 juli 2016, 16:07:53 PM
Jag har också sett flera ritningar nu i våras för en planerad ombyggnad. Det faller dock på att den krånglande markägaren även äger marken på den sidan skranket.
Enligt Hitta.se så är det kommunens mark (Estlandsvägen).

buskörare

Citat från: igel skrivet 10 juli 2016, 16:09:47 PM
Enligt Hitta.se så är det kommunens mark (Estlandsvägen).

Ja, men den är för smal att vända in från. Dessutom skulle vi ju behöva någonstans att ställa boden och parkera bilar. Den delen har han också köpt.

Fredrik Gelin

Depån i Vaxholm lär nog få flytta, det har klagats från flera grannar i många år. Det har funnits flera förslag till alternativa placeringar, men i Vaxholm är det ont om lämplig centralt belägen mark och en ansenlig del av marken mellan Vaxholm och Arninge är skyddad naturmark vilket gör det svårt att bygga där. Det troligaste är nog således att den nuvarande depån på sikt läggs ned och flyttas antingen till LBC eller Okvista i Vallentuna där det är lättare att få plats.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Ersa

Även om depån helt försvinner vore det bra med fyra-fem st uppställningsplatser för kortare 30-90-minutersraster och tidsregleringar någonstans i samhället. Detta för ett framtidsperspektiv även två-tre upphandlingar framåt i tiden. För detta behövs ju bara en tre meter bred egen fil någonstans längsmed en gata. Uppskyltad något i stil med "Parkering SL-fordon måndag-fredag, samt även andra bussregistrerade fordon lördag-söndag".
Men då blir det ju förmodligen en kommunal fråga.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2016, 12:33:24 PM
Även om depån helt försvinner vore det bra med fyra-fem st uppställningsplatser för kortare 30-90-minutersraster och tidsregleringar någonstans i samhället. Detta för ett framtidsperspektiv även två-tre upphandlingar framåt i tiden. För detta behövs ju bara en tre meter bred egen fil någonstans längsmed en gata. Uppskyltad något i stil med "Parkering SL-fordon måndag-fredag, samt även andra bussregistrerade fordon lördag-söndag".
Men då blir det ju förmodligen en kommunal fråga.
Nu pratar vi dessutom om Vaxholms stad.../Ulf

igel

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2016, 12:33:24 PM
Även om depån helt försvinner vore det bra med fyra-fem st uppställningsplatser för kortare 30-90-minutersraster och tidsregleringar någonstans i samhället.
Redan i dag är kommunen inte särskiljt förtjust i att det överhuvudtaget står bussar vid söderhamnsplan. Och ser man kommunens ideprogram "vaxholm 2030" så är det nog uteslutet att sådan uppställning kommer att ske på Vaxön. Men varför inte i Rydbo eller ute på Rindö.

buskörare

Citat från: igel skrivet 12 juli 2016, 20:36:29 PM
Redan i dag är kommunen inte särskiljt förtjust i att det överhuvudtaget står bussar vid söderhamnsplan. Och ser man kommunens ideprogram "vaxholm 2030" så är det nog uteslutet att sådan uppställning kommer att ske på Vaxön. Men varför inte i Rydbo eller ute på Rindö.

Douglas skulle aldrig släppa mark till det i Rydbo. Rindö funkar sådär med färjan, allt blir ju otroligt känsligt.